Podle nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost od 15. prosince, bude týdně jezdit mezi Prahou a Ostravou celkem 241 vlaků oproti dosavadním 255. Největší podíl budou mít i nadále České dráhy, které vypraví 57 vlaků EC/IC, 55 pendolín a 14 nočních rychlíků. Jízdní řád pro trať Praha - Ostrava zatím na svých stránkách zveřejnil pouze Pardubický kraj.
U Českých drah zrychlí od nového jízdního řádu pendolina i dosavadní expresy, které budou nově zařazeny do kategorie EuroCity/InterCity. Pendolino se znovu vrátí s dobou cesty mezi Ostravou a Prahou pod tři hodiny. Úsek zvládne za 2 hodiny a 59 minut. Průměrná cestovní rychlost tak stoupne na 118 kilometrů v hodině. Dosud nejrychlejší spojení bylo před dvěma lety, kdy cesta trvala 2 hodiny a 56 minut, letos jezdí za 3 hodiny a 2 minuty.
Pendolino zůstává nejrychlejší
Po dokončení modernizace koridoru v Běchovicích a Ústí nad Orlicí by se mohla jízdní doba dostat na 2 hodiny a 50 minut. Nově začne jeden pár spojů zajíždět až do Karviné, většina nebude končit v Bohumíně, ale v Ostravě.
Pendolino od prosince výrazně zvýší svůj náskok v rychlosti proti konkurenci. Leo Express dosud jezdí jen o šest minut pomaleji, od prosince mu cesta z Prahy potrvá 3 hodiny a 16 minut, z Ostravy 3 hodiny a 23 minut. Soukromý dopravce sice zruší kvůli zrychlení zastávku v Pardubicích, nově ale přidává pro všechny vlaky zajíždění do Přerova, kde dosud cestující pro cesty do Prahy musí využívat starší "koženkové" vozy drah. Dráhy ale slibují, že postupně i na vlaky z Přerova nasadí novější vozy. Leo Express z ostravské trasy zruší jeden pár spojů, s kterým nově začne zajíždět namísto do Bohumína z Přerova do Starého Města u Uherského Hradiště.
Také RegioJet mění částečně jízdní řád: nově všechny vlaky budou zastavovat v Zábřehu na Moravě a také v České Třebové. Jízdní doba se u cest z Prahy prodlouží z 3 hodin a 16 minut o pět minut, naopak z Ostravy pojede vlak o pět minut rychleji za 3 hodiny a 23 minut. Část vlaků bude zajíždět až do zastávky Třinec Centrum.
Jízdní řád posouvá i mírně časy odjezdů. V některých časech tak bude panovat extrémní konkurence. Například mezi 36. minutou liché hodiny a 11. minutou sudé hodiny pojedou z Prahy celkem čtyři vlaky.
Trať mezi Prahou a Ostravou je pro všechny tři dopravce silně ztrátová, jasno do budoucnosti má přinést hlavně antimonopolní úřad. U něj leží stížnost soukromých dopravců na zneužití dominantního postavení Českých drah.