Čtvrtek 5. prosince 2019, svátek má Jitka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 5. prosince 2019 Jitka

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

  4:01aktualizováno  4:01
Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Úředníci ministerstva dopravy, kteří materiál sestavili, navrhují, aby zůstal systém buď stejný jako dosud, nebo aby zhruba třetina regionálních vlaků přešla pod stát. Mělo by to být hlavně rychlé a páteřní vlaky. Inspirací pro tento model je Rakousko.

„Čtyři kraje pokládaly tento model za možný a přiklonila se k němu i část akademické sféry,“ uvedlo ministerstvo v materiálu. Podle úředníků by to posílilo síťové pojetí veřejné dopravy. Kraje se naopak přiklání více k současnému stavu. Rozhodovat se tak bude mezi současným a rakouským modelem.

„Přechod části vlaků pod ministerstvo bohužel nezajistí, aby na železnici navazovaly autobusy objednávané kraji, stále tedy bude potřeba koordinace mezi objednateli,“ říká Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by současně měla být krajům i ponechána možnost objednávku ministerstva doplnit, například zkrátit interval vlaků v příměstských oblastech.

Špatná koordinace jízdních řádů mezi ministerstvem a kraji není přitom novinkou. Například loni ministerstvo dopravy nečekaně zrušilo některé rychlíky, na které přitom navazovaly regionální autobusy.

Na železnici směřuje kolem třinácti miliard ročně

Železnice v Česku stojí z veřejných prostředků ročně zhruba třináct miliard korun. Přes osm miliard z toho platí kraje za regionální vlaky, víc než čtyři miliardy posílá ministerstvo dopravy na objednávku dálkových vlaků. Kraje dostávají část peněz na zajištění regionálních vlaků přímo z ministerstva dopravy, část si musí hradit. 

Nulovou podporu mezi kraji získal návrh převést kompletně všechny vlaky na stát. Takovou variantu prosazují především České dráhy: těm by odpadla složitá vyjednávání se čtrnácti kraji o smlouvách a platbách a vše by řešily s jedinými zákazníkem.

Podle materiálu by se mělo rozhodnout o financování veřejné dopravy do konce září letošního roku. Ministerstvo dopravy ale možná dostane ještě dříve na téma peněz do regionálních vlaků jiný úkol. V pátek jednala dopravní komise Asociace krajů, která rozhodla i o tom, že po ministerstvu bude chtít desetiletou koncepci regionální dopravy po roce 2019, především její financování. Materiál chtějí do konce srpna.

Když stát nebude přispívat, ať si vlaky reději vezme

Provoz regionálních vlaků upravuje memorandum mezi státem, kraji a Českými drahami z roku 2009 na deset let. České dráhy tlačí na jeho prodloužení. „Jsme připraveni jednat o novém memorandu, ale za jiných podmínek, než jsou dosud. Nemůžeme do nekonečna zachraňovat České dráhy,“ řekl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák, který vede dopravní komisi Asociace krajů. 

Kraje se přesunu části vlaků na stát úplně nebrání, i když se bojí, že tím skončí pracně budované regionální integrované dopravní systémy. „Pokud stát nebude přispívat, ať si regionální vlaky raději vezme,“ říká Mačák.

Bílá kniha má být koncepčním materiálem pro rozvoj veřejné dopravy v Česku, obsahuje i řadu dalších opatření, které mají zvýšit počty cestujících ve vlacích a autobusech. Jednou z cest má být například zavedení jednotného tarifu. „Po schválení vládou bude Bílá kniha závazným koncepčním dokumentem pro Ministerstvo dopravy. Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Autor:
  • Nejčtenější

Rychlovlaky na letiště nepojedou, jen stanice by stála víc než dráha do Brna

Šance na napojení největšího českého letiště na připravovanou síť vysokorychlostních železničních tratí se rozplývá....

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Kdo má víc bytů, měl by platit vyšší daně, navrhuje šéf ČNB Rusnok

Ten, kdo má více než jeden byt, by měl zaplatit víc na dani z nemovitosti, myslí si guvernér České národní banky Jiří...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stravenkový paušál připraví stát o jednadvacet miliard, uvádí nová studie

Místo papírových stravenek peníze ke mzdě. Proti nápadu na zavedení takzvaného stravenkového paušálu se postavila Unie...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Vláda schválila zákon o snadnějším vyvlastňování kvůli stavbě dálnic

Vládní kabinet schválil takzvaný liniový zákon, tedy sadu opatření, které státu umožní rychle vyvlastnit pozemky pro...

Uber v Londýně přišel o licenci. Má na kontě čtrnáct tisíc černých jízd

Americká společnost Uber, která provozuje mobilní aplikaci taxislužeb, přišla v Londýně o licenci. Z ulic britské...

KLM po přeletu Atlantiku otočila letadlo kvůli sopce i koním na palubě

Jedenáct hodin strávili v letadle společnosti KLM cestující, kteří se chtěli z Amsterdamu přepravit do hlavního města...

Rychlovlak z Prahy do Drážďan pomůže i Mostu, slibuje projekt za 138 miliard

Louny, Most či Karlovy Vary mají šanci získat mnohem pohodlnější dopravní spojení s hlavním městem. Koleje do...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz