Stát už nechce posílat peníze jen na železnice, kraje budou mít volnost

  4:00aktualizováno  4:00
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura chce změnit způsob financování železniční dopravy. Místo toho, aby striktně na její provoz posílal peníze stát, kraje rovnou získají finanční prostředky ze státního rozpočtu a budou se moci samy rozhodnout, na co je použijí.

Novopečený ministr dopravy Zbyněk Stanjura navrhuje změnit systém financování železnic. Chce, aby kraje samy rozhodly, na co peníze od státu použijí. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Regionální železniční dopravu čeká zřejmě už v příštím roce velká změna ve způsobu financování z veřejných rozpočtů. Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) by se rád zbavil 2,6 miliardy korun, které ročně jeho resortem protékají přímo ke krajům, a ty z nich dotují regionální železniční dopravu.

Nově chce, aby se kraje mohly samy rozhodnout, na co peníze použijí. A to třeba i na něco jiného než dotování vlakového spojení. "Není to systémové, aby přes nás peníze takto protékaly. Zbytečně se tím ztrácí čas," vysvětlil Stanjura. Chce proto ve vládě po dohodě s Asociací krajů ČR prosadit změnu v zákoně o rozpočtovém určení daní, která by navýšila příjmy krajů právě o 2,6 miliardy korun.

Peníze z ministerstva dostávají kraje na základě memoranda uzavřeného na sklonku roku 2009 úřednickou vládou Jana Fischera, které na poslední chvíli oddálilo na většině tratí nástup konkurence a dalo až desetiletou jistotu Českým drahám na provozování regionálních vlaků. Dosud peníze přeposlané přes ministerstvo mohou kraje použít jen na vlaky, jinak je musí vrátit.

V minulosti se navíc tento balík stal i terčem politických bojů: například v roce 2011 ministr financí peníze na chvíli zablokoval poté, co Ústavní soud zrušil krácení peněz podpory stavebního spoření. Na soud se totiž obrátila sociální demokracie, která v té době ovládala všechny kraje. Kalousek tehdy zpochybnil právní platnost memoranda.

Některé tratě by mohly zaniknout

Ze svého už teď kraje kompletně financují autobusovou dopravu, teď by stejným způsobem platily i železnici. "Přijde mi to jako racionální opatření," hodnotí návrh hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro LK). Pro kraje je však rizikem, že objem dotací bude vázán na skutečný výnos z daní, který může být nižší. Na druhou stranu získají jistotu alespoň části peněz, o něž by po vypršení memoranda mohly úplně přijít.

Podle bývalého náměstka pro dopravu Středočeského kraje Robina Povšíka by byl nový systém výhodnější. "Dosavadní model nenutí kraje příliš šetřit a přemýšlet," míní Povšík.

Podle Stanjury by tak kraje mohly více řešit například souběhy některých autobusových a vlakových linek a lépe celkově dopravu koordinovat. Ministr předpokládá, že by nové opatření mohlo platit už od ledna příštího roku. Tím, že by kraje dostaly svobodu řešit si, co si za peníze objednají, však může dojít současně k úbytku některých regionálních vlaků, případně až zániku tratí.

Téměř třímiliardová suma protékající ministerstvem představuje necelou čtvrtinu toho, co ročně dostávají České dráhy z veřejných peněz. Celkem čtyři miliardy platí ministerstvo dopravy za rychlíky, dohromady osm miliard za regionální vlaky. Dráhy se v úterý k plánům ministra nevyjádřily, vedení bylo na výjezdním zasedání.

Stanjura je po Gustavu Slamečkovi a Vítu Bártovi dalším ministrem, který mluví otevřeně o tom, že by bylo dobré hustou železniční síť i částečně zredukovat. "Některé tratě jsou určitě na zrušení," potvrdil Stanjura, konkrétní úseky však nechtěl uvést. Ministr dopravy si dokáže představit, že do budoucna bude jeho úřad posílat menší objem peněz na provoz dálkových vlaků.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Najdete na iDNES.cz