Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Silnice z Fryštáku do Hulína není povolená, stát na ni nedá peníze

  • 18
Dosud nikdo nepochyboval o tom, že se příští rok konečně začne stavět čtyřproudá cesta z Fryštáku do Hulína. Ministerstvo teď kraj šokovalo: nepošle mu ani korunu. Schází totiž stavební povolení.

Když letos v dubnu zavítal do Zlína tehdejší premiér Petr Nečas, ujistil místní politiky i obyčejné řidiče, že plánovaná rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál na Slovensko se začne stavět příští rok.

Po pěti měsících je ovšem všechno jinak: Nečas odešel z politické scény a ministerstvo dopravy na cestu, která může odlehlejší části Valašska přiblížit okolnímu světu, nepošle ani korunu.

Alespoň příští rok, kdy měly do krajiny vyrazit buldozery. Nutno však říct, že obě věci spolu nesouvisejí. Stát zatím nechce dát peníze, protože investor, jímž je Ředitelství silnic a dálnic ČR, nemá vyřízené stavební povolení.

"Ministerstvo dopravy nepřehlíží význam této stavby a počítá s její realizací, podmínkou ale jsou potřebná stavební povolení a dokončená příprava," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Ve Státním fondu dopravní infrastruktury, jehož rozpočet bude příští týden schvalovat vláda, mohly být na příští rok vyčleněny dvě miliardy. Přičemž celkové náklady na rychlostní silnici z Hulína do Fryštáku jsou zhruba trojnásobné.

Cesta zasáhne do území chráněných živočichů

Kraj si o nich ovšem může zatím jen nechat zdát.

"Hodně mi to vadí, cesta je pro kraj důležitá," reagoval náměstek hejtmana Jaroslav Drozd. "Těžko říci, kdo za to může, jestli ministerstvo, investor nebo ekologové, kteří povolení napadli," naznačil.

Ředitelství silnic a dálnic mělo stavební povolení na první úsek cesty dlouhý šest kilometrů už jednou vyřízené. Soud jej však na základě protestů ekologických organizací zrušil.

Důvodem byla neplatná výjimka se zásahem do území chráněných živočichů, kteří žijí v trase cesty.

"V současné době si vyřizujeme novou výjimku, rozhodnutí je na ministerstvu životního prostředí. Věříme, že se vysloví kladně a v krátké době. Jakmile ji budeme mít, požádáme o stavební povolení," popsal situaci šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Před půl rokem ještě nepochyboval o tom, že všechna potřebná povolení včas získá. Nestalo se - podle Chudárka - kvůli zarputilým ekologům, kteří se však mohou odvolat i proti stavebnímu povolení a tím výstavbu zase oddálit.

Předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik zpochybňuje ekonomickou návratnost i dopravní efektivnost čtyřproudové cesty, jež má procházet za Fryštákem i přes přírodní park Vizovické vrchy.

"To, že ministerstvo nepošle žádné peníze, jasně ukazuje, že zpřísnilo svá kritéria. Pokud projekty nejsou dobře připraveny, tak se nedostanou na seznam investičních akcí," naznačil Patrik.

Brusel s cestou počítá

Myslí si, že přípravy mohou trvat ještě rok nebo dva. Po vydání stavebního povolení bude následovat výběr dodavatele, což také nemusí být krátkodobá záležitost.

Podnikatelům i řidičům takový výhled do budoucna dělá vrásky. I proto, že cesta, po níž měli původně jezdit už od loňského roku, dokáže spojit východ se západem, Českou republiku se Slovenskem.

"Nová cesta z Hulína bude obrovské plus pro zdejší podnikatele, protože hodně obchodují se slovenskými kolegy," nepochybuje místopředseda krajské hospodářské komory ve Zlíně Miroslav Lukšík.

Šéf zlínského Ředitelství silnic a dálnic Chudárek nevidí situaci tak černě. Věří, že stavební povolení na celou trasu, která měří 17 kilometrů, získá v relativně krátké době a že se ve Státním fondu dopravní infrastruktury ještě příští rok nějaké peníze najdou.

A to v rámci rozpočtových opatření, která se dělají čtyřikrát ročně. Nadějné je také to, že se silnicí R49 počítá Evropská unie.

Brusel už dříve schválil konečnou podobu návrhu o Transevropské dopravní síti, zvané TEN-T. Její součástí je právě i tato silnice. Unie tak může zaplatit až 85 procent celkových nákladů. Podle Drozda s nimi lze počítat od roku 2015.

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok nejsou vyčleněny žádné peníze ani na dokončení obchvatu Otrokovic. V tomto případě však podle Chudárka o tragédii nejde.

Byť vedení města dostavbu urguje, neboť jenom obchvat mu může ulevit od přívalu aut. "Příští rok dokončíme přípravu a budeme snad mít stavební povolení, na to potřebné peníze určitě najdeme," ujistil Chudárek.