Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Nevydírejte nás! Francie není Divoký západ, vzkazují Ryanairu zaměstnanci

  18:00aktualizováno  18:00
Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair snižuje platy. Zaměstnanci přijdou o 10 až 20 procent peněz. Francouzská část posádky však na to konto firmu obviňuje z vydírání. Zaměstnanci totiž mohou buď sníženou mzdu přijmout, nebo ztratí práci. Na něco podobného si přitom v minulosti stěžovaly i letušky z Česka.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Irské aerolinky již dříve varovaly, že budou po Evropě propouštět až tři tisíce zaměstnanců. Francouzské posádce a pilotům sdělila, že platy sníží o 20 procent, letuškám pak o 10. Britský deník The Guardian také informuje o tom, že zaměstnanci, kteří už momentálně pobírají minimální mzdu, přijdou o hodiny.

Zaměstnanecké unie se však bouří a obviňují Ryanair z absurdního vydírání. „Čekáme až se situace obrátí a vedení se za nás postaví. Nemohou nám přece plošně snížit platy a vykořisťovat nás. Francie není Divoký západ,” řekl na adresu firmy představitel zaměstnanecké unie Damien Mourgues pro francouzský deník Le Figaro.

Podle důvěrných dokumentů, které proběhly francouzskými médii, by mělo ke snížení platů dojít letos v červenci. V příštích pěti letech by se pak hodinové mzdy měly postupně opět zvyšovat, posádka by tak na výši svých současných platů dosáhla v roce 2025. Celková ztráta v průběhu příštích pěti letech by tak měla být zhruba 12 %. Nově nastupující piloti by pak již od začátku měli dostávat snížené platy.

Národní unie pilotů uvádí, že zaměstnanci Ryanairu dostali 5 dní na to, aby na ultimatum přistoupili. Pokud snížení platu odmítnou, aerolinka je varovala, že nebude mít jinou možnost, než je propustit. Celkem by o práci mohlo přijít 29 procent pilotů a 27 procent pomocných pilotů z Francie.

O 10 % platu by pak měli přijít letušky a stevardi. Kromě poníženého platu by také měli mít méně zaplacených pracovních hodin. Ze současných dvou tisíc hodin ročně by se měli dostat na 1 600, což by z měsíčního platu 1 539 eur představovalo měsíční ztrátu přibližně 308 eur.

Unie letušek se proti mzdovým změnám bouří, jelikož by se posádka dostala pod minimální hodinovou mzdu a žádá pádné odůvodnění úpravy finančních odměn. Veškeré dotazy a žádosti však zatím zůstávají bez odpovědi. Stejně jako tomu je u pilotů, i posádka dostala pět dní na vyjádření. V případě, že s platovými podmínkami nebude souhlasit, Ryanair je připraven vyhodit 27 z celkových 160 francouzských letušek.

Syndikát: Koronavirus je záminka pro snížení platů

Podle právníka Syndikátu národní unie letecké posádky, Fiodora Rilova, jsou návrhy Ryanairu naprosto nepřijatelné. „Ryanair má v zacházení se zaměstnanci značné rezervy. Koronavirus by neměl omlouvat výrazné snižování mezd a odebírání jistot zaměstnancům,” říká Rilov.

Rilovchce s Ryanairem bojovat a donutit společnost, aby respektovala francouzská práva. Do boje se s ním chce pustit i zástupce Syndikátu v Ryanairu, Stéphane Salmon. „Koronavirus je pouze záminka ke snižování mezd, které jsou už i tak v porovnání s ostatními leteckými společnostmi suverénně nejnižší,” říká Salmon.

Ryanair se netají tím, že hodlá propouštět a ponižovat platy, dokud se evropský trh nevzpamatuje z koronavirové krize. „Kroky, které chceme podniknout, jsou rozumné a nezbytné. Krátký čas, který jsme zaměstnancům poskytli na rozhodování, je prevencí před masivním propouštěním. Všechny evropské letecké společnosti teď kvůli koronaviru trpí a propouští ve velkém,” vyjádřil se Ryanair v oficiálním prohlášení.

Na podobné jednání si přitom v minulosti stěžovali i čeští zaměstnanci dopravce. Když se jeho tuzemská pobočka loni v říjnu přesouvala pod polskou centrálu, znamenalo to pro ně nižší hodinovou mzdu a právní obtíže. Manažeři však na personál tlačili, aby nové smlouvy podepsali co nejdříve – jako alternativu jim nabídli stěhování do zahraničí nebo vyhazov (více čtěte zde).

