Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

aktualizováno 
Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České aerolinie. Neshodnou se však na formě. Podle bývalého šéfa ČSA by byla logičtější záruka za úvěr než vstup do firmy. Ekonom Lukáš Kovanda v tom naopak vidí šanci, jak z dopravce vytěsnit čínský kapitál.

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni | foto:  Petr Topič, MAFRA

Možnost stoprocentního ovládnutí skupiny Smartwings zmínil o víkendu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Rozhodnout musí vláda do konce června.

Aerolinka to však v pondělí popřela. „Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla mluvčí Dufková s tím, že od vlády žádá pomoc formou záruky za bankovní úvěr. 

Expertů na letectví a ekonomů jsme se ptali, zda by měla Česká republika Smartwings zachránit a v čem má firma pro zemi strategický význam.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých...

Miroslav Kůla, předseda představenstva ČSA do roku 2003
Bylo by fér, kdyby i naše aerolinky Smartwings dostaly nějakou podporu, protože se asi bude pomáhat všem leteckým společnostem po celém světě. Nemyslím si ale, že by to mělo být formou znárodnění, čili stoprocentního kapitálového vstupu. Logičtější by byla například záruka na úvěr.

Firma, o které se bavíme, nebyla nikdy nijak silná a po roce 2004 šla prakticky z problému do problému. Já mám trochu problém s tím, že ČSA v podstatě takřka neexistují, jsou součástí charterové společnosti Travel Service, která se v roce 2017 přejmenovala na Smartwings. Zatímco tedy státy okolo nás podporují své národní dopravce, například Lufthansu či Alitalii, my podporujeme firmu, která vždycky byla primárně charterovou společností. Pravidelné linky postupně odstřihávala a ČSA je nyní skoro bezvýznamnou částí Smartwings. Ale to je spíš můj osobní názor, protože mám k ČSA osobní vztah.

Nevěřím názoru, že pokud stát nechá aerolinky padnout, tak si Češi výrazně připlatí za dovolenou. Letecká doprava je jedním z nejkonkurenčnějších trhů, co vůbec existuje. Pokud by Smartwings padly, trh okamžitě pokryje někdo jiný a určitě ne za podmínek, které by byly pro Čechy cenově nevýhodné.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády
Jde o krajní a mimořádné řešení, ale za situace, ve které se celý sektor nachází, má jisté principiální opodstatnění. Česká společnost se prostřednictvím vlády rozhodla zachraňovat co největší část ekonomiky. Pokud jsme se rozhodli pomáhat, tak přece nemůžeme diskriminovat společnost Smartwings jenom proto, že nás to bude stát hodně peněz.

V zahraničí jsou letečtí dopravci zachraňováni půjčkami, garancemi nebo přímým vstupem vlád do firem, ať už se jedná o ekonomiky typu Austrálie, Německa, Spojených států, Rakouska, Švýcarska či Belgie.

Je nutné si uvědomit, že Smartwings mají pod svými křídly ČSA, což je silný brand. Československé aerolinie jsou jedním z nejstarších leteckých dopravců na světě.

Ve stoprocentním vstupu státu do firmy vidím jednu určitou výhodu – byl by vytěsněn čínský kapitál. Smartwings je v podstatě polostátní společností. Polovinu vlastní čínská skupina Citic, která je ve finále ovládaná čínským ministerstvem financí. Smartwings je tak z poloviny státní čínskou firmou a z poloviny soukromou českou společností. I tohoto důvodu nelze mluvit o strategické firmě. Co bychom to byly za banánovou republiku, pokud bychom ve strategickém podniku měly angažovaný čínský stát.

Když tedy srovnám všechna pro a proti a podívám se na celou věc co nejobjektivněji, konstatuji, že záchrana je na místě. Stoprocentní vstup. Ač ho lze považovat za nejkontroverznější variantu, má i své výhody, například právě odstranění nevyzpytatelného čínského kapitálu.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA

Jan Váňa, ředitel společnosti WheelTug, bývalý člen představenstva ČSA
Nebýt covidu-19, tak záchrana společnosti, která je soukromých rukou, nemá žádné opodstatnění. Tuto možnost teď ospravedlňuje mimořádná situace. Je nespravedlivé firmě Smartwings předhazovat, že si měla vytvářet zásoby na horší dobu, protože toto nemohl nikdo čekat. Marže leteckých společností jsou velmi nízké a vydělávají velmi málo. Jestliže Lufthansu, Air France, KLM a zachraňuje stát, měla by se pomoc zvážit i v ČR.

