Středa 8. prosince 2021, svátek má Květoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 8. prosince 2021 Květoslava

Šéf firmy vyrábějící auta budoucnosti: Vím, že stlačený vzduch funguje

  6:29
Cyril Negre, syn zakladatele francouzské firmy MDI, jež vyvíjí a začíná vyrábět automobily na stlačený vzduch, dokáže mluvit o své technologii přesvědčivě. Prezentuje ji však už několik let a dosud bez velkých praktických úspěchů. Letos se zdá, že by tomu mohlo být jinak.

Cyril Negre, šéf společnosti MDI, která vyrábí auta na vzduch. | foto:  Dan Materna, MAFRA

MDI má na jaře dodat deset vozů aerolinkám Air France a KLM, s nimiž podepsala spolupráci a které je budou používat na letištních plochách.

Tomu, že na technologii stlačeného vzduchu "něco je", by mohl nasvědčovat také nákup patentu od MDI indickým magnátem Ratanem Tatou. Ten ho získal v roce 2007 pro využití v Indii. Zatím podle něj auta nevyrábí.

Indický miliardář Ratan Tata předloni získal vaši technologii pro indický trh. Nechtěl koupit celou firmu?
Jednání trvala třicet měsíců a během nich se nám ho podařilo přesvědčit, že mu technologii prodáme jen pro Indii. Tam ji může používat jakýmkoli způsobem, tedy nejen v autech. On to akceptoval.

Kdy začne podle ní vyrábět auta?
To nevím. Nemohu za něj mluvit.

Kdy chcete vůz prodávat vy a kolik bude stát?
Cena základní tříkolky, kterou na jaře začneme dodávat Air France na letiště Charlese de Gaulla a KLM do Amsterdamu, je šest tisíc eur (asi 170 tisíc korun, pozn. red.). Účastníme se také konkurzu na dodávku aut pro radnici města Nice. Tam by se mohly časem používat v systému "car sharing", tedy jakési půjčovny aut, podobně jako dnes fungují veřejné půjčovny jízdních kol.

Jaké největší problémy teď musíte s technologií řešit?
Není to nijak převratná technika, prostě používáme v motoru písty, ojnice jako v běžných autech. Jen je nerozpohybováváme spalováním paliva, ale hnáním stlačeného vzduchu. Mohli bychom udělat i výkonnější vozy, ale musíme být velmi rozumní ohledně cen.

Nemůžeme dát do malých vozítek super drahou technologii, protože by je nikdo nekupoval. Mohli bychom třeba zvýšit účinnost motoru, kdybychom do něj vzduch hnali pod větším tlakem. To by si vyžádalo dražší materiály a složitější techniku. Takže to zatím neděláme.

Auto na vzduch

První sériově vyráběný vůz na stlačený vzduch bude možné koupit na konci roku. Lehká tříkolka váží 220 kilogramů, na jednu nádrž prý ujede 200 kilometrů a jezdí až sedmdesátkou. Její cena by měla začínat na šesti tisících eur. Kompresor plní vzduchovou nádrž pět hodin, cena elektřiny na jedno "tankování" je prý asi pět eur.

Zatím jste představili jen velmi malá a lehká auta. Bude jednou stlačený vzduch schopný pohánět i větší, a tedy bezpečnější vozy?
Počítáme s tím, že bychom během několika let představili auta, která by mohla vážit pět set až patnáct set kilogramů. Ta by měla dva motory – jeden na stlačený vzduch a druhý běžný spalovací, který by se spouštěl třeba jen na dálnicích.

Zatím je jasné, že technologie směřující k úsporám potřebují lehká auta. Náš současný funkční model váží 400 kilogramů, má osmnáct koní a jezdí až devadesátkou. Když však máme volit mezi rychlostí a dojezdem, volíme teď dojezd.

Vidíte svou technologii jako budoucnost automobilismu?
Určitě nebude kralovat jen jedna technologie. Bude se více rozlišovat použití vozidel. Stlačený vzduch je zatím dobrý do města, kde nepotřebujete jezdit tak rychle. Pro delší vzdálenosti budou nutné technologie, které dovedou uchovat a vydat více energie. Tedy například hybridní auta se dvěma motory nebo silnější elektromobily.

Jak je to s povinnou certifikací? Vaše auto by asi nezískalo ani jednu hvězdičku v nárazovém testu prováděném Euro NCAP.
Certifikaci budeme dělat pravděpodobně v Lucemburku, kde sídlíme. Ale třeba ve Francii, kam budeme dodávat pro Air France, nepotřebujeme crash testy. Výjimku tam totiž mají tříkolky, v nichž řidič sedí nad předním kolem. To splňujeme. S našim větším autem časem do testů jít budeme muset. Přesnou cestu zatím nemáme, ale vezměte si, že podstatně větší bezpečnostní zóny musíte dělat u běžného auta, které váží tunu, než u vozu s poloviční hmotností. Tam není pohybová energie tak velká.

Kdy budu tedy moci skutečně koupit vaši "vzduchovou" tříkolku?
Na konci tohoto roku. Větší vůz pro tři až pět lidí, který by měl stát asi pět a půl tisíce eur (přes sto padesát tisíc korun, pozn. red.), v polovině příštího roku. Jestliže dostaneme evropskou certifikaci, tak by měla platit téměř po celé Evropské unii.

