Šestnáct miliard zrychlí trať na Slovensko. Vlaky posviští stošedesátkou

  5:00aktualizováno  5:00
Správa železniční dopravní cesty chystá zásadní zrychlení pro spojení mezi Moravou a Slovenskem přes Valašské Meziřící. Za šestnáct miliard by měly vlaky jezdit rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině. Cestující se současně dočkají nových dopravních terminálů, které připravují města podél trasy.

Práce u Vladislavi se zdržely kvůli nutné sanaci skály nad tratí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Hodnocení proveditelnosti už projednala centrální komise ministerstva dopravy. „Studii vzala komise na vědomí a zadala SŽDC, aby ji vypracovala ve dvou variantách,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Jedná se o první důležitý krok, následovat by mělo samotné projektování. To už na některých úsecích může začít, dvě varianty se týkají jen některých úseků.

Dosud vlaky na trase jezdí většinou maximálně osmdesáti kilometrovou rychlostí, jen na některých úsecích dosáhly v roce 2015 mírného zrychlení. Trať prošla poslední výraznou modernizací ve druhé polovině 60. let, je tak v současné době ve všech svých provozních oblastech na hranici fyzické a morální životnosti.

Zakázka na deset let

Součástí návrhu modernizace je stavba přeložky z Hranic nad Moravě do Milotic nad Bečvou tunelem. „Je to prakticky vybudování koridorové tratě z Hranic do Valašského Meziříčí,“ řekl Petr Pšenička ze SŽDC na jednání zastupitelstva ve Valašském Meziříčí. Podle něj půjde o zakázku na deset let, stavět by se mělo začít v ideálním případě příští rok. Právě u přeložky však bude ještě centrální komise zkoumat, zda se vyplatí.

„Trať je klíčová pro spojení se Slovenskem, spojení přes Vsetín je neustále posilováno i kvalitou vozů. Je to současně i jedna z prioritních tras pro nákladní dopravu,“ dodal. České dráhy například od letošního jízdního řádu nasadily na rychlíky ze Vsetína výrazně lepší vozy, než jezdily v minulosti.

Plánovaná přeložka z Hranic na Moravě do Milotic nad Bečvou by podle SŽDC...

Jednou z nejdražších položek na modernizované trati bude přeložka z Hranic do Milotic. Projektanti namísto složitého trasování podél Bečvy navrhli dva tunely o délce 1 250 metrů a 240 metrů. Pro cestující by měla modernizace znamenat výrazné zkrácení jízdních dob. Například jízdu z Hranic do Valašského Meziříčí zvládne rychlík namísto současných dvaadvaceti minut za dvanáct, osobní vlak namísto jednatřiceti minut dorazí za patnáct.

V úseku mezi Valašským Meziříčím a Horní Lidčí nebude zrychlení už tak zásadní, plány počítají se zvýšením traťové rychlosti nejméně na sto dvacet kilometrů v hodině. Horský profil trati větší zrychlení neumožňuje.

Nové terminály a modernizace

SŽDC chystá v regionu i jiné velké investice: deset miliard korun má jít do trati z Valašského Meziříčí do Ostravy přes Frýdek-Místek. Počítá se s elektrifikací celé trati a zkrácení jízdních dob na zhruba polovinu. Centrální komise schválila zatím k další přípravě úsek Ostrava–Ostravice, pro úsek z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského Meziříčí musí ještě SŽDC aktualizovat plány.

Kromě vylepšení samotné železnice by se měli cestující dočkat i nových dopravních terminálů ve Valašském Meziříčí, Vsetíně a Hranicích, aby lidé mohli snáze přestupovat mezi vlaky a autobusy. Zaplatit by je měla města s využitím evropských dotací.

Vizualizace železniční stanice ve Valašském Meziříčí
Vizualizace železniční stanice ve Valašském Meziříčí

Ve Vsetíně už radnice odkoupila část potřebných pozemků. SŽDC zatím plánuje rekonstrukci nádraží, k němu by se mělo připojit i autobusové nádraží. Ve Valašském Meziříčí schválená studie počítá s vybudováním deseti krytých nástupišť a dalších šesti míst pro parkování autobusů. Vzniknout má i společná nádražní budova s čekárnou a toaletami.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Boeing 737 Max 8

Letouny Boeing 737 MAX nesmějí létat také v USA, rozhodl americký prezident Donald Trump. Opatření bude platit, dokud...

V Česku je téměř tisíc mostů v kritickém stavu, desítky v havarijním

Na jaře roku 2018 zasáhl kus padajícího betonu z tohoto mostu u Prostějova nad...

Stovky mostů v Česku potřebují urychlenou opravu nebo jsou už uzavřené a čekají na demolici. MF DNES exkluzivně získala...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Najdete na iDNES.cz