Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf firmy vyrábějící auta budoucnosti: Vím, že stlačený vzduch funguje

  6:29
Cyril Negre, syn zakladatele francouzské firmy MDI, jež vyvíjí a začíná vyrábět automobily na stlačený vzduch, dokáže mluvit o své technologii přesvědčivě. Prezentuje ji však už několik let a dosud bez velkých praktických úspěchů. Letos se zdá, že by tomu mohlo být jinak.

Cyril Negre, šéf společnosti MDI, která vyrábí auta na vzduch. | foto:  Dan Materna, MAFRA

MDI má na jaře dodat deset vozů aerolinkám Air France a KLM, s nimiž podepsala spolupráci a které je budou používat na letištních plochách.

Tomu, že na technologii stlačeného vzduchu "něco je", by mohl nasvědčovat také nákup patentu od MDI indickým magnátem Ratanem Tatou. Ten ho získal v roce 2007 pro využití v Indii. Zatím podle něj auta nevyrábí.

Indický miliardář Ratan Tata předloni získal vaši technologii pro indický trh. Nechtěl koupit celou firmu?
Jednání trvala třicet měsíců a během nich se nám ho podařilo přesvědčit, že mu technologii prodáme jen pro Indii. Tam ji může používat jakýmkoli způsobem, tedy nejen v autech. On to akceptoval.

Kdy začne podle ní vyrábět auta?
To nevím. Nemohu za něj mluvit.

Kdy chcete vůz prodávat vy a kolik bude stát?
Cena základní tříkolky, kterou na jaře začneme dodávat Air France na letiště Charlese de Gaulla a KLM do Amsterdamu, je šest tisíc eur (asi 170 tisíc korun, pozn. red.). Účastníme se také konkurzu na dodávku aut pro radnici města Nice. Tam by se mohly časem používat v systému "car sharing", tedy jakési půjčovny aut, podobně jako dnes fungují veřejné půjčovny jízdních kol.

Jaké největší problémy teď musíte s technologií řešit?
Není to nijak převratná technika, prostě používáme v motoru písty, ojnice jako v běžných autech. Jen je nerozpohybováváme spalováním paliva, ale hnáním stlačeného vzduchu. Mohli bychom udělat i výkonnější vozy, ale musíme být velmi rozumní ohledně cen.

Nemůžeme dát do malých vozítek super drahou technologii, protože by je nikdo nekupoval. Mohli bychom třeba zvýšit účinnost motoru, kdybychom do něj vzduch hnali pod větším tlakem. To by si vyžádalo dražší materiály a složitější techniku. Takže to zatím neděláme.

Auto na vzduch

První sériově vyráběný vůz na stlačený vzduch bude možné koupit na konci roku. Lehká tříkolka váží 220 kilogramů, na jednu nádrž prý ujede 200 kilometrů a jezdí až sedmdesátkou. Její cena by měla začínat na šesti tisících eur. Kompresor plní vzduchovou nádrž pět hodin, cena elektřiny na jedno "tankování" je prý asi pět eur.

Zatím jste představili jen velmi malá a lehká auta. Bude jednou stlačený vzduch schopný pohánět i větší, a tedy bezpečnější vozy?
Počítáme s tím, že bychom během několika let představili auta, která by mohla vážit pět set až patnáct set kilogramů. Ta by měla dva motory – jeden na stlačený vzduch a druhý běžný spalovací, který by se spouštěl třeba jen na dálnicích.

Zatím je jasné, že technologie směřující k úsporám potřebují lehká auta. Náš současný funkční model váží 400 kilogramů, má osmnáct koní a jezdí až devadesátkou. Když však máme volit mezi rychlostí a dojezdem, volíme teď dojezd.

Vidíte svou technologii jako budoucnost automobilismu?
Určitě nebude kralovat jen jedna technologie. Bude se více rozlišovat použití vozidel. Stlačený vzduch je zatím dobrý do města, kde nepotřebujete jezdit tak rychle. Pro delší vzdálenosti budou nutné technologie, které dovedou uchovat a vydat více energie. Tedy například hybridní auta se dvěma motory nebo silnější elektromobily.

Jak je to s povinnou certifikací? Vaše auto by asi nezískalo ani jednu hvězdičku v nárazovém testu prováděném Euro NCAP.
Certifikaci budeme dělat pravděpodobně v Lucemburku, kde sídlíme. Ale třeba ve Francii, kam budeme dodávat pro Air France, nepotřebujeme crash testy. Výjimku tam totiž mají tříkolky, v nichž řidič sedí nad předním kolem. To splňujeme. S našim větším autem časem do testů jít budeme muset. Přesnou cestu zatím nemáme, ale vezměte si, že podstatně větší bezpečnostní zóny musíte dělat u běžného auta, které váží tunu, než u vozu s poloviční hmotností. Tam není pohybová energie tak velká.

Kdy budu tedy moci skutečně koupit vaši "vzduchovou" tříkolku?
Na konci tohoto roku. Větší vůz pro tři až pět lidí, který by měl stát asi pět a půl tisíce eur (přes sto padesát tisíc korun, pozn. red.), v polovině příštího roku. Jestliže dostaneme evropskou certifikaci, tak by měla platit téměř po celé Evropské unii.

