Spor o miliardový tunel končí. ÚOHS zamítl rozklad Skansky

  16:50aktualizováno  16:50
Metrostav může začít v příštích týdnech se stavbou nejdelšího českého železničního tunelu mezi Plzní a Rokycany u Ejpovic. Po téměř roce skončilo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který potvrdil v rozkladu vítězství Metrostavu v jednom z největších tendrů na české železnici.

Ilustrační snímek. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Rozhodnutí antimonopolního úřadu potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař. "Pro nás to prakticky znamená, že můžeme uzavřít v příštích týdnech smlouvu s dodavatelem a začít stavět," řekl Tesař.

Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se původně obrátily kvůli vítězství Metrostavu Skanska a OHL ŽS, druhá firma nakonec svoji stížnost stáhla. Skanska se nevzdala ani poté, co ÚOHS jejich protesty na jaře zamítl. Teď neuspěla ani s rozkladem.

Skanska skončila v soutěži druhá za Metrostavem, který nabídl zhotovení tunelu za 3,97 miliardy korun, projektovaná cena byla přitom 7,5 miliardy. Skanska nabídla cenu 4,7 miliardy. Vítězství Metrostavu napadla kvůli jiné použité technologii, než s kterou počítal projekt. SŽDC v zadání počítala s vrtáním a odstřelováním (metoda NRTM), Metrostav přišel s metodou razícího stroje TMB. Jde o technologii, kterou používal například při stavbě prodloužení trasy A pražského metra. Skanska se domnívá, že cena Metrostavu je podnákladová.

SŽDC už dříve uvedlo, že smlouva bude nastavená tak, aby nebylo možné cenu navýšit.

Zakázka se týká celé modernizace tratě mezi Plzní a Rokycany, nejdražší položkou bude čtyřkilometrový tunel, který bude nejdelší v Česku.

"Rozhodnutí ÚOHS, které nám bylo v dnes doručeno, respektujeme. Nic to však nemění na našem přesvědčení, že vítězné variantní řešení nesplňuje podmínky zadání, konkrétně nemá řádně zpracovaný projekt. Další postup zvažujeme," řekla v pondělí mluvčí Skansky Lucie Nováková. Skanska může podat ještě správní žalobu, ta už však SŽDC nemusí zabránit uzavření smlouvy s Metrostavem.

Stavba má zrychlit cestování mezi Prahou a Plzní, součástí bude i čtyřkilometrový tunel pod vrchem Chlum. Delší tunel v Česku zatím není. Modernizace trati má už teď velké zpoždění, kvůli kterému je v ohrožení čerpání evropských peněz. SŽDC chce proto zajistit, aby se část peněz na tunel čerpala až v novém operačním programu Doprava.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Najdete na iDNES.cz