Vyplývá to z oznámení, které poslalo Ministerstvo dopravy do evropského věstníku zakázek. Plán počítá s uzavřením smlouvy s platností od prosince 2015. Podle původních plánů mělo přitom jít o trať, kterou bude ministerstvo soutěžit, ale až jako jednu z posledních. V posledním materiálu už se se soutěží ani nepočítalo. Informaci o plánu na přímé zadání resort potvrdil.
Ministerstvo přímým zadáním řeší současně i nečerpání evropských peněz na výstavbu silnic a železnic. Plánem je totiž přesunout část financí v rámci Operačního programu doprava na nákup vlaků. Jednou z podmínek je ale právě uzavřená smlouva na provoz dálkových spojů.
Dráhy mají na rychlíky nasadit místo klasických souprav nové jednotky od Škody Transportation, které vychází ze současných jednotek RegioPanter. Budou mít ale drobné úpravy oproti verzi pro regionální vlaky. České dráhy na této trase, kde dlouho vládly ryze koženkové soupravy, postupně vylepšují skladbu vozů. Během příštích měsíců nasadí například modernizované vagony.
Až dosud doplácí Ministerstvo dopravy na tyto rychlík ročně 128 milionů korun, patnáctiletý kontrakt tak má hodnotu 1,8 miliardy korun.
Přímé zadání se však nelíbí jiným dopravcům. „Podle našeho názoru se jedná o snahu smluvně zajistit nasazení nových jednotek, které byly objednány do dálkové dopravy v letošním roce ze strany Českých drah,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.
Dráhy navíc podle něj opakovaně při vyhlašování soutěže na dálkové jednotky tvrdily, že jde o nutnost zajistit připravenost ČD na výběrová řízení. „Arriva je připravena podat alternativní nabídku na výše uvedené služby,“ dodal Adamka.