Pět let Žaludy, pět let Zeleného. Kdo vedl České dráhy lépe?

  4:05aktualizováno  4:05
České dráhy na přelomu tisíciletí a České dráhy současné mají při troše nadsázky společné především jméno a předmět podnikání. Jinak se podnik od dob, kdy jej řídil Dalibor Zelený (1998-2003), výrazně proměnil. A nemalý vliv na to má i v úterý odvolaný Petr Žaluda. MF DNES proto porovnala, jak vypadala situace firmy za vedení Zeleného a Žaludy a co lze od nového šéfa očekávat.

Lokomotiva 163 přezdívaná peršing. | foto: České dráhy

1.
Rostoucí zadlužování a peníze od státu a krajů

Zelený za svoji prioritu považuje zastavení zadlužování Českých drah. To se během působení Petra Žaludy zvýšilo ze 36 na 52 procent, zejména kvůli investicím do nových vlaků. Dluhy však rostly i za Zeleného – z 26 na 41 procent. V roce 2003, kdy se z drah vydělila Správa železniční dopravní cesty, byl dopravce oddlužen. "Dluhy rostly zejména kvůli tomu, že nebyl hrazen rozdíl mezi náklady na osobní dopravu a výnosy z jízdného," vysvětluje Zelený.

Tento problém se Žaludovi podařilo vyřešit – s kraji a se státem uzavřel dlouhodobé smlouvy, které dopravci zajišťují přísun 12 miliard korun ročně. Částku se však dařilo navyšovat i Zelenému, ke konci jeho působení překročila 9 miliard.

2.
Investice do nových vozidel

Za Zeleného měly České dráhy na starosti i rozsáhlé modernizace tratí, proto většina peněz směřovala do nich. Rozbíhaly se nákupy příměstských jednotek CityElefant, v roce 2000 pak Zelený podepsal dodatek ke smlouvě o nákupu pendolin za více než čtyři miliardy korun. V dokumentu se počet dodaných souprav snížil z deseti na sedm. Klimatizované či nízkopodlažní vozy však byly na české železnici vzácností.

Jak hospodařily České dráhy

Podrobnou infografiku zobrazíte kliknutím

Žaluda v investicích výrazně přidal tempo, miliardové příjmy od Českých drah zpočátku směřovaly zejména ke Škodě Transportation a jejím dceřiným firmám. Později se však do tendrů začali hlásit a uspěli i zahraniční výrobci. Na řadě regionálních tratí tak nyní jezdí moderní vlaky.

Posledním plánem byl nákup dalších osmi dálkových souprav railjet za 2,8 miliardy korun. K tomu se však Zelený staví spíše negativně. "Je potřeba investovat uvážlivě, abychom koupili taková vozidla, která cestující potřebují, tedy abychom koupili raději třeba vozy pro rychlíky na méně vytížených tratích," prohlásil Zelený. Railjety však mohly přinést i zvýšení komfortu na vnitrostátních linkách, protože by se tam přesunuly vozy, místo kterých by nové soupravy jezdily na mezinárodních trasách.

3.
Hospodářský výsledek Českých drah

Na první pohled vypadá hospodaření v éře Petra Žaludy výrazně lépe než čísla, kterých dosahovaly České dráhy pod vedením Dalibora Zeleného. V roce 2008 však výsledku drah výrazně pomohla státní injekce, kterou dopravce dostal za převod části majetku pod Správu železniční dopravní cesty. Účetnictví podniku vylepšila o osm miliard korun.

Za obou ředitelů rostly tržby z přepravy osob. Za Žaludy však dráhy pasažéry lákaly atraktivnějším ceníkem – mezi řadou měst mají speciální tarify a mnozí cestující si tak už nemusí pořizovat slevovou In-kartu, aby dosáhli na lepší cenu. České dráhy mají nyní také výrazně nižší počet zaměstnanců, což znamená miliardové úspory na mzdových nákladech.

4.
Přínos z nákladní dopravy

Udělám si tři měsíce volna, pak uvidím, říká Žaluda rozhovor s Petrem Žaludou čtěte ve čtvrtek, 1. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Zatímco dříve nákladní doprava vydělávala a Českým drahám tak alespoň částečně pomáhala zalepit díru ze ztrátové přepravy osob, v posledních letech je v minusu.

ČD Cargo s nástupem krize přišlo o pět miliard na tržbách a vytrvale ztrácí tržní podíl, který se loni pohyboval okolo 75 procent.

Zelený chce opět získat atraktivní zákazníky, problémem však bude útlum v těžkém průmyslu a těžbě uhlí, které mají v přepravě nákladů po železnici významný podíl.

5.
Souboj s konkurencí v osobní dopravě

Konkurence v osobní dopravě byla během šéfování Dalibora Zeleného neznámým pojmem. Od té doby však vyjely na řadu linek mezi velkými městy žluté autobusy Student Agency, předloni spustil dopravce RegioJet ze stejné skupiny soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravskem. O rok později se přidal Leo Express. České dráhy musely zlepšit přístup k zákazníkům, snížit ceny a nabídnout služby jako internetové připojení. Zde nemohou polevit.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Snaha o navrácení důvěry. Z nových boeingů pro Ryanair zmizel nápis MAX

Boeing 737 MAX v barvách Ryanair.

Vlnu spekulací vyvolaly fotografie, které byly zveřejněny na twitterovém účtu Woodys Aeroimage, jehož vlastník sleduje...

Airbus může letos sesadit Boeing z trůnu. Poprvé po osmi letech

Airbus A330neo na 53. ročníku International Paris Air Show na letišti Le...

Odbyt letadel americké společnosti Boeing v prvním pololetí klesl. Firma dodala zákazníkům 239 strojů, o 37 procent...

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz