Na kulatém stolu Hospodářské komory k tématu vysokorychlostních tratí v Česku to uvedl manažer sekretariátu generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Václav John. „Je to akce, která v porovnání s novými vysokorychlostní tratěmi může být poměrně rychle,“ řekl.
Podle Johna by součástí modernizace mělo být částečné ztrokolejnění a především odstranění všech úrovňových přejezdů. Jejich nebezpečí plně ukázala loňská srážka pendolina s kamionem ve Studénce. Termín stavby ale neuvedl. SŽDC aktuálně plánuje na trati například modernizaci úseku mezi Chocní a Českou Třebovou.
SŽDC přitom sama nemá jednotný názor na to, s vysokorychlostními tratěmi postupovat. Například šéf odboru strategie Radek Čech tvrdí, že jen modernizace ještě více zvětší problém s nedostatkem kapacity na této trati. „Už dnes je problém dostat korektní trasy pro nákladní vlaky do přístavů,“ říká Čech.
SŽDC před několika týdny představila po fiasku soutěže na studii o rychlých tratích vlastní plán, jak dál postupovat (více o něm čtěte zde). Počítá hlavně s novými tratěmi, stále ale není jasné, na jakou rychlost se budou stavět.
Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030![]() |
Tuzemští správci železnice vidí inspiraci v Rakousku a tamním přístupu k modernizaci hlavního koridoru z Vídně do Salzburgu. Rychlejší vlaky jsou podle Čecha jednoznačně v zájmu cestujících. „Extrémně přibývá lidí dojíždějících z měst kolem sto kilometrů od Prahy, například z Ústí nad Labem či Pardubic. Rychlejší spojení může takové dojíždění ještě dál podpořit,“ dodal.
Podle prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého Česká republika v oblasti železničního spojení začíná zaostávat. „V době, kdy sousedi plánují či staví vysokorychlostní tratě a my ne, může to mít dlouhodobě negativní dopad na celé hospodářství,“ řekl Dlouhý.