Válka mezi řediteli a aerolinky na cracku

Irská aerolinka je přitom se současnou situací velmi nespokojená. V prohlášení z minulého měsíce Ryanair obvinil evropské vlády z narušování hospodářské soutěže. „Dotování vybraných konkurenčních společnosti výplatními balíčky v hodnotě 30 miliard eur a neustálé omílání faktu, že můžeme očekávat významný pokles pasažérů, ničemu nepomáhá,” uvedla aerolinka.

Aerolinky, které žádají pomoc, jsou jako na cracku. Není třeba, říká Ryanair

Proti srsti jsou Ryanairu především finanční injekce pro konkurenci. Šéf firmy, Michael O’Leary, se velmi ostře vyjádřil především směrem k Lufthanse. Německou společnost nejprve přirovnal k opilému strýčkovi na oslavě, který dopíjí sklenice ostatním. Později ještě přitvrdil a prohlásil, že se Lufthansa chová jako „závislák na cracku“.

Řeč přišla i na českou aerolinku Smartwings. Ta je momentálně na pokraji krachu a měsíčně prodělává zhruba sto milionů korun. Ryanair by však v případě jejího zániku ochotně zaujal místo na českém leteckém trhu. Šéf Smartwings Jiří Šimáně to však tvrdě odmítá.

„Jestli si někdo myslí, že sem přiletí pan O‘Leary a bude všechny Čechy vozit, tak je na velkém omylu. Někam ano, ale určitě ne všechny a určitě ne všude tam, kam létáme my s produktem cestovních kanceláří,“ uvedl Šimáně pro web Aktuálně.cz.

Zároveň také kritizuje samotný přístup Ryanairu ke krizi. „Ředitel Ryanairu všude říká, že je špatně, když letecké společnosti žádají o pomoc a přitom sám dostal záruku od britské vlády na půjčku v hodnotě 730 milionů dolarů,” ohrazuje se Šimáně.

Prvenství, které netěší

Zpátky na nebe se Ryanair chystá co nejdříve to bude možné. Podle O‘Learyho prohlášení z dubna by rád naplnil letadla při první vhodné příležitosti. Bezpečností opatření podle něj však nejsou potřeba. „Náš byznys funguje, jen když zvládneme prodat většinu sedadel v každém letadle. Sociální distancování je idiotské, naprosto stačí, když budou pasažéři v rouškách“ řekl O’Leary televizi BBC.

Pošesté nejhorší. Nízkonákladovka Ryanair opět propadla v anketě

Ryanair v poslední době čelí velké kritice ze všech stran. Například minulý měsíc upoutal pozornost prohlášením, že by při prvních spuštěných červencových letech pasažéři museli žádat o povolení použít toaletu.

Irská společnost se momentálně navíc „pyšní” titulem nejhorší aerolinky na světě. To se potvrdilo i minulý týden, kdy vyšlo najevo, že si v porovnání s konkurencí vede nejhůř ve vracení peněz za zrušené lety.

Autor:
  • Nejčtenější

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

Doba pojištění pro získání důchodu bude mírnější, řekla Maláčová

Ministerská Komise pro spravedlivé důchody pracuje na změkčení důchodové reformy. Podle doporučení studie OECD vymýšlí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U Jesenice vzniká dálniční rekordman, silničáři chtějí na okruhu osm pruhů

Premium Středočeská Jesenice spěje k nechtěnému rekordu. Kolem města má totiž vzniknout nejširší dálniční pás v Česku. Ten sice...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Semafor se mění: RegioJet a FlixBus přestaly prodávat jízdenky do Slovinska

Dopravci RegioJet a FlixBus přestaly prodávat kvůli změně podmínek cestování jízdenky do Slovinska. Omezení pro Čechy...

Ztráty, dluhy a propouštění. Aerolinky El Al míří opět do státních rukou

Správní rada izraelské letecké společnosti El Al souhlasí s poskytnutím státní pomoci, což by v důsledku mohlo...

Řidiči kamionů se německých mezd nedočkají. A budou muset více odpočívat

Evropský parlament ve čtvrtek přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po...

O pětinu méně aut. Český autoprůmysl se z covidu zatím nevzpamatoval

Český autoprůmysl připraví koronavirová krize během roku o 300 tisíc vozidel. Ve srovnání s loňskem tak produkce klesne...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...