Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Rakouská inspirace. Stát chce od krajů až třetinu osobních vlaků

  4:01aktualizováno  4:01
Dlouholeté pravidlo, že osobní regionální vlaky platí kraje a dálkové ministerstvo dopravy, může skončit. Do vlády míří materiál, který by mohl přesunout více vlaků pod křídla státu. Změnu navrhuje Bílá kniha veřejné dopravy, kterou má v pondělí projednat vláda.

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na trati u Jindřichovic pod Smrkem | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Úředníci ministerstva dopravy, kteří materiál sestavili, navrhují, aby zůstal systém buď stejný jako dosud, nebo aby zhruba třetina regionálních vlaků přešla pod stát. Mělo by to být hlavně rychlé a páteřní vlaky. Inspirací pro tento model je Rakousko.

„Čtyři kraje pokládaly tento model za možný a přiklonila se k němu i část akademické sféry,“ uvedlo ministerstvo v materiálu. Podle úředníků by to posílilo síťové pojetí veřejné dopravy. Kraje se naopak přiklání více k současnému stavu. Rozhodovat se tak bude mezi současným a rakouským modelem.

„Přechod části vlaků pod ministerstvo bohužel nezajistí, aby na železnici navazovaly autobusy objednávané kraji, stále tedy bude potřeba koordinace mezi objednateli,“ říká Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by současně měla být krajům i ponechána možnost objednávku ministerstva doplnit, například zkrátit interval vlaků v příměstských oblastech.

Špatná koordinace jízdních řádů mezi ministerstvem a kraji není přitom novinkou. Například loni ministerstvo dopravy nečekaně zrušilo některé rychlíky, na které přitom navazovaly regionální autobusy.

Na železnici směřuje kolem třinácti miliard ročně

Železnice v Česku stojí z veřejných prostředků ročně zhruba třináct miliard korun. Přes osm miliard z toho platí kraje za regionální vlaky, víc než čtyři miliardy posílá ministerstvo dopravy na objednávku dálkových vlaků. Kraje dostávají část peněz na zajištění regionálních vlaků přímo z ministerstva dopravy, část si musí hradit. 

Nulovou podporu mezi kraji získal návrh převést kompletně všechny vlaky na stát. Takovou variantu prosazují především České dráhy: těm by odpadla složitá vyjednávání se čtrnácti kraji o smlouvách a platbách a vše by řešily s jedinými zákazníkem.

Podle materiálu by se mělo rozhodnout o financování veřejné dopravy do konce září letošního roku. Ministerstvo dopravy ale možná dostane ještě dříve na téma peněz do regionálních vlaků jiný úkol. V pátek jednala dopravní komise Asociace krajů, která rozhodla i o tom, že po ministerstvu bude chtít desetiletou koncepci regionální dopravy po roce 2019, především její financování. Materiál chtějí do konce srpna.

Když stát nebude přispívat, ať si vlaky reději vezme

Provoz regionálních vlaků upravuje memorandum mezi státem, kraji a Českými drahami z roku 2009 na deset let. České dráhy tlačí na jeho prodloužení. „Jsme připraveni jednat o novém memorandu, ale za jiných podmínek, než jsou dosud. Nemůžeme do nekonečna zachraňovat České dráhy,“ řekl náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák, který vede dopravní komisi Asociace krajů. 

Kraje se přesunu části vlaků na stát úplně nebrání, i když se bojí, že tím skončí pracně budované regionální integrované dopravní systémy. „Pokud stát nebude přispívat, ať si regionální vlaky raději vezme,“ říká Mačák.

Bílá kniha má být koncepčním materiálem pro rozvoj veřejné dopravy v Česku, obsahuje i řadu dalších opatření, které mají zvýšit počty cestujících ve vlacích a autobusech. Jednou z cest má být například zavedení jednotného tarifu. „Po schválení vládou bude Bílá kniha závazným koncepčním dokumentem pro Ministerstvo dopravy. Zároveň postup podle těchto zásad bude doporučením pro orgány samosprávy, tedy hejtmanům a primátorům statutárních měst,“ dodal mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Covid mění pravidla pro rezervace letenek. Změna termínu je bez poplatků

Letečtí dopravci upravují pravidla pro nákupy letenek. Cestujícím nově umožňují bezplatně měnit termíny letů na...

Rychlodráha do Drážďan dostala zelenou. Ale jen bez odbočky do Mostu

Chystané vysokorychlostní spojení z Prahy do Drážďan dostalo první důležité razítko. Plán na propojení české a saské...

Nechcete se proletět jen tak? Zoufalé aerolinky se vrhly na vyhlídkové lety

Australský dopravce Qantas Airways začal nabízet sedmihodinový vyhlídkový let kolem Velké útesové bariéry a místa se...

RegioJet ukončí své spoje na Slovensku, nedohodl se s ministerstvem

Železniční dopravce RegioJet v pondělí ohlásil, že na Slovensku zahájil přípravy hromadného propouštění a ukončení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...