Rychlíky Brno - Olomouc míří na 15 let bez soutěže pod České dráhy

  14:15aktualizováno  14:15
Ministerstvo dopravy chce uzavřít bez soutěže smlouvu s Českými drahami na patnáct let na provoz rychlíků mezi Brnem, Břeclaví a Olomoucí. Jde o kontrakt za téměř dvě miliardy korun, který má uvolnit Českým drahám cestu k evropským dotacím.

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Vyplývá to z oznámení, které poslalo Ministerstvo dopravy do evropského věstníku zakázek. Plán počítá s uzavřením smlouvy s platností od prosince 2015. Podle původních plánů mělo přitom jít o trať, kterou bude ministerstvo soutěžit, ale až jako jednu z posledních. V posledním materiálu už se se soutěží ani nepočítalo. Informaci o plánu na přímé zadání resort potvrdil. 

Ministerstvo přímým zadáním řeší současně i nečerpání evropských peněz na výstavbu silnic a železnic. Plánem je totiž přesunout část financí v rámci Operačního programu doprava na nákup vlaků. Jednou z podmínek je ale právě uzavřená smlouva na provoz dálkových spojů.

Dráhy mají na rychlíky nasadit místo klasických souprav nové jednotky od Škody Transportation, které vychází ze současných jednotek RegioPanter. Budou mít ale drobné úpravy oproti verzi pro regionální vlaky. České dráhy na této trase, kde dlouho vládly ryze koženkové soupravy, postupně vylepšují skladbu vozů. Během příštích měsíců nasadí například modernizované vagony. 

Až dosud doplácí Ministerstvo dopravy na tyto rychlík ročně 128 milionů korun, patnáctiletý kontrakt tak má hodnotu 1,8 miliardy korun. 

Přímé zadání se však nelíbí jiným dopravcům. „Podle našeho názoru se jedná o snahu smluvně zajistit nasazení nových jednotek, které byly objednány do dálkové dopravy v letošním roce ze strany Českých drah,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Dráhy navíc podle něj opakovaně při vyhlašování soutěže na dálkové jednotky tvrdily, že jde o nutnost zajistit připravenost ČD na výběrová řízení. „Arriva je připravena podat alternativní nabídku na výše uvedené služby,“ dodal Adamka. 

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz