Dražší letenky pro obézní? Startup chce lidi před nástupem do letadla vážit

  17:36aktualizováno  17:36
Vážení pasažérů by se mohlo stát standardní součástí procedury před vstupem do letadla. O univerzálním systému nyní s několika britskými letišti jedná startup Fuel Matrix, podle nějž přesné údaje o hmotnosti pomohou aerolinkám osekat spotřebu paliva a emise. Kritici však upozorňují, že by postup mohl zdražit letenky obézním lidem.

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Před každým komerčním letem aerolinky musí počítat hmotnost, kterou přepravují. Závisí na ní totiž spotřeba paliva. Zatímco batožina se zváží poměrně přesně, hmotnost samotných pasažérů se počítá pouze odhadem.

KVÍZ: Poznáte Concorde od Tupoleva? Otestujte se ve znalostech letadel

Britský startup Fuel Matrix nyní navrhuje, aby se přesněji vážili i samotní cestující. Podle představitelů firmy dokáže jejich software na základě těchto informací přesně spočítat, kolik paliva letoun spotřebuje a optimalizovat jeho letový plán.

Informaci o své hmotnosti by cestující mohl dodat letecké společnosti předem, nebo by se mohl zvážit přímo na letišti. Šéf startupu Roy Fuscone tvrdí, že by se vážení mohlo stát součástí kontroly bezpečnostním rámem nebo individuálního check-inu batožiny. 

Podle zprávy serveru Lonely Planet Fuel Matrix momentálně jedná s několika britskými letišti o možnostech diskrétního vážení. “Je důležité znát skutečnou hmotnost, kterou letadlo přepravuje, aby byla zajištěna správná spotřeba paliva,” citoval web Fusconeho. 

Nyní totiž většina aerolinek pracuje při odhadech hmotnosti svých pasažérů s čísly Evropské agentury pro bezpečnost letectví z roku 2009. Podle nich váží průměrný muž v letadle 88 kg, žena 70 kg a dítě 35 kg.

Vzhledem k tomu, že aerolinky nemají přesná data k dispozici, většinou pracují s nadhodnoceným údajem o spotřebě paliva. V praxi to však znamená, že ho mají v nádrži víc, než skutečně potřebují. Letadla jsou tak nucena spotřebovávat palivo i na to, aby tuto nadbytečnou zátěž odvezla. 

OBRAZEM: Evropské aerolinky končí jedna za druhou, od loňska jich padlo deset

Vážení cestujících tak dává z pohledu aerolinek smysl, protože jim šetří náklady. Představitelé firmy Fuel Matrix hovoří o úspoře až miliardy dolarů ročně pro celý letecký průmysl. Snížil by se také objem emisí produkovaných letadly.

Přirážka za kila navíc

Zavádění opatření by však mohlo narazit kvůli ochraně soukromí cestujících. Fuel Matrix sice zdůrazňuje, že svůj model vyvíjí v souladu s evropskými pravidly o ochraně soukromí GDPR, problémem by však mohl být i jeho etický aspekt.

Fotogalerie

“Pokud by aerolinky začaly vážit pasažéry, časem by podle mě začaly obézním pasažérům účtovat vyšší cenu. A to by neprošlo přes obhájce práv cestujících,” uvedl letecký expert John DiScala pro stanici CNN.  

Některé aerolinky se však už do vážení cestujících pustily. „V roce 2013 se Samoa Air stala první leteckou společností, která začala vážit cestující a účtovat variabilní sazbu za kilogram na míli,“ napsal deník The Washington Post.

Vážení pasažérů je nyní běžné například u nejmenších letadel, především z bezpečnostních důvodů. Podobné důvody uvedla i letecká společnost Uzbekistan Airwaves, když v roce 2015 oznámila, že bude vážit cestující během check-inu batožiny. 

Také finský dopravce Finnair zavedl v roce 2017 dobrovolný systém shromažďování údajů o hmotnostech cestujících.

Autor:
  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Demonstrace nepomáhají. V Německu roste počet leteckých pasažérů

V Německu navzdory protestům hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost), které upozorňuje na nutnost omezit emise...

Na cestu znovu vyráží Šachový vlak. Tentokrát zamíří na Slovensko

Na pětidenní jízdu po Česku a Slovensku vyráží Šachový vlak, na jehož palubě se odehraje mezinárodní šachový turnaj....

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz