ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Piloti aerolinek SAS vstupují do stávky, dopravce se obává o přežití

  • 7
Mzdová jednání mezi skandinávskou leteckou společností SAS a jejími piloty v pondělí ztroskotala. Piloti tak vstupují do stávky, která podle vedení ohrožuje budoucnost aerolinek a přispívá k chaosu v cestování po celé Evropě.

Stávka přichází po měsících sporů mezi zaměstnanci a vedením firmy. Společnost se snaží zotavit z pandemie bez dalšího zvyšování nákladů, které by jí podle názoru vedení znemožnilo konkurovat levnějším přepravcům. Vyšší mzdy ale v současnosti požadují zaměstnanci po celé Evropě kvůli prudkému růstu životních nákladů, uvedla agentura Reuters.

„Stávka je v tuto chvíli pro SAS zničující a ohrožuje budoucnost společnosti spolu s pracovními místy tisíců kolegů,“ uvedl generální ředitel aerolinek Anko van der Werff. Chování odborů pilotů označil za bezohledné a obvinil je, že nechápou kritickou situaci, v níž se SAS nachází.

Odboráři však obviňují společnost. Šéf odborového svazu pilotů Martin Lindgren řekl, že vedení SAS o dohodu nestojí a chce stávku. Piloti jsou podle něj připraveni obnovit jednání, ale vyzval zaměstnavatele, aby změnil svůj postoj.

Létání jako horor. Letiště v Evropě jsou přetížená, ve frontě se čeká i hodiny

Podle odborů se ke stávce připojí téměř tisíc pilotů v Dánsku, Švédsku a Norsku. Stávka tak bude jednou z největších v odvětví letecké dopravy od stávky v British Airways v roce 2019, která kvůli neshodám ohledně mezd zrušila většinu letů britských aerolinek.

Analytik společnosti Sydbank Jacob Pedersen odhadl, že stávka by SAS mohla denně stát kolem 80 až 90 milionů dánských korun (266 až 300 milionů korun). Stávkou podle něj utrpí také prodej letenek společnosti na budoucí lety.

Ztrátové aerolinky SAS se snaží o restrukturalizaci svého podnikání rozsáhlými škrty v nákladech, získáním nové hotovosti a přeměnou dluhu na vlastní kapitál. „Je to o nalezení investorů. Jak má stávka v nejrušnějším týdnu za posledních dva a půl roku pomoci najít a přilákat investory?“ řekl van der Werff.

Aerolinky odhadují, že kvůli stávce budou muset zrušit zhruba polovinu pravidelných letů, a že se tak stávka dotkne přibližně 30 tisíc cestujících každý den. Společnost, ve které mají podíly vlády Švédka a Dánska, minulý měsíc přepravila v průměru 58 tisíc lidí denně a létá do destinací v Asii, Evropě a Spojených státech.

Dánsko je ochotno poskytnout SAS další finanční injekci a odepsat dluh pod podmínkou, že aerolinky najdou také soukromé investory. Švédsko další finanční injekci odmítlo, zatímco Norsko, které podíl v aerolinkách v roce 2018 prodalo, ale stále vlastní dluh společnosti, uvedlo, že může přistoupit na přeměnu dluhu na vlastní kapitál.

Platnost kolektivní dohody mezi SAS a odborovou organizací pilotů skončila 1. dubna. Nová vyjednávání začala loni v listopadu, ani po měsících vyjednávání se ale nepodařilo dojednat dohodu. Piloty pobouřilo rozhodnutí SAS přijmout nové piloty prostřednictvím dvou nových dceřiných společností Connect a Link místo toho, aby firma znovu přijala bývalé zaměstnance propuštěné v době pandemie, kdy o práci přišla téměř polovina pilotů.

Stávka se nedotkne pilotů Link a Connect, v odborech je celkem 260 pilotů těchto dvou společností. Stávka se nedotkne ani externích partnerů SAS, kterými jsou Xfly, Cityjet a Airbaltic.

Podívejte se i na naše další nekonečné přenosy

Sledovat na iDNES.tv
,