Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec lidí zvenku, slibuje šéf kritizovaného Ředitelství vodních cest

  3:00
Ředitelství vodních cest (ŘVC), které nedávno zkritizoval Nejvyšší kontrolní úřad za utrácení, začalo podle ředitele Lubomíra Fojtů šetřit tím, že všechnu důležitou práci už dělají její zaměstnanci. Objem peněz, které míří do vody, má během tří let stoupnout.

Šéf Ředitelství vodních cest je ve funkci od loňského října, kdy nahradil Jiřího Skalického. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu velmi kritizovala některé výdaje ŘVC. Jde o nákupy v dobách, kdy jste tu ještě nepůsobil. Co se od té doby změnilo?
Zpráva pro nás nevyzněla příliš dobře, na druhou stranu ne se všemi závěry kontroly jsme souhlasili. Nerad bych sklouzl k tvrzení, že vše, co se tu dělalo, bylo špatně. Například když nás kritizují za to, že vydáváme peníze za propagaci vodních cest. Přesně to máme ve zřizovatelské listině, že máme dělat.

Zpráva mluví ale hlavně například o způsobu zadávání zakázek, výdajích na jednoho zaměstnance atd…
Najímání externích firem na přípravu zakázek skončilo, děláme si teď už všechno sami. Zrušili jsme práci na IČO, všechno důležité dělají už naši kmenoví zaměstnanci. Přijali jsme čtyři lidi navíc, většinou to byli ti, kteří pro nás pracovali externě. Ušetřili jsme tak přes milion korun ročně. Škrtli jsme zásadně výdaje na reprezentaci, v tom mám asi jiné představy, než můj předchůdce. Co se týče nákladů na pronájem našich kanceláří, to skončilo úplně, přestěhovali jsme se do budovy ministerstva. Upřímně nechápu, proč to neudělal někdo dříve. Ty přesuny mezi Želivského (stanice metra, pozn. red.) a ministerstvem zaberou tolik času, že když by se to vyčíslilo peněžně, byly by to obrovské peníze.

Čekáte další kontrolu?
Jedna další tu běží, tentokrát na investiční výdaje. Výsledek zatím neznáme.

V minulosti se mluvilo o tom, že by se ŘVC zrušilo a spojilo s plavební správou nebo se začlenilo do odboru ministerstva. Jsou ještě tyto úvahy?
Nevím o tom, tyto nápady vznikly hlavně kvůli tomu, že tu panovaly napjaté vztahy mezi vedením a jedním z tehdejších náměstků ministra. K rušení není důvod, spolupráce teď funguje dobře. Staráme se o majetek za 600 milionů, nově pod nás spadá ještě přístav Hamburk. Potřebovali bychom spíše ještě personálně posílit, je spousta projektů v přípravě. Posílili jsme na 18 lidí, ale to je stále málo.

Podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by se měly v příštích třech letech výdaje na vodní cesty ztrojnásobit. Jaké projekty chystáte?
Máme v různé fázi rozpracovanosti zhruba padesátku projektů. V podstatě jde o dva směry: investice do rekreační plavby na Labi a Vltavě a pak do splavnění Labe. Například na Labi budujeme přístaviště, čtyři jsme už postavili, dalších sedm je v plánu. Vltava by se mohla brzy dočkat splavnění od Českých Budějovic až k Orlíku, pokud se podaří dobudovat plavební komoru v Hněvkovicích.

V případě Vltavské vodní cesty se velké investice vysvětlovaly podporou cestovního ruchu. Čísla o provozu lodí za loňský rok ale v meziročním srovnání vykazují naopak pokles. Čím to je?
Byly povodně, to byl hlavní faktor. Na Vltavě máme téměř každý den novou žádost o povolení ke kotvení, lodí tam přibývá a jsem přesvědčen, že to bude podobně úspěšné, jako Baťův kanál. Zvláště, pokud se podaří někdy splavnit cestu až do Prahy.

