Letadlo společnosti Smartwings

Letadlo společnosti Smartwings | foto: Depositphotos

Čínští akcionáři už Smartwings nevěří. Aerolinkám stále nikdo nechce půjčit

  • 153
Největší český letecký dopravce Smartwings čelí potížím. Kvůli koronavirové pandemii přišly České aerolinie o více než 80 procent tržeb a Smartwings se navíc potýkají s nedůvěrou akcionářů. I přes získání státních garancí totiž majitelé společnosti nedovedli vyjednat s bankami finance, které by jim umožnily přežití.

Podle informací Hospodářských novin se teď ze Smartwings chystá odejít i čínská státní korporace CITIC. Ta v aerolinkách vlastní 49,9 procent, a ačkoli dříve firmě chtěla podat pomocnou ruku, na záchraně letecké společnosti už se podílet nechce.

„Konkurz si nepřejí, ochota nalít tam další peníze je však hodně malá. Teď se vyjednává o prodeji jejich podílu,“ uvedl zdroj obeznámený s průběhem jednání pro Hospodářské noviny.

Čínští akcionáři oznámili úmysl prodat svůj podíl již koncem července, odejít se nyní snaží alespoň s minimálním ziskem. Cena, kterou požadují, odpovídá spíše té v dobách, kdy se společnosti dařilo. Podle Jaroslava Tvrdíka, který je v Česku zástupcem CITIC, koupila firma svůj podíl v roce 2015 za miliardu korun.

Podle původních plánů měli čínští akcionáři společně s majiteli Romanem Vikem a Jiřím Šimáněm investovat do záchrany aerolinky vyšší stovky milionů korun, za dalších 900 milionů od bank se měl přes státní pojišťovnu EGAP zaručit stát.

Čínští akcionáři byli od informací a vlivu na chod firmy odstřiženi, Jiří Šimáně to však odmítá. „Čínská státní společnost o dění a situaci nejeví žádný zájem a jejich dosavadní ochota se blíží nule,“ uvedl Šimáně.

Peníze, které nedorazí od Číňanů, tak Vik a Šimáně budou muset sehnat jinde, nevyřešená situace mezi akcionáři je však pro úvěrující banku riziková. CITIC totiž může blokovat navýšení základního kapitálu Smartwings, které bude pro celkové řešení potřeba.

„Společnost nechceme nechat v žádném případě padnout. Na řešení s bankami pracujeme a v příštích týdnech bychom měli být schopni předložit EGAP žádost o podporu,“ říká Šimáně. Jako poradce do restrukturalizace vstupuje i firma EY v roli poradce.

Díky nové vakcíně na covid Šimáně věří, že dojde k obnově létání a Smartwings se v příští sezoně dostanou alespoň na úroveň 70 procent loňského roku. Zásadní však bude, zda Češi opravdu začnou znovu létat na dovolené, charterové lety totiž představují základ byznysu aerolinek, jen na pražském letišti připadá na skupinu 72 procent letů do hlavních středomořských dovolenkových destinací.

V minulém roce Smartwings přepravily 8,2 milionů cestujících, dalších 1,4 milionů pak ještě pro jiné dopravce. Firma při tržbách 28 miliard měla po zdanění údajný zisk 133,4 milionu korun, auditovanou výroční zprávu však do obchodního rejstříku dosud nevložila.

Záchrana Smartwings se zasekla, slíbené čínské miliony jsou v nedohlednu

Banky úvěr pro Smartwings kategoricky odmítají, což je pro české spoluvlastníky stěžejní. V minulém měsíci EGAP aerolinkám slíbil, že pokud si půjčku sjednají, garanci dostanou. Vzhledem k současnému stavu letecké dopravy však EGAP zařadil Smartwings do rizikové kategorie a maximální úvěr, který lze aerolince poskytnout, je dvě miliardy korun.

Podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka je jakékoliv další zapojení státu nad rámec těchto garancí vyloučené, stejně tak jako vykoupení čínského podílu.

Během dvou měsíců, kdy kvůli covidu stála prakticky všechna letadla, byla ve hře i speciální pomoc jen pro Smartwings. Ta se však setkala s kritikou opozice. Garance se tedy rozšířily i na další dopravce a cestovní kanceláře s více než 250 zaměstnanci. O záruce tak nyní jedná i například RegioJet nebo Kiwi, uzavírají Hospodářské noviny.

15. června 2020