Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské...

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni. | foto: Petr Topič, MAFRA

Smartwings nasadí Boeingy 737 MAX od února, musí proškolit personál

  • 13
Letecký dopravce Smartwings nasadí první letoun Boeing 737 MAX 8 během února. Před zprovozněním ještě musí proškolit personál, zaktualizovat systémy letadla a provést ověřovací let. Celý proces potrvá asi tři týdny. Všech sedm letadel tohoto typu, které společnost vlastní, by mělo být v provozu do léta. Řekla to mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Letadla Boeing 737 MAX byly téměř dva roky odstaveny kvůli nehodám, ve středu jejich provoz povolila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).

Smartwings získaly obchod za 9 miliard, létat s nimi budou Exim Tours a Fischer

Zprovoznění letadel zahrnuje mimo jiné proškolení pilotů, aktualizaci softwaru a hardwaru a další činnosti, které požaduje EASA. Předepsaný výcvik by mělo absolvovat všech více než 400 pilotů Smartwings. Před uvedením do běžného provozu ještě dopravce u každého stroje provede ověřovací lety.

Letadla chce společnost nasazovat na linky na Kanárské ostrovy, na Madeiru, do Spojených Arabských Emirátů, Ománu, na Kapverdy a další. Od dubna bude jeden stroj sídlit v Tel Avivu, odkud bude létat na Tenerife, do Lisabonu a Marakkéše.

Boeing byl předloni v březnu nucen provoz svých nejprodávanějších letadel 737 MAX v celém světě přerušit po nehodách v Indonésii a v Etiopii. Při nich zahynulo celkem 346 lidí. Jako problém se ukázal systém řízení letu, výrobce ho pak musel upravit. Úřady v USA povolily lety tohoto typu letadel už loni v listopadu.

Ztráta za 1,5 miliardy

Smartwings musí po celou dobu odstavení letadel nahrazovat problémové stroje jinými letouny. Společnost v závěru minulého roku vyčíslila ztráty kvůli odstavení na více než 1,5 miliardy korun. Náhradu škody nyní aerolinky vymáhají po americkém výrobci.

Aerolinky Smartwings loni přišly o 80 procent pasažérů

Skupina Smartwings Group, do níž Smartwings spolu s ČSA patří, se v současnosti potýká s problémy i kvůli koronavirové krizi. Loni kvůli tomu žádala o pomoc i stát, zatím ji však nedostala. Od konce srpna společnost využívá mimořádného moratoria pro odklad splátek dluhů. Kvůli krizi skupina loni rozhodla o propuštění až 600 zaměstnanců.

Smartwings patří k nejvýznamnějším hráčům charterové dopravy ve střední Evropě. Kromě České republiky létají také z letišť ve Francii, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Kanárských ostrovech. Vedle toho dopravce provozuje pravidelné linky.

,