Stát navýšil peníze na opravy silnic, zakázky rozdal během týdne

  1:03aktualizováno  1:03
Silnice, dálnice nebo mosty, které jsou ve špatném stavu, se už nejspíš brzy dočkají opravy. Na jejich rekonstrukci stát pro příští rok vyčlenil dvakrát více peněz než letos. Stamilionové zakázky na stavební práce však rozdal nepochopitelně rychle - během jediného týdne.
Oprav se v příštím roce dočká více silnic než letos.

Oprav se v příštím roce dočká více silnic než letos. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Rekonstrukcí by měl v příštím roce projít například Žďákovský most, který je po čtyřiceti letech provozu ve velmi špatném stavu. Stát počítá, že jeho oprava vyjde na více než 300 milionů korun.

"Máme dvě možnosti. Buď most opravit, nebo ho zavřít," tvrdí šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfréd Brunclík.

Objížďka by v tomto případě znamenala několik desítek kilometrů navíc. Po letech staveb nových silnic bude příští rok ve znamení oprav. Vedle Žďákovského mostu chystají silničáři na příští rok rekonstrukce za více než sedm miliard korun. Na rozdíl od stavby nových silnic, kde penězovod vysychá, má jít do oprav dvakrát více peněz než letos.

"Peníze na opravy byly v minulých letech hodně poddimenzované," zdůvodňuje nárůst ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Jaroslav Krauter.

Právě návrh rozpočtu SFDI na příští rok s takovým velkým navýšením peněz na opravy počítá. Finance jsou podle Krautera ze státní kasy už přislíbené. Odkládání oprav letos kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. Podle kontrolní zprávy jejich odložením stouply náklady na opravy o 1,5 miliardy korun, tedy necelou pětinu z původně plánovaných prostředků.

Do položky opravy se však pro příští rok vešlo i rozšíření silnice ze Zlína-Malenovic do Otrokovic. "Jde o přislíbenou kompenzaci Zlínskému kraji za pozastavený projekt rychlostní silnice R49," vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Vápeníková.

Součástí některých oprav je i vybudování protihlukových stěn, protože silničářům končí hygienické výjimky.

Pět miliard za týden

Ředitelství silnic a dálnic však se soutěžemi na opravovací zakázky nepochopitelně pospíchá. Tendry za téměř pět miliard korun vypsalo během jednoho týdne. Podobně rychle se loni soutěžilo o zakázky na stavbu nových cest v hodnotě deseti miliard. Tehdy je úřad vypsal během dvou týdnů.

Zvýšila se i hodnota zakázek – dosud se soutěžilo o projekty za desítky milionů, nyní jde o stamilionové stavby. Pro firmy je však téměř nemožné, aby se během několika týdnů přihlásily do všech soutěží. Proto musí vybírat, do kterého tendru jít, a řadu z nich vynechat. V soutěžích je pak menší konkurence, což může ovlivnit cenu, za kterou se bude stavět.

"Vypracování komplexní nabídky do soutěže stojí firmu hodně peněz, může to být i padesát tisíc korun, především na mzdách. Nemusí mít ani tolik lidí na to, aby mohli tak rychle podat tolik nabídek," varuje Dana Čápová z katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví Fakulty stavební ČVUT.

Stavební firmy se omezily na konstatování, že musí respektovat zadání ŘSD, a jeho kroky nekomentují.

"Je velká snaha rozdělit zakázky ještě před volbami," říká jeden ze zdrojů obeznámený se situací kolem zakázek na českých silnicích. ŘSD to odmítá, chce prý mít akce "vysoutěžené" tak, aby mohli hned na jaře stavbaři vjet na silnice.

"Soubor projektů na opravy vznikl vyhodnocením dlouhodobého sledování stavu vozovek a mostů," tvrdí Vápeníková.

Podle ní navíc teď firmy musí jen prokázat kvalifikaci a nabídku mohou podat až v druhém kole. Odborníci současně varují před tím, aby se například s asfaltováním opravených povrchů začínalo v zimě.

"Když se asfalt pokládá při nule, nespojí se a pak se kusy odtrhávají. Je to vidět třeba na silnici R10, tam už je na některých místech problém," uvádí příklad vedoucí katedry silničních staveb ČVUT Ludvík Vébr.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Prodeje aut po předloňském rekordním roce klesly na 261 tisíc vozů

Škoda Kodiaq RS

Prodeje nových aut v České republice vloni poklesly proti rekordnímu roku 2017 o zhruba deset tisíc vozů. Celkem si tak...

Najdete na iDNES.cz