Jak často budou muset řidiči s vašimi auty do servisu na prohlídku?
Výměna oleje v motoru by měla být po padesáti tisících kilometrech, protože v něm nevznikají při spalování žádné spaliny, které by ho zanášely. Každých čtyři až pět let by měla jít do zkušebny tlaková lahev na vzduch. Ta je certifikovaná na dvanáct tisíc naplnění, což znamená, že při průměrném dojezdu na jednu nádrž sto kilometrů by měla vydržet 1,2 milionu ujetých kilometrů. To je samozřejmě porce, při níž bude vlastní vůz už dávno mrtvý.

AirPod - auto na vzduch

Jak dlouho trvá, než se nádrž vzduchem naplní?
Pokud už máte předpřipravený stlačený vzduch v jiné nádrži, jak to bude fungovat třeba na letištích, tak dvě minuty. Když budete auto nabíjet kompresorem, tak asi tři hodiny. Proud na nabití stojí čtyři až pět eur.

Jak budou vaše auta vypadat za pět let?
Bude to běžná sériová výroba tří až čtyř různých modelů, a to v několika zemích. Naše filozofie je totiž vyrábět lokálně tak, abychom nemuseli hotová auta převážet. Tak vznikají další emise a rostou náklady.

Jsem zvědavý, jak to s vámi nakonec dopadne. Buďte upřímný: skutečně vaše auta fungují?
Vím, že to funguje. Jezdíme s prototypy a většina práce je za námi. Potřebujeme jen doladit některé detaily, což by mělo zabrat jen měsíce.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Olomoučtí strážníci využijí v ulicích dva nové elektromobily, osvědčily se

Nové vozy olomoucké městské policie.

Dva nové elektromobily dostali strážníci Městské policie Olomouc. Flotila služebních vozidel se...

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a...

ANALÝZA: Krizi evropských automobilek živí Čína a elektromobilizace

Výroba Volkswagenu Caddy

Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy,...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda Elroq

VIDEO Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil....

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

V roce 2023 představil výkonný ředitel Fordu Jim Farley na autosalonu v...

VIDEO Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl...

Přestavět a vrátit do provozu. Na průmyslovce renovují unikátní tříkolku

Unikátní elektrickou tříkolku El Mini City chtějí do konce školního roku dostat...

VIDEO Zprovoznit unikátní elektrickou tříkolku si vytyčili za cíl žáci a pedagogové Střední průmyslové...

Elektromobily si podporu zaslouží, myslí si šéf českého Volkswagenu

Jakub Šebesta, šéf českého zastoupení značky Volkswagen

Podařilo se nám dojednat daleko příznivější ceny, chlubí se Jakub Šebesta, vedoucí značky...

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Peníze z dohod unikají jinde, než se čekalo. Ministerstvo zváží změny

Premium

Odhadem o dvě miliardy ročně přichází státní rozpočet kvůli souběhu pracovního poměru a dohody u jednoho zaměstnavatele. Miliardové úniky na dohodách stát tušil. Podezřelými ale byli lidé, kteří mají...

10. října 2024

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čas na toaletě se do pracovní doby nepočítá, rozhodl švýcarský soud

Švýcarská hodinářská firma Jean Singer už od koronavirové pandemie požaduje po svých zaměstnancích, aby si napracovali čas strávený na toaletě, pokud překročí povolenou přestávku. Případ se dostal až...

10. října 2024  13:30

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Itálie a Francie bojují s obřími dluhy. Peníze si chtějí vzít od firem

Francie a Itálie se dlouhodobě řadí k nejméně rozpočtově odpovědným státům v Evropské unii. Jejich dluhové zatížení navíc po koronavirové pandemii nadále roste a tamní politici se snaží přijít s...

7. října 2024

Objem hypoték v září klesl o 8,1 miliardy. Snížily se i úrokové sazby nových úvěrů

Banky a stavební spořitelny v ČR poskytly v září hypoteční úvěry za 24,2 miliardy Kč, což je proti mimořádnému srpnu pokles o 8,1 miliardy. Meziroční růst zpomalil ze 130 procent v srpnu na 80...

11. října 2024  6:46

Když Slunce svítí až moc. V létě přibylo hodin, kdy byla cena elektřiny záporná

Premium

Evropa má za sebou horké léto a i hodně slunečný podzim. Výsledkem je rekordní počet dní, kdyby byla elektřina na trhu k mání za záporné ceny. Růst obnovitelných a decentralizovaných zdrojů je...

11. října 2024

Vláda omezí vliv železničářů, na přípravu rychlotratí dohlédne nový výbor

Příprava vysokorychlostních tratí už nebude výsostně železničářská záležitost. Zatímco doposud řízení celého projektu stálo na Správě železnic, která spravuje konvenční železniční tratě, nově by...

11. října 2024

OTÁZKY A ODPOVĚDI: Jak by mělo vypadat zálohování petek a plechovek v Česku?

Vláda dala zelenou novele zákona o obalech, která zahrnuje povinné zálohování PET lahví a plechovek. Pokud projde v nezměněné podobě celým legislativním procesem, čeká české spotřebitele zásadní...

10. října 2024  20:15

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...