Znamená to opět myšlenky na výtahy pro lodě?
Ten projekt tu stále je, jeho čas ještě myslím přijde. Máme na ně územní rozhodnutí. Propojení Prahy a Českých Budějovic by mohlo výrazně pomoci cestovnímu ruchu, přivést nové návštěvníky.

Bavíme se zatím ale jen o menších projektech, co ty větší, především pak plavební stupeň Děčín, kvůli kterému není stále Labe splavné?
Jsme v závěrečné fázi studie EIA, která posuzuje vliv na životní prostředí. Řeší se teď připomínky na úrovni náměstků ministra dopravy a životního prostředí, v září by měla být hotová. Ustoupili jsme ekologům ve spoustě věcí, například tam bude poprvé v Česku instalovaná turbína ohleduplná k rybám, tři rybí přechody, pohyblivý jez. Věříme, že teď už ekologové nebudou mít nic proti, zvláště, když je to sama o sobě velmi ekologická stavba, která může přinést velký přesun zboží ze železnice na lodě.

Kdy začnete stavět?
V roce 2016 bychom mohli začít územní řízení. Reálně se dá pak začít tak v roce 2019.

Do té doby bude Labe splavné jen podle počasí?
Ano, bohužel. Je to stavba, která přitom může přinést splavnost Labe 345 dní v roce.

Přesto plánujete stavět a investovat pro větší lodě na Labi výše, i když tam lodě dosud nedoplují. Má to smysl?
Má, nedá se postavit vše najednou a ve správném pořadí. Věříme, že plavební stupeň v Děčíně se podaří konečně jednou postavit, pak všechny investice výše na Labi budou mít smysl.

Jednu dobu bylo v plánu hlavně zvedání mostů kvůli tomu, aby mohly podjíždět větší lodě. To je ještě v plánu?
Je hotový projekt na zvedání celkem osmi mostů mezi Prahou a Mělníkem na Vltavě, teď to půjde do soutěže na projektanta.

Jednou z největších zakázek, kterou začnete ještě letos, je plavební stupeň Přelouč. Soutěž na tuto zakázku proběhla už před pěti lety, nebylo by lepší ji vypsat znovu?
Nejde ji znovu soutěžit, je tam podepsaná smlouva se sdružením OHL – ŽS a Skanska. Je to velký projekt, kde se staví i dva úplně nové mosty.

Nově máte ve správě i české přístaviště v Hamburku, jaké s ním máte záměry?
Je to velký areál o rozloze asi 4 hektarů, do kterého se ale roky neinvestovalo. Není to přímo naše, ale máme ho dlouhodobě pronajatý od roku 1928. Momentálně ho má do roku 2021 pronajatý soukromá firma Ekologistics s.r.o. Nájem víceméně pokrývá částku, kterou musíme platit hamburskému přístavu. Máme tam velmi atraktivní území, ale s dosti zanedbanými budovami. Řešíme, co s areálem dál. Určitě má smysl pokračovat v dlouhodobém pronájmu, ale řešíme, z čeho financovat investici do tohoto areálu. Jednou z možnosti je i zapojení soukromého kapitálu. Zájem mezi rejdaři o využívání přístavu je, a pokud se podaří splavnit Labe celoročně, hodnota pozemků ještě stoupne.

Do vaší gesce spadá i otázka kanálu Dunaj – Odra – Labe, v jaké je teď fázi, když má hlavního zastánce přímo na Hradě? (velkým zastáncem kanálu je prezident Miloš Zeman, pozn. red.)
Aktuálně děláme pro ministerstvo dopravy analýzu 45 studií, které na toto téma vznikly. Na základě toho bychom měli vymezit mantinely pro soutěž na velkou studii proveditelnosti. Ta by měla definitivně říct, zda má smysl se dále kanálem zabývat nebo ne.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

25. dubna 2024  14:19

Sucho a neúroda vyhnaly loni ceny olivového oleje na rekordní úrovně. Ve Španělsku, které je jeho...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...