Nejmodernější skenery C3 přitom umožňovaly pomocí počítačové tomografie snadno rozeznat případné nebezpečné kapaliny v zavazadlech. Cestující tak mohli na moderních letištích nápoje nebo třeba větší kosmetiku ponechat v palubním zavazadle, což zvyšovalo jak rychlost kontroly tak komfort cestování.
To se od prvního září změní a i do skenerů C3 bude možné poslat jen lahvičku s tekutinou o objemu maximálně 100 mililitrů. Sice podle zprávy Evropské komise jen dočasně, jak dlouho však v tuto chvíli není zřejmé. Podle Komise však není důvodem žádná bezprostřední hrozba. „Toto preventivní opatření není reakcí na žádnou novou hrozbu, ale řeší dočasný technický problém,“ uvedla Komise ve zprávě.
Letišť, která již omezují objem tekutin na 100 ml nebo která nemají nasazené moderní skenovací vybavení, tedy včetně toho pražského, se nové nařízení nedotkne. Skenery C3 zavedla podle webu The Times například letiště v Římě, Amsterdamu či Berlíně. Výhledově o nich uvažovala i Praha.
Problémy s technologií signalizovala ale už změna přístupu britských letišť, která stomililitrový limit znovu zavedla už od června, upozorňují The Times.
Podle sdružení Airports Council International, které zastupuje přes pět set letišť, zkomplikuje nové rozhodnutí provoz a vyžádá si přijetí nového personálu a změny pracovních postupů.
„O bezpečnosti se nedá diskutovat, všechna letiště budou nová pravidla splňovat. Faktem však zůstává, že ta letiště, která už novou technologii zavedla, budou postižena jak provozně, tak finančně.“ uvedl generální ředitel ACI Olivier Jankovec. Vyzval také Evropskou komisi, aby stanovila časový plán zrušení nové regulace.