Ruský podnikatel Zubkov kupuje dalšího regionálního dopravce

  3:27aktualizováno  3:27
Zahraniční kapitál začíná čím dál více ovládat českou autobusovou dopravu. Po západoevropských dopravcích začíná do dotované přepravy lidí po regionech více promlouvat také ruský kapitál. Jeho nejčerstvější "úlovek" je ČSAD Jablonec nad Nisou.
Zubkov se chystá koupit ČSAD Jablonec nad Nisou. Ilustrační foto.

Zubkov se chystá koupit ČSAD Jablonec nad Nisou. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

Ztrátového dopravce koupila společnost ČSAD Semily, kterou vlastní společnost ZVV Property Investment napojená na ruského podnikatele Vladimira Zubkova. "Naším cílem je být mezi čtyřmi největšími dopravci v Česku," říká Jiří Vařil, který v Česku ruského investora zastupuje.

ČSAD Semily koupilo již druhou firmu během posledního roku. Loni získali Severočeskou dopravní, teď se poohlíží po dalších společnostech. Firma navíc po krizi s autobusovou dopravou v Ústeckém kraji pronikla do regionu a uchytila se na řadě tamních spojů. Kromě toho od letoška jezdí také městskou dopravu v České Lípě. "Jednáme o nákupu dalších firem," tvrdí Vařil.

Vařil letos ukončil několikaletý spor o ČSAD Semily s podnikatelem Zdeňkem Zemkem, který kromě železáren vlastní i několik autobusových dopravců po Česku.

Chceme pět set autobusů
Spojením s jabloneckým ČSAD vznikne společnost se zhruba 330 autobusy. Vařil plánuje nákupem dalších společností vyrůst až na firmu s pěti sty vozy a miliardou tržeb ročně. Být velký je podle něj v dopravě výhodné. "Chceme tak ušetřit hlavně režijní náklady a mít lepší vyjednávací pozici při jednání s výrobci autobusů," dodal.

Když se spojilo ČSAD Semily se Severočeskou dopravní, ušetřilo se podle Vařila dvacet procent materiálových nákladů. ČSAD Jablonec je další z řady firem, kterou ovládal původní management a kterou nakonec vedení prodalo jinému, silnějšímu investorovi.

Podobně se v Česku prodalo už několik dopravců, například Transcentrum nebo Osnado. O jabloneckou firmu soupeřily podniky ČSAD Semily s britskou Arrivou, která v tuzemsku ovládla již tři dopravce. Firmu koupily od dvou vlastníků: Miloslava Fibigera a Jana Fabinyiho. Kupní cena je tajná, podle Vařila jde o částku v řádu desítek milionů korun.

"Ta firma byla velmi špatně vedená, jsou tu velké ztráty. Když jsem přišel poprvé do kanceláře, nebyla tu ani přípojka na počítač, vládne tu ještě komunismus," říká Vařil, který se dříve specializoval například na podnikání v daňových rájích.

Slučování dopravců může vyvolat i dojem, že cílem je vytvořit silného hráče, kterého pak prodají velkému investorovi. "Neuvažujeme v tuto chvíli o prodeji. I když je to otázka poptávky a nabídky," míní Vařil.

Zahraniční investoři však mají podle investičních poradců na nákup připravené poměrně vysoké množství prostředků. Investory na českých autobusech láká především vidina jistého garantovaného zisku. Pokud firmy provozují dopravu v takzvaném závazku veřejné služby, krajské úřady jim dorovnávají ztráty včetně přiměřeného zisku.

"Probíhají jednání o prodeji dalších podobných firem," říká investiční poradce Michael Rostock ze společnosti Venture Investors.

. Kdo kupoval regionální dopravce

Arriva
– Transcentrum Mladá Boleslav
– Bosák Bus Dobříš
– Osnado

Veolia Transport
– Connex Morava
– Connex Východní Čechy
– Connex Praha
– Connex Příbram
– BUS Slezsko
– MAD Kolín
Za poslední dva roky získala například Nerabus Neratovice a Dopravní podnik Teplice

ZVV Property Investment
– ČSAD Semily
– ČSAD Jablonec nad Nisou
– Severočeská dopravní

V kurzu jsou i vlaky
Dotovaná doprava láká například i Student Agency, která jedná s francouzskou dopravní firmou Keolis o společném podniku, který by se zabýval hlavně regionálními vlakovými spoji. "Zatím se pravidelně setkáváme a čekáme na krajské volby," říká Radim Jančura, šéf Student Agency.

Ten s investicí do vlaků zatím váhá: nelíbí se mu, že stát přihrál Českým drahám 12 miliard na nákup nových vlaků. Kraje se do vypisování výběrových řízení na dopravce nehrnou a dotace přidělují často bez soutěží. Tento způsob kritizovala nedávno i Evropská komise, která žádá vysvětlení po Ústeckém kraji, jak se rozdělují peníze na dotované spoje.

Podobný problém se týká i jiných krajů. Podle soukromých dopravců, kteří se snaží do dotované dopravy proniknout, by výběrová řízení přinesla snížení ceny i lepší komfort.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Ryanair chystá „lítačku“ pro věrné klienty. Chce za ni 5 000 korun

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800

Irská aerolinka Ryanair se přidává do řady dopravců, kteří nabízí svým zákazníkům věrnostní programy. Spouští totiž...

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz