Z Evropy přiteče 20 miliard na české vlaky. Dosáhnou na ně i soukromníci

  12:59aktualizováno  12:59
Po stovkách miliard korun investovaných v posledních letech do modernizace železničních tratí začne stát výrazně podporovat i nákup nových vlaků. Uvolní na ně 20 miliard korun. Na nákup nových souprav výrazně přispěje Evropská unie, k penězům se mají dostat i soukromníci.

Většinu peněz dodá evropský Operační program Doprava 2 (85 procent), zbytek doplatí stát. | foto: České Dráhy

Během osmi let chce stát z evropských peněz zaplatit nové vlaky v hodnotě 20,264 miliardy korun. To je oproti původním plánům ministerstva z jara letošního roku více než dvojnásobné navýšení.

Vyplývá to z materiálu, který rozeslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení. Jde o klíčový dokument pro českou železnici – po jeho schválení chce začít ministerstvo soutěžit provoz dálkových vlaků. Dopravcům uhradí až 100 procent nákladů na vlaky.

Dokument současně výrazně nahrává Českým drahám. Ministerstvo chce sice peníze na nákup vozidel rozdělovat pouze pro rychlíkové linky, které projdou soutěží, současně však umožní čerpání dotací i krajům. Ty mohou zadat zakázku pro České dráhy napřímo bez soutěže. K tomu se už schyluje, protože většina krajů soutěže ani nepřipravuje. Bez soutěže půjde Českým drahám první miliarda na nákup nových rychlíkových jednotek InterPanter od Škody Transportation. České dráhy je nasadí na vlaky Brno–Břeclav–Olomouc.

Většinu peněz dodá evropský Operační program Doprava 2 (85 procent), zbytek doplatí stát. Podle podmínek půjdou peníze jen na nové vlaky, nikoliv na modernizaci starších vozidel. „Modernizace je finančně náročná, ale výsledný efekt z hlediska zvýšení atraktivity železniční dopravy pro cestující veřejnost není zdaleka takový jako v případě nových vozidel,“ napsali úředníci do materiálu.

Nakoupit vozidla je jednodušší než postavit dálnici

Stát si navýšením peněz vyřeší i problém s tím, že nedostatečně čerpá peníze na dopravní stavby. Nakoupit vlaky je totiž výrazně jednodušší než vyprojektovat novou dálnici či železnici.

Dvacet miliard představuje pro českou železnici poměrně zásadní sumu. České dráhy v posledních letech investovaly do nových vlaků i modernizací průměrně 5,63 miliardy korun.

Díky tomu i výrazně kleslo průměrné stáří vozového parku – když se do průměrného věku zařadí i kompletní modernizace, dostaly se České dráhy na průměrný věk 20,78 roku. Za tři roky tak průměrné stáří vozového parku kleslo téměř o pět let. Nové vlaky však výrazně navýšily zadlužení ČD a firma musela s tempem nákupů přestat. Teď má větší šanci dostat se k vlakům zadarmo.

Ušetřit by měly díky dotacím i stát a kraje, protože odpisy nových souprav tvoří velkou část celkových nákladů na každý ujetý kilometr, který musí dopravcům v závazku veřejné služby platit.

Každý vlak smí jen na svou linku

Podmínkou dotace bude, že vlaky za ně koupené budou smět jezdit pouze na předem stanovených tratích. Po uplynutí smlouvy na provoz objednávaných vlaků musí až do 30 let životnosti soupravy dopravce předat soupravy svému nástupci na dané trati.

Stát dosud nové vlaky dotoval výjimečně a rozhodně ne v tak velkém objemu jako teď. V minulosti České dráhy nakoupily nové soupravy pro krajské vlaky z regionálních operačních programů, výše podpory však dosahovala jen 40 až 60 procent kupní ceny.

Nový plán vítají i soukromí dopravci. „Materiál ohledně financování nových kolejových vozidel a jeho posun do dalšího projednávání vítáme,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

I když průměrné stáří vozového parku na železnici kleslo, stále je vysoké a kvůli zanedbání investic v minulosti existuje vysoký „modernizační“ dluh. Řada vlaků pochází ještě z osmdesátých let a neprošly žádnými úpravami.

Materiál ukazuje, že stát bude do budoucna preferovat nákup jednotek namísto lokomotiv s vagony.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

V Evropě bude třeba sto nových spaloven, říká král odpadů

Jean-Marc Boursier, topmanažer skupiny Suez pro oblast recyklace a přepracování...

Podle Jeana-Marca Boursiera ze skupiny Suez se evropské odpadářské společnosti budou muset ze skládek rychle...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Další z rubriky

Boeing bude uzemněný i na Nový rok. Aerolinky odpískaly návrat v září

Boeingy letecké společnosti Southwest Airlines jsou zaparkované na letišti ve...

Letouny Boeing 737 Max pravděpodobně zůstanou uzemněné do roku 2020. Informuje o tom americký deník The Wall Street...

I hodiny čekání: letové trasy jsou přetížené, zpožděných letů přibývá

Ilustrační snímek

Nad Českem, stejně jako nad celou Evropou, létá rok od roku více letadel. Každým rokem jich přibudou desetitisíce....

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz