Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Finance na tři roky. Silničáři chtějí jistotu

  8:00
Místo pravidelného žebrání o peníze na každý kilometr nové dálnice nebo na záplatování rozbitých silnic má být pevně stanovený tříletý finanční plán. To je hlavní změna, která čeká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jeho transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní podnik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Léta připravovaná změna má dopravní plánování aspoň zčásti zbavit vrtochů aktuální politické reprezentace. Ještě během jara ministerstvo dopravy hodlá připravit podobu zákona, podle něhož se transformace uskuteční. A největší boj se vede o peníze.

ŘSD dnes finance dostává prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Nový státní podnik by ale na část peněz měl mít nárok přímo bez prostředníka, o jehož rozpočtu každoročně rozhoduje Poslanecká sněmovna. V rámci poslanecké kreativity se totiž stává, že peníze na výstavbu získají spíše projekty z krajů s aktivnějšími politiky než ty, které přinesou více užitku.

„Stávající způsob financování ŘSD není zcela optimální, jelikož znemožňuje dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic první třídy s ohledem na skutečnost, že příjmy této státní příspěvkové organizace nejsou stálé a předvídatelné,“ uvádí ministerstvo dopravy v materiálu k návrhu změny zákona s tím, že nový státní podnik by měl vzniknout v roce 2024.

Přetahovaná o penízePeníze by měly silničářům plynout dvěma cestami. První z nich budou zmiňované tříleté smlouvy s fondem dopravy a druhou pravidelný poplatek vypočítaný na základě délky silniční a dálniční sítě, kterou budou silničáři spravovat.

„Podrobný způsob výpočtu výše poskytovaných finančních prostředků bude stanoven ve vyhlášce. Zohledňovat bude rozsah spravovaných pozemních komunikací a jejich parametry včetně součástí a příslušenství (například kategorii, šířku, počet mostů, tunelů a jiných složitějších objektů, vybavení inteligentními dopravními systémy),“ upřesňuje resort.

Nyní se ministerstvo vypořádává s připomínkami ostatních ministerstev, přičemž přetahování se o financování nového ŘSD se podle informací MF DNES nevyhýbá ani jednotlivým organizacím v resortu.

Jde například o to, zda budou součástí přímých plateb i výnosy z kamionového mýta a z poplatků za elektronické známky, které za použití dálnic platí osobní auta. Nebo zda tyto poplatky generované silniční sítí půjdou do společné kasy fondu dopravní infrastruktury. Z ní se totiž nefinancují pouze silnice, ale i železnice, vodní cesty nebo cyklostezky.

Jeden rok za dvě miliardy

O přeměně ŘSD se hovoří přinejmenším od roku 2010 a nikoli bezdůvodně. Podle ministerstva se totiž státní podnik českému daňovému poplatníkovi vyplatí. Samotná transformace jednorázově vyjde asi na 50 milionů korun, nicméně úspory ministerstvo spočítalo na 85 milionů.

Současná státní příspěvková organizace má totiž problém s obsazením řady profesí od projektantů přes stavební dozor po odborníky na telematiku nebo právníky. Potenciální zaměstnance odrazují tabulkové platy, které se u státního ŘSD pohybují i o desítky tisíc korun níže, než jaká je obvyklá odměna za práci v soukromém sektoru. Chybějící profese si tak musí Ředitelství silnic a dálnic najímat externě, což je podle důvodové studie dražší a méně efektivní.

Největší úspory, byť jsou zároveň nejdiskutabilnější, plynou z plánované vyšší efektivity dobře placených úředníků na ŘSD a s tím souvisejícím urychlením výstavby. Jeden rok, o který se tuzemská výstavba dálniční a silniční sítě v Česku uspíší, ušetří podle hodnocení dopadu regulace státu 2,24 miliardy korun. To je mimo jiné důsledek zrychleného čerpání dotací z Evropské unie.

O transformaci ŘSD se hovoří řadu let, termín se ale stále posouvá. Zároveň s tím se mění i právní podoba, jakou by společnost měla mít. Antonín Prachař, první z ministrů dosazených vládním hnutím ANO, prosazoval přeměnu po vzoru rakouského správce silnic Asfinag. Už před ním se mluvilo o možné přeměně silničářů na akciovou společnost, jako jsou České dráhy. Nyní je favoritem přeměna na státní podnik, kterým je v resortu ministerstva dopravy například Řízení letového provozu.

  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

Rusko utahuje ropné kohouty, nařídilo dočasně odstavit potrubí z Kazachstánu

Ropovod Caspian Pipeline Consorcium (CPC), jímž proudí ropa z Kazachstánu přes Rusko do světa, musí podle nařízení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie zakáže „vegetariánské stejky“. Zákaz chce rozšířit na celou EU

Francouzští výrobci potravin nahrazujících maso už nebudou moci pro své výrobky používat názvy jako „vegetariánský...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Piloti aerolinek SAS vstupují do stávky, dopravce se obává o přežití

Mzdová jednání mezi skandinávskou leteckou společností SAS a jejími piloty v pondělí ztroskotala. Piloti tak vstupují...

Dráhy uspěly, spor o miliardy se Škodou Transportation se znovu otevře

Nejvyšší soud nařídil znovu otevřít soudní spor o platnost arbitráže, na jejímž základě České dráhy doplatily...

Rodí se plán na přímé spojení letiště a hlavního nádraží. Naráží na komplikace

Premium Po nápadech s propojením Masarykova a hlavního nádraží pojízdným eskalátorem nebo nadzemním koridorem podél magistrály...

Firmy budou mít nárok na kompenzaci zdražování. Ale až napřesrok

Stavební firmy a stát směřují ke kompromisu, který má stavitelům doplatit náklady vzniklé skokovým navýšením cen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

Sedm otázek pro test paměti. Zjistěte, v jaké kondici je váš mozek

Možná si taky kladete otázky typu: Kam jsem dala klíče? A kam mobil? A jaké mám dneska schůzky? Nic si z toho...