Nemyslím, že je to důležité pro pražské letiště. Tvrdí to lidé, kteří nevědí, jak letectví funguje. Pokud jsou linky Smartwings z Prahy tak atraktivní, zaplní je někdo jiný.

Měly by se však dopředu jasně definovat podmínky, za kterých se jim pomůže a také, a to je důležité, kdy nastane exit státu.

Ladislav Keller v Rozstřelu 26. března 2019

Ladislav Keller, odborník na dopravní letectví a dlouholetý pilot
Jiná možnost, než kapitálový vstup státu do Smartwings, není. Jestli mohou státy na celém světě dotovat vlastní aerolinky, Německo Lufthansu, Británie British Airways, Francie Air France a tak dále, tak nevím, proč bychom to neměli dělat i my. Ta firma má dvacetiletou zkušenost, přes léto provozuje šedesát letadel na charterových linkách, létá po celém světě a jde o nejsilnější charterovou společnost ve střední Evropě. Jsou to aerolinie evropského významu. V zemích, které jsem jmenoval, nikdo nepochybuje nad tím, že by se leteckým dopravcům mělo pomáhat.

O převzetí stoprocentního podílu ve Smartwings státem se samozřejmě bavit nemůžeme, protože čínská skupina CITIC svůj téměř padesátiprocentní podíl neprodá. Pro ně je to docela dobrá investice, a že se o firmu moc nestarají, to už je věc druhá. Nesmíme zapomínat i na minoritní vlastníky, kteří nemají důvod se svého podílu vzdávat.

Jestliže Smartwings zkrachují, co se pak stane? Myslíte si, že na českém trhu nyní existuje nějaká jiná firma, která by tuto obrovskou díru byla schopna zaplnit? Neexistuje. Krach Smartwings bude znamenat konec českého dopravního letectví na dlouhé roky. Díru zaplní zahraniční dopravci, které sponzorují jejich státy. Čili podle mě Smartwings jako firma strategický význam má, protože za ní neexistuje náhrada.

Až bude trh zaplněný zahraničními dopravci, bude jen velmi těžké znovu se uchytit. Samotné Smartwings to trvalo spoustu let, těch prvních šest až sedm roků šlo o boj o přežití, než firma začala operovat s dálkovými lety. Vím to, protože jsem s nimi dost dlouho létal. Smartwings jsou zkrátka aerolinky, které mají své místo na trhu a mají český kapitál. Pokud zkrachují, peníze z letecké dopravy potečou pryč. Nezanedbatelnou roli hrají i ČSA. Jde o jedny z nejstarších aerolinek na světě, ačkoli popravdě jsou na tom bídně. Ale to je zase otázka na jinou debatu.

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Oliver Dlouhý, zakladatel vyhledávače a distributora letenek Kiwi.com
Pokud firma byla zdravá, zaměstnávala lidi, přinášela hodnotu zákazníkům, platila daně, byla zisková a všechno bylo v pořádku, a pak přijde něco, za co firma nemůže, tak mi přijde v pořádku, aby státy takovým firmám pomohly.

Pomocí nemusí být přímá finanční injekce. Může stačit garance za úvěry. Pokud firma nebyla zdravá, ale ztrátová už před propuknutím krize, tak může prospět očištění od těchto problémových firem.

Druhá rovina je vstupování států do firem a jejich kontrola. Pokud se jedná o strategickou aerolinku, která létá linky bez komerčního smyslu, přirovnávám to k dálnici. Není to profitabilní projekt, ale je součástí dopravní infrastruktury státu. Potom může dávat smysl, aby ji stát kontroloval. Ale pokud bude konkurovat na komerčních linkách, podle mě to vůbec nedává smysl.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Vše podle plánu. Koronavirus podle ministra rekonstrukci D1 nezbrzdil

Rekonstrukce dálnice D1 postupuje podle plánu a pandemie koronaviru ji nezbrzdila. Řidiči přes léto musejí počítat s...

Řidiči kamionů se německých mezd nedočkají. A budou muset více odpočívat

Evropský parlament ve čtvrtek přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po...

Soumrak obrů. Boeing podle médií ukončí výrobu slavného Jumbo Jetu

Boeing plánuje do dvou let ukončit výrobu legendárního jumba 747, které před padesáti lety způsobilo revoluci v...

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...