Škoda vyrábí v cizině už 40 procent aut. Expanze pomáhá i Česku

  5:00aktualizováno  5:00
K rekordním prodejům Škody Auto loni přispěly také výrazně zahraniční závody automobilky. V cizině loni vzniklo 411 tisíc škodovek, což je nejvíce v historii. Podíl zahraniční výroby společnosti ještě dál poroste. Těžit z toho mohou i čeští zaměstnanci.

Výroba škodovek v čínském Ningbo. | foto: VW

„Počítáme s růstem výroby v českých i zahraničních závodech. V případě zahraničí jde o export know-how. Vývoj zůstává a zůstane kompletně v Česku,“ říká mluvčí automobilky Jozef Baláž. Jde přitom o výrobu v zemích, kam by se nevyplatilo kvůli clům či jiným vyšším nákladům vyvážet auta vyráběná v Česku.

Automobilka má v zahraničí už celkem 10 závodů, které doplňují dva závody v Česku v Mladé Boleslavi a v Kvasinách. Ve Vrchlabí se už auta nevyrábí, tamní továrna se zaměřila na výrobu převodovek.

Motorem růstu je především výroba v Číně, kde se vyrábí škodovky už ve třech závodech: kromě Antingu u Šanghaje také ve městech Yizheng a Ningbo. Právě v Číně je výroba největší ze všech zahraničních závodů: celkem tu automobilka vyrobila téměř 300 tisíc vozů.

Kde se vyrábí škodovky v zahraničí

  • Čína: Anting, Yizheng, Ningbo
  • Slovensko: Bratislava
  • Rusko: Kaluga, Nižnyj Novgorod
  • Indie: Pune, Aurangabad
  • Kazachstán: Ust - Kamenogorsk
  • Ukrajina: Solomonovo

Škoda nemá na svém největším trhu vlastní závody, ale jde o takzvanou licenční výrobu v továrnách, které vlastní koncern Volkswagen s čínskými partnery. Klíčový čínský trh zaznamenal loni růst o téměř čtvrtinu, Škodě z něj však příjmy z licenčních poplatků naopak klesly o 200 milionů korun na zhruba dvě miliardy korun.

Z každé škodovky proudí do Mladé Boleslavi licenční poplatek. V praxi je tak čistý zisk na jedno auto vyrobené v Číně zhruba třikrát nižší než u škodovek prodávaných v ostatních částech světa.

Šéf automobilky Winfried Vahland už ale dříve uvedl, že i přes menší zisk na jedno auto v Číně je licenční výroba pro automobilku velmi důležitá, protože pomáhá rozpouštět vývojové náklady na jedno auto. „Když je rozložíme na více kusů, je to pro nás výhodnější. Podívejte se například na model Yeti - u něj jsme původně počítali s padesáti tisíci auty ročně, teď jsme na sto tisících. A to díky novým trhům. A některá auta bychom bez Číny ani nevyráběli,“ řekl před časem MF DNES Vahland.

Podívejte se, jak vypadá výroba octavie:

Škoda dříve vyráběla v Sarajevu a v Poznani

Škoda začala s výrobou v zahraničí v devadesátých letech v Sarajevu a polské Poznani, dnes už tam dávno nevyrábí. Na podobném modelu, tedy montáži rozložených vozů kvůli daňovým a celním předpisům, jede výroba v ukrajinském Salomonovu a kazašském Ust-Kamenogorsku. Objemově jde o nevýznamné závody.

Automobilka před více než deseti lety otevřela i továrnu v indickém Aurangabadu, škodovky se vyrábí současně i v závodě koncernu VW v Pune. Odbyt v Indii je zatím ale daleko za očekáváním. Firma však věří, že už v Indii dosáhla dna.

Velká očekávání měla Škoda Auto od ruského trhu, po závodu v Kaluze rozjela loni výrobu také v Nižnym Novgorodu. V Rusku se loni vyrobilo 70 tisíc škodovek, vzhledem k vývoji tamějšího trhu je ale opakování takového výsledku letos značně nejisté.

Fotogalerie

Část škodovek se vyrábí i na Slovensku: kompletní produkce vozů Citigo probíhá v závodě Volkswagenu v Bratislavě společně s dalšími koncernovými minivozy. Loni tam smontovali přes 40 tisíc škodovek.

Velká zahraniční expanze má přínos i pro mateřskou společnost. Škoda má kromě zisků ze zahraničí, které daní v Česku, také možnost více využívat například své vývojové centrum nebo při certifikaci místních dodavatelů.

„Jsou to práce s velkou přidanou hodnotou, které si zahraniční závody nechávají zpracovat u nás,“ dodal Baláž. Kromě toho v zahraničních závodech pracují stovky českých škodováků: firma se je snaží vysílat na dlouhodobé pracovní pobyty. Ty bývají často podmínkou pro další kariérní růst ve firmě.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Každý sedmý vlak loni přijel pozdě. Nejpřesnější jsou osobáky

Ilustrační snímek

Rozkopané koridory a dlouhá čekání na zpožděný vlak. Jen málo lidí v Česku nemá k fungování železnice výhrady, přitom...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Najdete na iDNES.cz