Jak často budou muset řidiči s vašimi auty do servisu na prohlídku?
Výměna oleje v motoru by měla být po padesáti tisících kilometrech, protože v něm nevznikají při spalování žádné spaliny, které by ho zanášely. Každých čtyři až pět let by měla jít do zkušebny tlaková lahev na vzduch. Ta je certifikovaná na dvanáct tisíc naplnění, což znamená, že při průměrném dojezdu na jednu nádrž sto kilometrů by měla vydržet 1,2 milionu ujetých kilometrů. To je samozřejmě porce, při níž bude vlastní vůz už dávno mrtvý.

AirPod - auto na vzduch

Jak dlouho trvá, než se nádrž vzduchem naplní?
Pokud už máte předpřipravený stlačený vzduch v jiné nádrži, jak to bude fungovat třeba na letištích, tak dvě minuty. Když budete auto nabíjet kompresorem, tak asi tři hodiny. Proud na nabití stojí čtyři až pět eur.

Jak budou vaše auta vypadat za pět let?
Bude to běžná sériová výroba tří až čtyř různých modelů, a to v několika zemích. Naše filozofie je totiž vyrábět lokálně tak, abychom nemuseli hotová auta převážet. Tak vznikají další emise a rostou náklady.

Jsem zvědavý, jak to s vámi nakonec dopadne. Buďte upřímný: skutečně vaše auta fungují?
Vím, že to funguje. Jezdíme s prototypy a většina práce je za námi. Potřebujeme jen doladit některé detaily, což by mělo zabrat jen měsíce.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Povinná elektromobilita prosazovaná Evropskou unií ovlivňuje i plány stavitelů

Jižní Morava se chce stát rájem pro elektromobily.

Aby se majitelé elektroaut dostali ke „šťávě“ nejen na dobíjecích stanicích, začíná zajímat i...

Autofotka týdne: Rolls přepne na elektro. Startuje miliony kilometrů testů

Prototyp elektrického Rolls-Royce vyráží na 2,5 milionu testovacích kilometrů....

Britský výrobce nejluxusnějších aut světa hodlá od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily....

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

IKEA pronajme v Tokiu byt za dvacet korun. Má deset metrů čtverečních

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se chystá v Japonsku pronajmout „vertikální byt“. Nájemné jednotky o pouhých deseti...

Izraelci si tisknou steaky. Alternativní výrobu chválí nejen ekologové

Kousky masa z 3D tiskárny se stávají realitou díky izraelské společnosti MeaTech. V dohledné době, týdnech či pár...

Vyhazov přes Zoom. Šéf firmy během videokonference propustil 900 pracovníků

Šéf americké firmy Better.com, podnikající v hypotékách, za pomoci platformy Zoom, sloužící k pořádání videokonferenci,...

Sexuální tlak nebo urážky. Ovlivňoval mě milenec, řekla Holmesová soudu

Spoluzakladatelka nechvalně proslulé společnosti Theranos v pondělí svědčila před soudem. Elizabeth Holmesová tam...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance malá, dopady kolosální. Saxo Bank si tipla, co může otřást světem

Jako každý rok přinesla dánská investiční banka Saxo Bank pro rok 2022 deset hrozících černých labutí, které mohou...

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

  • Další z rubriky

Stavbaře znervózňuje rozpočtové provizorium, klíčový bude začátek dubna

Silničáři i železničáři se začali připravovat na rozpočtové provizorium, které by mělo platit během prvních měsíců...

Elektronické dálniční známky vynesou méně, než se čekalo. Schází 600 milionů

Premium Většina tuzemských řidičů si brzy bude pořizovat dálniční kupony na příští rok. Vůbec poprvé přitom využijí jedné z...

Dopravci přicházejí o další zakázky. Ruší se zájezdy do hor i za nákupy

Zájezdové autobusy patří k odvětvím, jež nejvíce zasáhla pandemie. A už zase počítají ztráty. Kvůli razantnímu nárůstu...

Za léto jen čtvrtina cestujících. Pražskému letišti chybí silný dopravce

Pražské letiště zažilo během letní sezony propad cestujících na bezmála čtvrtinu předcovidových počtů. Celkově letos...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Žilková: Byla jsem těhotná s Menzelem, potrat byl pro mě rozvodem s Bohem

Veronika Žilková překvapila informací o tom, že kdysi čekala dítě s Jiřím Menzelem. O nevěře manžela, vztahu s...

Moje tetování nad rozkrokem vyznívá vulgárně, stěžovala si paní

Nebylo tak úplně promyšleno, kvůli přemíře alkoholu vlastně nebylo ani zamýšleno. Tetování vyznívá explicitně sexuálně,...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Měli jsme zůstat točit v Sydney, říká Chris Hemsworth o práci v Praze

Australský herec Chris Hemsworth (38) v Praze natáčí pokračování akčního filmu Vyproštěn. V české metropoli by měl štáb...

Syna jsem viděl, když mu byly tři. Pak až v jeho padesáti, říká Ladislav Frej

Premium „Po představení neusnu. Je půl třetí ráno, sedím v kuchyni, chroustám piškoty bez lepku, piju mlíko a mudruju, co jsem...