„Jde o peníze, které zajistí, že se bude pokračovat v započatých stavebních projektech a bude dost i na nové významné projekty,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Konkrétně by mezi nově zahajovanými stavbami v příštím roce mělo figurovat například dokončení dálnice D11 směrem k polským hranicím, nebo chybějící úseky jihočeské dálnice D3.
Největší část z navrhovaných peněz půjde prostřednictvím Správy železnic na modernizaci železniční sítě. Celkem by mělo jít o částku 70,3 miliardy korun. Dalších 65,4 miliardy poputuje na výstavbu a údržbu silnic. Jde přitom o mix peněz z národního rozpočtu, dotačních programů Evropské unie nebo půjček například od Evropské investiční banky, doplnil ministr.
Navýšení peněz pro SFDI navrhl resort dopravy i přesto, že loni vláda Petra Fialy v resortních výdajích škrtala, což se nevyhnulo ani dopravní infrastruktuře. V konečném návrhu tak rozpočet SFDI letos na jaře prošel zeštíhlením o zhruba tři miliardy korun, což se zejména na železnici odrazilo v nutnosti vybírat prioritní projekty, do kterých budou peníze směřovat. Správa železnic navíc dostala příkaz šetřit na údržbě.
Vlaky ČD bude na hranicích kontrolovat technik. Dráhy závady zpochybňují |
Podobně jako v předchozích letech se ale i letos objem peněz pro jednotlivé státní stavební investory zvyšoval. Například v úterý 30. srpna oznámila Správa železnic mimořádnou finanční injekci. Přes 2,7 miliardy mimořádné dotace je určeno pro investiční výstavbu a dalších více než 600 milionů korun na údržbu a zlepšování provozuschopnosti tratí.
Problematika spolehlivosti tratí zaměstnala ve vedení dopravního resortu po sérii nehod před dvěma týdny, které skončily přerušeným trakčním vedením a mnohahodinovými zpožděními. V reakci na to nařídil ministr dopravy Martin Kupka stanovit objem peněz vedení Správy železnic nejen podle ekonomických ukazatelů ale zjednodušeně řečeno i podle délky zpoždění, které na české železnici způsobí problémy s trakčním vedením, zabezpečovacím zařízením a dalšími technologiemi, které má Správa železnic na starost.