ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Peněz ze zlevněného jízdného ubylo, stát loni ušetřil přes dvě miliardy

  • 5
Autobusovým a vlakovým dopravcům se loni výrazně smrskl příjem ze slev pro žáky a seniory. Z 5,8 miliardy korun v roce 2019 příspěvek státu na zlevněné jízdenky pro vybrané skupiny meziročně klesl na necelých 3,5 miliardy.

Pravidelné příjmy z cestování žáků utlumil přechod z prezenční výuky do online prostředí, výrazně ale omezili cestování i senioři, jak vyplývá z podrobných dat sesbíraných ministerstvem dopravy.

„Poměry mezi počty prodaných jízdenek studentům a žákům vůči seniorům se ve srovnání loňského s předloňským, koronavirem nezasaženým rokem prakticky nezměnil. Obě kategorie poklesly zhruba stejnou měrou,“ uvádí mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Kdo nejvíc využil slevy na jízdném

U seniorů se dá stejně velké omezení počtu absolvovaných cest vysvětlit uposlechnutím apelu na omezení sociálních kontaktů a dobrovolnou izolací.

Podobný stav podle dopravců trvá i nyní, kdy při cestování po Česku platí doposud nejpřísnější pravidla. „Minulý týden jsme vozili 40 procent cestujících oproti normálnímu stavu a tento týden počty klesly na 30 procent,“ tvrdí mluvčí Českých drah Robert Pagan.

Omezení počtu cestujících se odráží na snižování počtu vypravených vlaků, o kterém dopravce se státem a kraji operativně jedná. Už došlo či dojde na redukce spojů v řádu jednotek procent v Královéhradeckém, Pardubickém, Moravskoslezském kraji a Kraji Vysočina. Nadále platí rovněž omezení některých večerních vlaků v okolí Prahy a Liberce, dodal Pagan.

Senioři nikam necestují

Podle soukromé společnosti Leo Express senioři v posledních dnech prakticky nikam necestují. „ U seniorů je propad meziročně o 90 procent, nyní tvoří přibližně čtyři procenta z přepravených osob,“ uvedl mluvčí firmy Emil Sedlařík. Aktuálně jezdí černé vlaky Leo Expressu na trasách mezi Prahou a Ostravskem a Starým Městem u Uherského Hradiště naplněné zhruba z jedné pětiny.

České dráhy přišly na tržbách o 4 miliardy. Vlakem jelo o 64 milionů lidí méně

Podobně prázdné vlaky a autobusy jezdily i loni na jaře. Během léta pak obsazenost v hromadné dopravě dosáhla takřka předkoronavirových hodnot. V souvislosti s tím vláda omezila o 1,5 miliardy prostředky, které prostřednictvím resortu dopravy každý měsíc přeposílá na účty dopravců jako náhradu za levnější jízdenky. Druhá vlna na podzim ale ukázala, že ani tato úspora nebude konečná.

Kvůli úbytku cestujících představilo ministerstvo dopravy už v létě program, kterým by kompenzovalo alespoň části dopravců ztráty způsobené vládními restrikcemi. Konkrétně mluvil ministr dopravy Karel Havlíček o částce 400 milionů korun pro železniční dopravce, které v závazku veřejné služby objednává ministerstvo dopravy. Smůlu tak měli mít autobusoví dopravci a provozovatelé vlaků objednávaných jednotlivými kraji.

Na přislíbené peníze si ale zatím nikdo nesáhl. Ani po půl roce totiž ministerstvo dopravy nevyhlásilo výzvy pro účast jednotlivých dopravců v dotačních programech. Do Bruselu navíc poslalo oznámení o záměru dopravce odškodňovat, aniž by bylo uvedeno, jakou konkrétní částku plánuje rozdat.

Za hodinu z Prahy do Brna. Rýsuje se vysokorychlostní železniční trať

Podle statistik ministerstva dopravy se během tří čtvrtletí loňského roku počet cestujících ve vlacích snížil o téměř 29 procent. Ještě o trochu horší pokles zaznamenala autobusová doprava. Nejvíce ovšem trpěla takzvaná doprava nepravidelná, tedy provozovatelé zájezdových autobusů. Těm se od ledna do září počet pasažérů propadl na 20 tisíc z 32 tisíc ve stejném období předloni.

Právě provozovatelé zájezdových autobusů ovšem dostali zatím nejštědřejší pomoc. Ministerstvo mezi ně na konci minulého roku rozdělilo přes 930 milionů korun. Pouze 27 firem s žádostmi na podporu v rámci takzvaného sedačkovného neuspělo.