Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

V boji proti sněhu bude japonským šinkansenům pomáhat umělá inteligence

  17:00aktualizováno  17:00
Síť vysokorychlostních železnic Šinkansen je chlouba Japonska. Jízdní řád vlaků na ní dokáže pravidelně narušit jen sníh. Železničáři proto hledají všechny dostupné způsoby, jak s ním úspěšně bojovat. Jejich nejnovější nadějí je umělá inteligence.

Vysokorychlostní vlaky Šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013) | foto: Profimedia.cz

Zpoždění japonských rychlovlaků kvůli sněhu je poměrně častý jev. Největší vrstvu sice odstraní pluhy, ty se ovšem nesmí dotknout kolejí, aby je nepoškodily. Zhruba deset centimetrů sněhu proto na kolejích zůstává. Sníh se hromadí na podvozcích vlaku, následně odpadává na svršek, kde se smísí se štěrkem a vzniklé zmrzlé kusy vlaky poškozují. Zasněženými oblastmi tak musejí soupravy projíždět výrazně pomaleji. 

Fotogalerie

Západojaponská železniční společnost, která provozuje rychlovlak podél Japonského moře, má pro tento problémem řešení. Jak uvedl deník Japan Today, momentálně vyvíjí systém, který bude měřit množství sněhu, jež ulpívá na vlacích projíždějících prefekturami Niigata, Tojama a Išikawa.

Doposud musel dopravce rozhodovat o tom, kolik zaměstnanců bude čistit sníh v kritických místech den předem. Plány obvykle vycházely z informací od meteorologů a minulých zkušeností, ale to není úplně spolehlivá metoda. Úkolem umělé inteligence bude shromažďovat data z obrázků, které vlak nahromadí během cest, studovat povětrnostní podmínky a předpovídat počet pracovníků potřebných pro odbavení sněhu. 

Zkušební provoz umělé inteligence se podle železniční společnosti zatím velmi osvědčil. Systém bude podle dopravce připraven na uvedení do plného provozu příští zimu, napsal japonský deník Mainichi.

Metr až dva sněhu

Problémy způsobené sněhem řeší i jiní dopravci. Východojaponská železniční společnost představila v prosinci novou technologii na odtávání sněhu ve vlacích, které spojují Tokio s městem Akita. Senzory a kamery detekují, kdy je potřeba na podvozek vlaku stříkat vodu o teplotě 60 stupňů Celsia. K odstranění nahromaděného sněhu obvykle stačí tři minuty. 

Středojaponská železniční společnost provozuje šinkanzen Tokaido, který spojuje města Tokio a Osaka. Na své cestě musí vlak projet historicky slavnou oblastí Sekigahara, kde sníh leží až 40 dní v roce a 150 až 200 centimetrů sněhu zde není ničím nezvyklým. Jak uvádí deník Toyokeizai, zpoždění kvůli sněhu jsou zde velmi častá. Dopravce situaci monitoruje kamerami, které jsou připojeny pod některými vagony. Ty kontrolují hromadění sněhu a zkoumají korelaci s povětrnostními podmínkami. Zároveň kontrolují účinnost  topných těles, která jsou umístěna přímo za koly.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Pražské letiště hlásí rekordní leden, únor však asi bude o něco slabší

Pražské Letiště Václava Havla v lednu odbavilo přes 1,05 milionu cestujících. V porovnání s loňskem jejich počet...

Češi loni létali nízkonákladově. Nejvíce do Londýna, Barcelony a Paříže

Češi loni nejvíce létali do Londýna, Barcelony či Paříže. Z aerolinek potom nejčastěji volili nízkonákladové...

Premium

Stát musí letos osekat emise z dopravy, biopaliva tak budou ještě víc bio

Distributory paliv, jako je Unipetrol, MOL nebo Čepro, letos čeká perný rok. Potřebují dostat do paliv mnohem víc...

Železnice se otevře světu. Se stavbou rychlotratí pomohou experti z ciziny

Kvůli projektu první tuzemské vysokorychlostní trati se Správa železnic (SŽ) rozhodla zrušit dosavadní faktický monopol...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz