Sněhulák se říká třem okružním křižovatkám umístěným za sebou u obchodní a průmyslové zóny Sever v Liberci. Kamiony, menší nákladní vozy i osobní auta se sem lepší cestou nedostanou. Stejně jako zpátky z ní.
Zahlcené okružní křižovatky ničí nervy řidičů i ovzduší v libereckých čtvrtích Pavlovice a Růžodol. V budoucnu se to možná změní.
"Připravuje se přímé napojení silnice od Globusu na rychlostní komunikaci z Liberce do Turnova," řekl dopravní inženýr liberecké policie Vlastimil Malý. "Řidiči, kteří pojedou od Globusu na Turnov, nebudou muset na výjezd k rychlostní komunikaci přes okružní křižovatku, což přispěje k plynulejší a bezpečnější dopravě."
Jakákoliv drobná nehoda na "sněhulákovi" vyvolává dopravní kolaps nejen v jeho nejbližším okolí. Dlouhé kolony se vytvářejí také na rychlostní komunikaci a táhnou se až k centru města.
V současné době najíždějí vozidla od Globusu na výpadovku z Liberce do Turnova skoro přes "hlavu sněhuláka" - tedy po třetí okružní křižovatce. Přednost jim musejí dávat auta, posunující se do Globusu hlemýždím tempem od Turnova, z centra Liberce nebo z Pavlovic a Ruprechtic.
Od Pavlovic a Ruprechtic míří ke třem okružním křižovatkám před Globusem v průměru 12 500 aut denně, od centra Liberce pak dalších 10 500 vozidel. Ale před Vánocemi nebo během víkendových nákupních horeček je jich ještě mnohem více.
Problémy dělají hlavně kamiony
Nová spojka mezi Globusem a rychlostní komunikaci Turnov - Liberec odvede z věčně ucpané "hlavy sněhuláka" několik tisíc aut denně. Řidiči si na ni však ještě počkají.
Ředitelství silnic a dálnic odhaduje, že asi 300 metrů dlouhá nová silnice od "hlavy sněhuláka" k R35 bude hotová do tří let. Náklady na její výstavbu dosáhnou zhruba dvanáct až patnáct milionů korun.
Přes kruhové objezdy se soukají do obchodní a průmyslové zóny Sever rovněž dlouhé kamiony. Zásobují průmyslové podniky jako například Knorr Brehmse, Grupo Antolin, ale i nákupní centra Globus, Bauhaus, Möbelix nebo Decathlon.
Tři po sobě jdoucí okružní křižovatky jsou zablokované především v odpoledních špičkách, ale často ráno a dopoledne.
"V Libereckém kraji si nevzpomínám na žádné hůře průjezdné místo," upozornil mluvčí profesionálních hasičů Daniel Mlčoch. "Okružní křižovatky se ucpávají hlavně v dopravních špičkách. Když se ale potřebujeme do obchodní a průmyslové zóny rychle dostat, řidiči nám uhnou."
Hasiči se mohou ke Globusu a další obřím halám v případě nejvyšší nouze dostat nejen z rychlostní komunikace přes dvě "hlavy sněhuláka", ale také oklikou vedle fotbalového stadionu Letka.
"Než vyjedeme z práce, stojíme tu dlouhou frontu"
Zahlcené okružní křižovatky dělají problémy kromě jiného společnosti Alfavaria. Nachází se v Londýnské ulici asi dvě stě metrů od "sněhuláka". "Hlavně kolem čtvrté hodiny odpoledne je to strašné," uvedla Petra Kupská z obchodního oddělení firmy.
"Když jedeme z práce, musíme si před okružní křižovatkou vystát dlouhou frontu. Někdy raději okružní křižovatku objíždíme delší, nepohodlnější, ale přece jen rychlejší cestou. Ucpané okružní křižovatky navíc zdržují zákazníky při cestě do naší podnikové prodejny."
Plánovaná spojka mezi Globusem a R35 sice řidičům při hrůzyplném průjezdu přes "sněhuláka" pomůže, konečným řešením je však jedině vybudování nové přímé komunikace z R35 do obchodního a průmyslové zóny Sever. Zatím na ni scházejí peníze.