Silnice má vést z centra Detroitu kolem tamního letiště až do kampusu michiganské univerzity, který leží v nedalekém městě Ann Arbor. „Zde v Michiganu se postaví zřejmě nejmodernější silnice na světě, s cílem zvýšit bezpečnost, efektivitu, odolnost a provoz vozovek v nepříliš vzdálené budoucnosti,” citovala agentura AP michiganskou guvernérku Gretchen Whitmerovou.
Většinu projektu zafinancuje mateřská společnost Googlu Alphabet, která posléze plánuje technologii zavádět i v dalších městech. Mezi partnery jsou automobilky General Motors, Ford či Toyota, nebo startupy vyvíjející technologie pro samořiditelná auta, jako například Argo AI či Waymo.
Dvouletá studie má nejdřív určit, zda je možné vytvořit koridor pro autonomní vozidla na některých ze stávajících pruhů michiganské dálnice I-94, nebo je nutné vybudovat novou silnici od základů. Počáteční sběr dat mají provádět samořiditelná auta s řidičem „v záloze“, která začnou po dálnici jezdit.
Podle Jonathana Winera ze společnosti Sidewalk Infrastructure Partners, jež projekt zastřešuje, by pak na chystanou silnici měly nejdřív zamířit samořiditelné autobusy. Koridor pro autonomní vozidla by tak měl připomínat speciální jízdní pruhy pro hromadnou dopravu ve městech.
Náklady půjdou do stovek milionů dolarů
Menší samořiditelné vozy přibudou až později. Veškerá vozidla na silnici mají být podle Winera napojena na centrální počítačový systém a sdílet data ze senzorů podél vozovky a z ostatních aut. Vzájemná koordinace jim má umožnit rychlejší jízdu než ve standardním silničním provozu. K tomu je však potřeba oddělit pruh pro samořiditelné vozy od zbytku dálnice nepropustnou bariérou.
České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno |
Není zatím jasné, kolik bude celý projekt stát. Stanici CNN Winer řekl, že konstrukční náklady odhaduje na 10 milionů dolarů (221 milionů Kč) na jednu míli silnice (1,61 km). Následnou údržbu by už měl platit stát.
V ostatních zemích už podobné silnice vznikají také. Obdobné projekty už pole agentury AP oznámilo například šest čínských měst. V Pekingu už by se zhruba 330 kilometrů vozovek pro samořiditelná auta mělo začít testovat letos v prosinci.
Podívejte se, jak fungují samořiditelná auta od Volva:
22. prosince 2016 |