Pokuta pro státního dopravce byla dosud nejvyšší, kterou úřad za porušení zákona o veřejných zakázkách udělil. Teď se případ vrací právě k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
České dráhy původně chtěly koupit 16 vlaků Railjet. Později však poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.
Podle ÚOHS firma porušila zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadala v jednacím řízení bez uveřejnění. Soud ale nyní zrušil jak loňský verdikt předsedy ÚOHS, tak významnou část předešlého rozhodnutí jeho podřízených.
Dráhy v řízení u ÚOHS argumentovaly tím, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.
Původně stanovenou pokutu 25 milionů korun už České dráhy zaplatily. O odkladný účinek placení pokuty státní podnik ani nežádal, přestože se sankci bránil podáním žaloby k soudu.
Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků ale vedení firmy zastavilo.
První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka loni koncem dubna. Vlaky jsou schopny jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Jezdí na trase mezi Prahou a Brnem a dál do Rakouska.
Podívejte se na railjety ČD:
27. června 2013 |