Ceny dálničních známek se roky neměnily. Až do letošního března vyšla roční známka na 1 500 korun, následně se její cena zvýšila na 2 300 korun s tím, že tato cena se bude pravidelně každý rok valorizovat podle inflace a délce dálniční sítě.
„Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen podle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Obě hodnoty v procentech se sečtou a podle výsledku se upraví sazba roční známky,“ uvedlo ministerstvo dopravy.
Měsíční známka bude za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč. Bez poplatku budou i nadále čistě elektrická auta, případně v Česku zatím velmi vzácná vozidla s vodíkovým pohonem. Cenové zvýhodnění bude i nadále platit pro hybridní vozy s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Ty budou za použití dálnic platit čtvrtinu toho co vozidla s konvenčním pohonem.
Příjmy z dálničních poplatků jsou jedním z hlavních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého se budují nebo opravují dálnice, silnice první třídy nebo třeba železniční tratě. Podle aktuálního rozpočtu SFDI předpokládá ministerstvo financí, že jen na poplatcích od osobních aut se vybere osm miliard korun. Dalších 17,8 miliardy přiteče od kamionů a autobusů, které dálniční poplatky platí prostřednictvím mýtného systému, které je účtované podle ujetých kilometrů.