Letadlo Boeing 737-800 aerolinek Smartwings | foto: Volné dílo

O pomoc pro Smartwings požádaly cestovky, najít miliardy bude obtížné

  • 299
O pomoc pro společnost Smartwings požádaly podle premiéra Andreje Babiše vládu cestovní kanceláře. Firma podle něj může zatím čerpat z programů určených vládou, řekl České televizi. Připustil, že dát do společnosti miliardy by bylo těžké. Ani podle ministra vnitra Jana Hamáčka není nákup společnosti na stole.

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež ČTK v reakci sdělil, že takto to sice kanceláře přímo neprezentují, ale konec Smartwings by znamenal pro tuzemský cestovní ruch problémy.

O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti, hovořil v sobotu v České televizi ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček. Opozice s tím většinou nesouhlasí, v rozhovoru pro ČT záměr zkritizoval také předák Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.

Koronavirus v Česku

Koncert Miro Žbirky v areálu Vinohradské nemocnice v Praze. Zpěvák vystoupil...
Koncert Miro Žbirky v areálu Vinohradské nemocnice v Praze. Zpěvák vystoupil...
V Česku probíhá studie zjišťující reaktivitu na onemocnění covid-19 mezi...

Babiš v neděli uvedl, že nezná detaily připravovaného scénáře. „Představa je, že by to stát koupil za korunu,“ uvedl s tím, že otázkou je bilance společnosti a její zadlužení a bylo by těžké do firmy dávat miliardy. „Je to hlavní dopravce, cestovní kanceláře nás proto žádaly, abychom jim pomohli,“ řekl a poznamenal, že společnost přepraví miliony cestujících ročně.

Vstup do firmy na úrovni stoprocentního podílu by podle Havlíčka musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun. Nevyloučil ani jinou možnost, a to individuální bankovní záruku. O vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že má strategický význam, uvedl ministr. Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda.

Podle ministryně financí Aleny Schillerové nedává smysl nic jiného než nákup stoprocentního podílu.

Krach Smartwings by byl pro cestovní kanceláře obtížný

„Dostali jsme dotaz a napsali jsme i doporučení v tom smyslu, že pro nás by bylo velmi obtížné, kdyby Smartwings zkrachoval, a to především z toho důvodu, že není vůbec jasné, jak na tom jaká společnost ve světě je,“ řekl Papež. 

Podle něj by při objednávání dopravy jinými společnostmi nemusela být jistota, že daná společnost v polovině sezony nezkrachuje. „A to je při všech těchto neštěstích, které nás potkávají, obrovské riziko,“ dodal. 

Se Smartwings pak podle něho mají kanceláře uzavřené smlouvy v českých korunách. „Kdyby se uzavíraly s jinými společnostmi v eurech, lety by se prodražily, protože mezitím hodnota koruny klesla. To by také nebylo pro cestovní ruch příliš dobré,“ upozornil dále Papež.

Není to na stole, říká Hamáček

„Nákup Smartwings z mého pohledu není na stole. Můžeme se bavit o tom, jak řešit problematiku leteckého průmyslu obecně. Podle mě mají platit pro všechny stejné podmínky, jsou tady programy, ať využijí Antivirus, případně nějaké půjčky, můžou akcionáři vložit další peníze do té firmy, to jsou standardní mechanismy,“ řekl Hamáček. Předseda STAN Vít Rakušan záměr označil za úplný nesmysl, kritizoval to také šéf ODS Petr Fiala.

Smartwings žádá stát o záruku na úvěr, Čína nabízí svůj podíl za korunu

„I kdyby Česká republika převzala firmu za jedinou korunu, náklady by mohly přerůst obrovitou hodnotu. V tomto případě není důvod, aby takovouto malou leteckou společnost Česká republika kupovala. Měla by se soustředit na pomoc Letišti Praha, které je strategickou firmou a které rozhodně stojí za sanaci, ale Smartwings to rozhodně není,“ řekl Středula.

„Příběh Smartwings je složitý. Jakákoli úvaha o tom, že by firma mohla být převzata státem, daňovým poplatníkem a sanovat obrovské škody, které by tam mohly být i skryty, o kterých zatím nevíme, není zodpovědný krok,“ dodal.

Společnost má cenu záporných miliard

Podle analytika Petra Bartoně ze společnosti Natland by měla spíše vláda jednat o tom, kolik by jí akcionáři zaplatili za převzetí společnosti. Podle něho má společnost spíše cenu záporných miliard, jinak by ji už někdo koupil.

„Nelze nijak vysvětlit, proč chce vláda uvažovat o jakékoliv ceně vyšší než jedna koruna. Stávající vlastník by i na takovou cenu kývl, protože by jej daňový poplatník vyvázal z potíží. Vláda by spíše měla jednat o tom, jakou cenu stávající vlastníci zaplatí jí za převzetí,“ sdělil Bartoň ČTK.

Navíc upozornil, že vláda má na obchod relativně krátký čas - dokud umožňuje EU kvůli koronaviru státní pomoc firmám. „Smartwings ani ČSA nejsou strategickou firmou. Tou by čistě teoreticky v extrému mohla být například letecká společnost Alitalia, která v Itálii zajišťuje vnitrozemskou dopravní obslužnost,“ řekl s tím, že to není tento případ.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

Vstup státu do ČSA může pomoci celé zemi, říká letecký expert:

18. dubna 2020

,