Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

  16:00aktualizováno  11. září 12:27
Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl majitel firmy Radim Jančura. Zkritizoval však kvalitu českých železničních tratí a nechuť pouštět se do vysokorychlostních projektů. Opřel se i do Ředitelství silnic a dálnic, které podle něj místo státu řídí stavební firmy.

„Někdy jezdím i Českými drahami,“ přiznal v úvodu pořadu Jančura. Jejich jídelní vozy označil za nejlepší vagony na české železnici. Tento typ vagonů je však podle něj v Evropě minulostí, jelikož je jejich provoz ztrátový.

Fotogalerie

Na servis v podobě občerstvení klade velký důraz i ve své firmě. „Naším jídelním vozem je celý vlak,“ řekl. Cestující se snaží motivovat k tomu, aby si potraviny a nápoje nakupovali pouze na palubě. 

Pochválil i železničního konkurenta LeoExpress, který je podle něj „malým ale šikovným dopravcem“. Bude zvědavý například na jejich nové čínské lokomotivy. „Čínský autobus bych si nekoupil, ale vlak ano,“ uvedl Jančura.

Po loňském zisku 102 milionů korun očekává RegioJet další růst. Svůj první rok v plusu oslaví největším nákupem lokomotiv. Od kanadské společnosti Bombardier koupí patnáct moderních strojů Traxx (psali jsme zde). 

Konkurovat s nimi chce více také v zahraničí, například na některých tratích, které obsluhuje rakouský dopravce ÖBB. S jejich pomocí chce v příštím roce také prodloužit linku Praha - Vídeň až do Budapešti. Od nákupu nových lokomotiv si dopravce slibuje zdvojnásobení počtu cestujících. 

Rychlovlaky by mohly jezdit do 10 let

„Naše stávající lokomotivy bychom chtěli prodat menším dopravcům,“ uvedl Jančura. Postupně chce také snížit náklady na údržbu strojů tím, že bude provozovat méně typů lokomotiv. „Nyní máme tři typy,“ řekl.

Debata s Radimem Jančurou, který je veřejnosti znám i jako kritik dopravní výstavby v Česku, se dotkla také stavu českých železnic. Kvalita českých tratí je podle něj nejhorší v Evropě. Naopak podnikání je podle Jančury v tuzemsku snadné, na rozdíl například od sousedního Rakouska. „Šokovala mě míra tamního klientelismu,“ řekl.

Přišlo i na vysokorychlostní tratě, tedy téma, které je v Česku zatím hudbou budoucnosti, ale v zahraničí už běžně v praxi. „Na vysokorychlostní trati Praha-Brno-Ostrava by se do 10 let mohlo začít jezdit,“ míní Jančura. Podle něj by to stálo 180 miliard korun.

„Stačilo by tedy ročně odkládat 18 miliard a nepotřebovali bychom ani evropské dotace. Společenská návratnost podobného projektu by byla obrovská,“ řekl.

Budoucností je železnice

RegioJet se chce postupně více zaměřit na své vlaky a upozadit byznys se žlutými autobusy. „Vždy jsem věděl, že budoucnost dálkových autobusů je malá. Pokud bych nepřešel na vlaky, cestující by na ně přešli sami,“ uvedl Jančura.

Autobusovou dopravu zasáhl i vstup konkurenčního FlixBusu na český trh. „Zelené autobusy si účtují polovinu a budou prodělávat, i kdyby jezdily plné. Ale je to jejich strategie a my jsme museli ubrat,“ řekl majitel RegioJetu.

Kromě konkurence zkritizoval i současnou situaci na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „ŘSD bylo de facto zničeno lobbingem stavebních firem. Zůstalo tam pouze pár úředníků a ty firmy si to v podstatě řídí samy. Je to chyba všech předchozích vlád,“ míní Jančura.

Sám však o vstupu do politiky neuvažuje, přestože mu byla podle něj několikrát nabízena funkce ministra dopravy. Vadí mu střet zájmů, ke kterému dochází pokaždé, když do politiky vstupuje podnikatel. „Žádný podnikatel nemá čisté svědomí. Já ho za posledních 12 let čisté mám, ale i tak nevím, co na mě může vyplavat,“ uvedl.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

Opravený Boeing 737 Max čeká test. Na simulátoru ho vyzkouší šéf FAA

Letoun Boeing 737 MAX 8

Opravy softwaru letounů Boeing 737 MAX se blíží do cíle. Výrobce tvrdí, že by měly být hotové do konce roku. O tom, zda...

Nebe i letiště jsou přeplněná, zpožděné lety přibývají. Česko je výjimkou

Letiště Praha, Terminál 2

Zejména v letních měsících musí cestující počítat se zpožděním v řádu desítek minut. Podle aktuálních statistik...

Aerolinky omezují počet prodaných míst u A320neo, vychyluje se těžiště

Letadlo Airbus A320neo

Nízkonákladové aerolinie se v poslední době snaží naplňovat svá letadla, jak jen to jde. Díky zmenšování prostoru pro...

Zlevněné jízdné se do šesti miliard vejde. V červenci doplatky klesly

Někteří cestující se ještě na začátku týdne na nádraží špatně orientovali. K...

Účet za zlevněné jízdné pro studenty a důchodce se za první rok do odhadovaných necelých šesti miliard korun bez obtíží...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz