Boeing 737 Max v barvách Ryanair

Boeing 737 Max v barvách Ryanair | foto: Profimedia.cz

Nejšpinavější Ryanair se chlubil, že je nejzelenější. Úřad reklamu zakázal

  • 43
Naše výrobky jsou nejlepší, nejlevnější, nejpohodlnější... Česká reklama se superlativy jen hemží a firmám to prochází. Aerolinky Ryanair, největší letecký dopravce v Evropě podle počtu přepravených lidí, se v Británii naparovaly, že jsou nejzelenější. Neprošlo jim to. Úřad dohlížející na reklamu vychloubačné slogany společnosti zatrhl.

Irský dopravce zaplavil tisk, televizi i rozhlas reklamními slogany, v nichž se prohlásil za aerolinky s „nejnižšími emisemi uhlíku ze všech hlavních dopravců“. V jiném sloganu o sobě tvrdil, že má „nízké poplatky a nízké emise CO2“. Poměřoval se prý s 27 předními leteckými dopravci v Evropě.

Poštval si tím proti sobě britský úřad dohlížející na reklamu (Advertising Standards Authority - ASA), podle kterého nejsou tvrzení ničím podložená a reklama proto musí z médií zmizet.

Ryanair si sice ještě přisadil tvrzením, že zákazníci, kteří budou využívat jeho služeb, mohou snížit svou uhlíkovou stopu na polovinu, nicméně přesvědčit hlídače reklamy o tom, že je nejzelenější, se mu nepodařilo.

Jak píše list The Guardian, Ryanair předložil místo důkazů, že produkuje nejméně emisí, grafy poskytující srovnání pro rok 2011. A v nich navíc jeho údajně špinavější konkurence ani nebyla uvedena. ASA se obalamutit nedala. „Důkazy“ smetla ze stolu jako chabé a bez relevance pro současnou situaci na trhu. „Některé dobře známé aerolinky v grafu ani nebyly zastoupeny, takže ani není jasné, že byly měřeny,“ vysvětlila ASA.

„Ryanairu jsme řekli, že pokud budou činit environmentální prohlášení, musí je mít podložená a musí být učiněna zcela jasně,“ dodal hlídač reklamy.

Irský dopravce, známý i díky svému kontroverznímu šéfovi, kterého proslavila řada výstředních nápadů včetně toho, aby se za záchody v letadle platilo, své tvrzení o nejnižších emisích založil údajně na produkci oxidu uhličitého v přepočtu na kilometr cesty jednoho pasažéra, ale také na tvrzení, že má nejmladší flotilu, nejvyšší obsazenost letadel a nejúspornější motory.

Aerolinky, které přepraví 130 milionů lidí ročně, se přitom loni ocitly v žebříčku deseti největších znečišťovatelů v EU. V ostatních případech šlo o uhelné elektrárny, vyplynulo z registračního systému EU pro obchodování s emisemi. 

V roce 2018 letecká společnost vypustila 9,9 megatun emisí skleníkových plynů, což představuje meziroční nárůst o 6,9 procenta a 49procentní nárůst za posledních pět let.

„Pokud jde o klima, Ryanair je novou uhelnou elektrárnou. Tento trend bude trvat do té chvíle, kdy si Evropa uvědomí, že letecké odvětví je daňově a regulatorně poddimenzované,“ uvedl expert na letectví z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí Andrew Murphy.