Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

  16:06aktualizováno  16:06
Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce na rozestavěném úseku do pondělí, nebo jej vymění. Zpoždění prací je totiž jedním z hlavních důvodů, které zapříčinily už třetí den trvající kalamitní stav na D1 na Vysočině.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto: MAFRA

Do pondělí 17. prosince má sdružení Toto Costruzioni Generali a česká stavební společnost Geosan Group vyjednanou výjimku pro provádění stavebních prací v zimním období. Podle Ťoka ale firma, která jako jediná letos nestihla dokončit práce na dálnici D1 včas, nedávno požádala o další prodloužení termínu do 4. ledna.

Kvůli trvajícím stavebním pracím je však úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zúžený, což značně komplikuje páce zimní údržby. „Posunulo se to do prosince, tady je výsledek,“ řekl iDNES.cz dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Silničáři podle něj sázeli na to, že letošní zima bude z pohledu sněhové nadílky stejně slabá, jako ty předchozí. Naštěstí výhled na nejbližší dny další silné sněžení nepředpokládá.

Podle ministra dopravy ale nebylo možné firmu donutit, aby před příchodem zimy a silným sněžením práce na rozestavěném dálničním úseku přerušila. Kvůli nesprávnému postupu vznikly na mnoha místech stavby pod cementobetonovou deskou vozovky kaverny a tyto díry je nutné co nejrychleji odstranit. Na poškozenou vozovku totiž není možné pustit auta.

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy se tyto kaverny vyskytují v nyní uzavřených rychlých pruzích u středního dělícího pásu a nejdelší z nich má délku 55 metrů. Hloubka výdutě dosahuje až dvacet centimetrů, do prostoru mezi vozovku a podloží je tak možné vložit ruku. Pokud silničáři pustili vozidla do tohoto problematického pruhu, mohla by pod jejich vahou deska vozovky prasknout.

Konsorcium, jehož součástí ještě donedávna byla rovněž kazašská firma SP Sine Midas Stroy, porazilo v soutěži na modernizaci téměř čtrnáct kilometrů dlouhého úseku dálnice konkurenci nízkou cenou. Za stavbu požadovalo 1,75 miliardy korun, což je o 300 milionů méně, než na kolik hodnotu prací odhadoval projektant. 

První problémy ovšem zaznamenalo ŘSD už letos v létě, když firma nestíhala plnit termíny a poprvé jí hrozilo, že o zakázku přijde. Resort dopravy ale společnost uchlácholila novým harmonogramem.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Rušné léto na Ruzyni. Nejvíce rostly linky do severní Ameriky

Pražské letiště Václava Havla během letních měsíců odbavilo více cestujících i přesto, že na něm od července do konce...

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Zahraniční kamionoví dopravci nevyužívají registraci do mýtného systému s předstihem. Z téměř sta tisíc polských...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Do úprav rizikových přejezdů železnic půjdou miliardy, říká šéf SŽDC

Šéf železničářů představil plán pro období utahování opasků. Stojí na půjčce od Evropské investiční banky. Do železnic...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz