Podle královské komise pro město začal v neděli provoz na třech linkách včetně jedné vedoucí na hlavní letiště. Další tři, které nabídnou lepší spojení v centru Rijádu, mají být postupně otevřeny do 5. ledna, píše agentura Bloomberg.
Potíže s automobilovou dopravou jsou v Rijádu častým tématem jak mezi místními obyvateli, tak i turisty. Hlavní město se v posledních letech potýká se zhoršujícími se dopravními zácpami, rozsáhlá výstavba probíhá v době, kdy se sem stěhuje stále více lidí nebo těch, kteří do města cestují za prací či zábavou.
Místo mešit staví stadiony. Expert o investicích Saúdské Arábie do sportu |
Město, v němž se má v roce 2030 konat světová výstava Expo a které může v roce 2034 hostit zápasy mistrovství světa ve fotbale, stojí v čele snah korunního prince Mohammeda bin Salmána o diverzifikaci saúdské ekonomiky od těžby ropy. Cílem království je do začátku příštího desetiletí zvýšit počet obyvatel ze současných přibližně 8 milionů na 10 milionů, dodala agentura Bloomberg.
Stavba měla zpoždění
Saúdská Arábie se momentálně také snaží proměnit v jednu z nejnavštěvovanějších světových destinací. Do roku 2030 chce více než zdvojnásobit počet cestujících ze zahraničí na 70 milionů proti loňským 27 milionům. Úřady uvedly, že v příštím desetiletí plánuje utratit za cestovní ruch téměř 1 bilion dolarů.
Nové rijádské metro má mít po svém dokončení kapacitu více než 3,6 milionu cestujících denně. Projekt započal v roce 2012 a původně měl být otevřen již v roce 2018, ale stavba se potýkala s mnoha potížemi.
Realitní poradenská společnost Knight Frank odhadla náklady na stavbu metra na 35 miliard dolarů (792 miliard Kč). Systém má naplánovaných celkem šest linek o celkové délce 176 kilometrů, dokončení sedmé linky je naplánováno v pozdější fázi, uzavírá Bloomberg.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz