Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

  4:01aktualizováno  4:01
Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Testování rychlovlaku AGV ve Velimi | foto: iDNES.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už začala soutěžit tři zakázky na hledání firem, které pomohou zjistit, zda se vůbec stavba takových tratí vyplatí a kudy je případně vést. Mluví se o spojení Prahy s Libercem a první úseky rychlých spojení by mohly spojit Prahu a Benešov na brněnské trase a Prahu s Litoměřicemi na trase do Drážďan.

"Jde o zcela nové rychlé hlavní tratě, které výrazně zkrátí jízdní dobu, a především  zvýší kapacitu v hlavních směrech, která je už teď často nedostatečná. Ve stavbách vysokorychlostních tratí Česko silně zaspalo," říká náměstek pro modernizaci Petr Šlegr.

Ten je dlouhodobě zastáncem rychlých tratí, na SŽDC přišel z Centra pro efektivní dopravu, které za výstavbu vysokorychlostních tratí lobbuje.

U zakázky na spojení s Libercem má projekční firma najít nejvhodnější řešení, kudy trasu vést. Dosud se mluvilo o několika možných vedeních: po současných železnicích přes Nymburk nebo Všetaty a následně u Turnova pak trať napřímit několika tunely do Liberce nebo vést trať po trase kopírující silnici z Prahy do Liberce.

Téměř deset milionů SŽDC vyčlenila na zakázky pro tratě do Benešova a Litoměřic. Má jít o zpracování územně-technické studie. "V krajských územních plánech dnes tyto tratě jsou, ale zatím jen přibližně, a proto je pro ně v mapách vyhrazen široký pás, který omezuje rozvoj některých obcí," vysvětlil generální ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Studie má proto zpřesnit, kudy přesně by tratě vedly, aby nezabíraly v územních plánech pruh široký často i několik stovek metrů. Samotná trať je totiž obvykle široká asi patnáct metrů. Díky tomu budou podle Koláře tyto stavby snáze projednatelné.

Investice do vysokorychlostních tratí jsou malé

Česko investovalo do železnice a jejího zrychlení za posledních dvacet let stovky miliard, ale s nepříliš uspokojivým výsledkem. Stát dal přednost spíše modernizaci stávajících koridorů na maximálně stošedesátikilometrovou rychlost, ale i té mohou vlaky dosáhnout jen na některých částech hlavních úseků.

Řada zemí přitom postavila své tratě na podstatně vyšší rychlost a některé mezinárodní vlaky už dnes kvůli tomu Česko objíždějí. Jsou to například některé spoje Hamburk - Vídeň, kde je sice jízda přes Norimberk kilometricky delší, avšak časově rychlejší než přímou cestou přes Prahu.

Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka je to zatím relativně malý objem peněz, které na přípravu jdou. "Osobně jsem k tomu spíše pesimista, nemyslím si, že na takové stavby v dohledné době budeme mít," řekl Čoček. Podle něj je však vhodné, aby se například při rekonstrukcích vjezdů do železničních uzlů už počítalo s vyššími rychlostmi. Podle Šlegra je finanční náročnost těchto tratí srovnatelná s dálnicemi.

Ministerstvo dopravy zahrnulo vysokorychlostní tratě do širšího projektu s názvem Rychlá spojení. Podle mluvčího Martina Nováka by se mohly první úseky začít stavět v roce 2020. V první fázi by to měly být úseky z Plzně do Mnichova, z Prahy do Lovosic a z Brna do Přerova.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

ČSA po více než dvou měsících obnovily provoz. Na pondělních 12 letů do a z Amsterdamu, Paříže a Frankfurtu si...

České silnice otestují auta bez řidičů. Když obstojí zde, zvládnou všechno

Premium České vozovky se nabízejí vývojářům samořiditelných aut. Přehršle zákazů a příkazů, rušivé podněty okolí a další...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz