Přes „sněhuláka“ se souká 14 tisíc aut denně, okraj Liberce se dusí

  8:49aktualizováno  8:49
Přes poslední okružní křižovatku před libereckým obchodním centrem Globus projede v průměru 13 800 aut denně. Podle dopravních odborníků jde o extrémně vysoké číslo. Ředitelství silnic a dálnic přichází s projektem, díky němuž by se měla kritická dopravní situace na "sněhulákovi" alespoň o něco vylepšit.

Jakákoliv drobná nehoda na „sněhulákovi“ vyvolává dopravní kolaps v jeho nejbližším okolí. Málo aut jako na snímku tudy projíždí opravdu jen výjimečně. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Sněhulák se říká třem okružním křižovatkám umístěným za sebou u obchodní a průmyslové zóny Sever v Liberci. Kamiony, menší nákladní vozy i osobní auta se sem lepší cestou nedostanou. Stejně jako zpátky z ní.

Zahlcené okružní křižovatky ničí nervy řidičů i ovzduší v libereckých čtvrtích Pavlovice a Růžodol. V budoucnu se to možná změní.

"Připravuje se přímé napojení silnice od Globusu na rychlostní komunikaci z Liberce do Turnova," řekl dopravní inženýr liberecké policie Vlastimil Malý. "Řidiči, kteří pojedou od Globusu na Turnov, nebudou muset na výjezd k rychlostní komunikaci přes okružní křižovatku, což přispěje k plynulejší a bezpečnější dopravě."

Jakákoliv drobná nehoda na "sněhulákovi" vyvolává dopravní kolaps nejen v jeho nejbližším okolí. Dlouhé kolony se vytvářejí také na rychlostní komunikaci a táhnou se až k centru města.

V současné době najíždějí vozidla od Globusu na výpadovku z Liberce do Turnova skoro přes "hlavu sněhuláka" - tedy po třetí okružní křižovatce. Přednost jim musejí dávat auta, posunující se do Globusu hlemýždím tempem od Turnova, z centra Liberce nebo z Pavlovic a Ruprechtic.

Od Pavlovic a Ruprechtic míří ke třem okružním křižovatkám před Globusem v průměru 12 500 aut denně, od centra Liberce pak dalších 10 500 vozidel. Ale před Vánocemi nebo během víkendových nákupních horeček je jich ještě mnohem více.

Problémy dělají hlavně kamiony

Nová spojka mezi Globusem a rychlostní komunikaci Turnov - Liberec odvede z věčně ucpané "hlavy sněhuláka" několik tisíc aut denně. Řidiči si na ni však ještě počkají.

Ředitelství silnic a dálnic odhaduje, že asi 300 metrů dlouhá nová silnice od "hlavy sněhuláka" k R35 bude hotová do tří let. Náklady na její výstavbu dosáhnou zhruba dvanáct až patnáct milionů korun.

Přes kruhové objezdy se soukají do obchodní a průmyslové zóny Sever rovněž dlouhé kamiony. Zásobují průmyslové podniky jako například Knorr Brehmse, Grupo Antolin, ale i nákupní centra Globus, Bauhaus, Möbelix nebo Decathlon.

Tři po sobě jdoucí okružní křižovatky jsou zablokované především v odpoledních špičkách, ale často ráno a dopoledne.

"V Libereckém kraji si nevzpomínám na žádné hůře průjezdné místo," upozornil mluvčí profesionálních hasičů Daniel Mlčoch. "Okružní křižovatky se ucpávají hlavně v dopravních špičkách. Když se ale potřebujeme do obchodní a průmyslové zóny rychle dostat, řidiči nám uhnou."

Hasiči se mohou ke Globusu a další obřím halám v případě nejvyšší nouze dostat nejen z rychlostní komunikace přes dvě "hlavy sněhuláka", ale také oklikou vedle fotbalového stadionu Letka.

"Než vyjedeme z práce, stojíme tu dlouhou frontu"

Zahlcené okružní křižovatky dělají problémy kromě jiného společnosti Alfavaria. Nachází se v Londýnské ulici asi dvě stě metrů od "sněhuláka". "Hlavně kolem čtvrté hodiny odpoledne je to strašné," uvedla Petra Kupská z obchodního oddělení firmy.

"Když jedeme z práce, musíme si před okružní křižovatkou vystát dlouhou frontu. Někdy raději okružní křižovatku objíždíme delší, nepohodlnější, ale přece jen rychlejší cestou. Ucpané okružní křižovatky navíc zdržují zákazníky při cestě do naší podnikové prodejny."

Plánovaná spojka mezi Globusem a R35 sice řidičům při hrůzyplném průjezdu přes "sněhuláka" pomůže, konečným řešením je však jedině vybudování nové přímé komunikace z R35 do obchodního a průmyslové zóny Sever. Zatím na ni scházejí peníze.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

O dva tisíce míst víc. České dráhy se připravují na pietu za Gotta

V souvislosti s pietními akcemi k uctění památky zpěváka Karla Gotta posílí České dráhy na konci tohoto týdne vybrané...

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné...

RegioJet si půjčí půl miliardy na nové vlaky, podruhé vydá dluhopisy

RegioJet si půjčí dalších pět set milionů korun na nákup nových vagonů pro posílení páteřní linky z Prahy do Ostravy,...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz