Stát chce navigovat řidiče v zácpách, o zakázku bojuje O2 s firmou Vars

  14:55aktualizováno  14:55
Vyhnout se zácpám je snem každého řidiče. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) po několika letech oživilo plány na vybudování systému, který by jim v tom měl pomoci. Z projíždějících aut bude na silnicích a dálnicích zjišťovat údaje o dopravní situaci a na jejich základě radit řidičům, kudy mají jet.

Ilustrační snímek. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Získat takovou zakázku je zase snem leckteré firmy. Zajišťuje totiž pravidelný příjem na několik let dopředu. Telekomunikační společnost O2 se kvůli tendru spojila s největšími hráči na trhu, firmami CCS a Secar Bohemia, a za systém a jeho pětiletý provoz požaduje 345 milionů korun, což je téměř přesně odhadovaná cena zakázky. Našel se však konkurent, který dokázal cenu srazit ještě níž. Vars Brno chce za tytéž služby 267 milionů.

Vars patří pod francouzskou skupinu Vinci, která v Česku vlastní například firmu Eurovia. Nikdo jiný nabídku nepodal, i když například před vypsáním soutěže o tendr projevoval zájem T-Mobile.

„V první fázi jsme opravdu podání nabídky zvažovali, ale ve finále jsme usoudili, že nejsme schopni sami zakázku realizovat,“ uvedla Anna Hroudová ze společnosti T-Mobile.

„Tak levní být nemohou“

Přestože je cena v soutěži základním kritériem, společnost O2 se nechce smířit s prohrou. Napsala totiž správcům silnic a dálnic dopis, v němž navrhuje, aby prověřili údaje, které Vars nabízí. Jde hlavně o počet vozidel zapojených do systému, ze kterých se vysílají takzvaná FCD data o jejich pohybu a místě. Právě z nich se modeluje dopravní situace.

Zakázka desetiletí. Ministr Ťok vypsal soutěž na mýto za 29 miliard

Podmínkou k účasti v tendru bylo mít k dispozici data nejméně ze sta tisíc aut. Obě firmy nabídly 150 tisíc vozidel. O2 však v dopise tvrdí, že se druhý účastník nemohl k takovému množství dat dostat. Kromě O2, CCS a Secaru Bohemia je totiž na trhu s daty už jen společnost Princip, která se s O2 nedohodla na ceně.

„Z uvedených údajů vyplývá, že na trhu není možné sjednat využití FCD dat z dalších 100 tisíc vozidel registrovaných na území České republiky, nebo je to možné jen za ceny zřetelně vyšší, než jaké získala O2 jako vstupní a zakalkulovala je do své nabídky,“ uvádí O2 v dopise, který má MF DNES k dispozici.

Na dotaz, zda se tím mobilní operátor O2 nepřiznává v podstatě ke kartelu, jeho mluvčí Lucie Pecháčková odpověděla, že nic takového netvrdí. Společnost Vars podle ní mohla nabídku podat, ale jen s významně vyšší cenou. „Na základě této úvahy proto rozporujeme nabídkovou cenu konkurence,“ řekla Pecháčková.

Vysoká cena za data

Vars má s podobným systémem zkušenosti z Brna a z Prahy, kde vytváří „navigaci“ pro městský provoz. Do soutěže se spojil s firmou Inrix, která tyto služby celosvětově zajišťuje pro automobilky působící i na území Česka.

Generální ředitel Varsu Tomáš Miniberger tvrdí, že během této soutěže sleduje chování provozovatelů flotil nesoucí znaky kartelové dohody. „Potřebnou flotilou náš dodavatel disponuje, což je patrné z toho, že službu již řadu let poskytuje, ale naráží na problémy při prolongaci stávajících kontraktů na celé pětileté období,“ dodal Miniberger.

Odhadovaná cena za zakázku je vyšší, než když se snažil v roce 2013 zadání na prakticky stejné služby protlačit bez soutěže tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. A také předběžné oznámení o zakázce v roce 2015 počítalo s nižší cenou.

Konec dálničních známek. Evropská komise chce mýto i pro osobáky

„První varianta počítala s pokrytím strategické sítě komunikací ČR. Soutěžená varianta byla rozšířena na celou síť komunikací v ČR, a to včetně hlavních průjezdných tahů velkých měst,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Cena za data má tvořit nejméně 80 procent ceny nabídky. Právě data ale mohou být značně předražená. ŘSD si nechalo zpracovat od společnosti Deloitte analýzu, ve které se počítá s cenou 30 Kč za vozidlo a měsíc. Jenže například obdobný systém pro Brno využívá sice méně aut, ale měsíčně dostávají poskytovatelé dat jednotky korun. „Cena byla stanovena na základě znaleckého posudku,“ vysvětluje rozdíl Studecký.

Analýza zvažovala i možnost, že by ŘSD udělalo zvlášť soutěž na poskytovatele dat a jiný tendr na tvůrce systému. Nakonec ale správci silnic vše spojili do jedné zakázky kvůli tomu, aby systémy a data byly kompatibilní.

Podobné služby nabízí řidičům zdarma některé aplikace, například Waze. Data o provozu na silnicích mají v rámci systému proudit do Národního dopravního informačního centra. „Na rozdíl od těchto systémů poskytuje aktuální, geograficky lokalizované a ověřené dopravní informace. Data z plovoucích vozidel navíc budou agregována s dopravními daty získávanými konvenčními technologiemi,“ tvrdí Studecký.

Spojí se tak například s daty z automatických sčítačů nebo mýtných bran. „Data poskytovatelů volně dostupných navigačních služeb nemají garantovanou kvalitativní úroveň v čase,“ upozorňuje Studecký.

V roce 2015 jsme otestovali aplikaci Waze, která zobrazuje policejní hlídky:

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Více peněz na silnice, ale pouze na papíře. Resort dopravy kouzlí s čísly

Oprava dálničního přivaděče v Ostravě-Přívoze na D1 potrvá do konce října.

Vyjednávání o navýšení peněz na dopravní stavby před týdnem skončilo úspěchem, tvrdil ministr dopravy Vladimír Kremlík...

Stát dá v roce 2020 na dopravní stavby o pět miliard více, než plánoval

6. MÍSTO: Obchvat Plzně na dálnici D5 (Plzeňský kraj) - Poslední 3,5 km dlouhý...

Stát v příštím roce vynaloží na dopravní stavby 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz