VW uvolní místo elektroautům, míní obchodník s emisními povolenkami

  4:55
Kauza kolem Volkswagenu je obrovské selhání. Nejen samotných automobilek, ale i kontrolních mechanismů. Je smutné, že se to muselo zjistit v USA, říká v rozhovoru pro MF DNES investor Jan Pravda. Dodává, že v Americe to Volkswagenu zřejmě zlomí vaz.

Jan Pravda | foto:  Dan Materna, MAFRA

„Evropa se bije za všechno zelené. Nad automobilkami však zavírá oči, protože zaměstnávají moc lidí,“ říká investor Jan Pravda.

K čemu podvody kolem měření emisí u aut s naftovými motory povedou?Myslím, že Volkswagen se hlavně v USA už nevzpamatuje. Bude z toho nakonec profitovat Tesla, rychleji to otevře cestu elektrickým autům. Právě jihozápad USA je pro nástup nové energetiky v kombinaci s elektromobily ideální, hodně se tam svítí, obydlí jsou daleko od sebe. Je jen otázka času, kdy se to začne více prosazovat tam a pak i jinde na světě.

Zasáhne to tedy celý současný automobilový průmysl?
Prakticky všechny automobilky mají nevýkonný ekonomický model. Ukazatel rentability vlastního kapitálu, tedy poměr čistého zisku k vlastnímu jmění, je skoro u všech automobilek strašně nízký. Jako podnikatelský záměr je dnes automobilka vlastně nesmysl. Jsou to především státem podporované zaměstnanecké agentury. A to je asi důvod, proč je Evropská komise shovívavá. Vždyť už před třemi lety publikovala studii, že ne všechno s měřením emisí je v pořádku. Ale sektor zaměstnává spousty lidí, což blokuje jakoukoliv změnu.

Jan Pravda (53)

Zakladatel investiční a poradenské firmy Pravda Capital a fondu Sanning Capital, který se zaměřuje na investice do efektivity (automatizované investice na veřejných trzích nebo privátně do nových energií).

Zabývá se obchodováním s emisními povolenkami.

Před založením vlastních firem působil mimo jiné v investičních bankách Merrill Lynch a Credit Suisse First Boston.

Má doktorát z aplikované geofyziky na Univerzitě Karlově a MBA na Cornell University v USA.

Proč automobilky jako podnikatelský záměr bez podpory státu nedávají smysl?
Jde o velmi konkurenční trhy, aut je moc, automobilek je moc. Jenže na automobilový trh se váže celá řada odvětví, stojí na něm ekonomiky celých zemí včetně naší. Proto firmy dostávají daňové prázdniny, dotace na pracovní místa, hlavně aby se udržela zaměstnanost. Všimněte si, že kauza má původ v Evropě, která se jinak bije za ochranu klimatu. A to už nemluvím o tom, že v „zelené“ Evropě nevznikla žádná Tesla, že ji založil Kaliforňan původem z Jižní Afriky.

Vždyť i evropské automobilky přicházejí s auty na elektrický pohon.
Ale v jejich případě je to jen předražený nákupní vozík. Když někoho sponzoruje stát, přirozeně méně inovuje, má méně motivace zabývat se tím, co chce zákazník. Evropa má navíc drahou pracovní sílu, která inovace také brzdí. Už není moc velká šance, aby tu něco srovnatelně nového jako Tesla vzniklo, bude to jen druhý nebo třetí v řadě.

Vaše firmy se zabývají investicemi do zelené energetiky a ochrany klimatu, obchodují s emisními povolenkami. To je přece také oblast, kam mohutně zasahuje stát.
Ano, ale tam státy zasahovat musí, protože to je první opravdu „celoplanetární“ výzva. Její řešení nelze privatizovat, nemůžete se spolehnout na to, že samotní lidé se budou o klima starat. Dokonce existují i experimenty, v jejichž rámci se skupina lidí snažila nabízet přímo lidem dobrovolný (bez státní intervence) nákup „zelených“ odpustků, ale nikde to nefungovalo. Jako člověk totiž nevidíte bezprostřední efekt, jako když dáte peníze a dostanete rohlík. Navíc jde o velký balík, celosvětově mluvíme o desítkách miliard eur ročně.

Politici by se měli v prosinci na pařížské klimatické konferenci domluvit na závazných pravidlech, aby se podařilo globální oteplení udržet pod dvěma stupni Celsia. Podaří se to?
Zatím to vypadá na dobře zabalený debakl. Podle toho, co teď jednotlivé země prohlašují, to nejspíš v Paříži skončí, že nebudou žádné závazné cíle pro snižování emisí. Státy se k nim spíše přihlásí jen na principu dobrovolnosti. Pokud přijmeme předpoklad, že se vědecké modely nemýlí, musíme celosvětově snížit emise o mnoho desítek miliard tun do roku 2050, tedy o miliardy ročně. A tyto cíle v předběžných proklamacích nejsou, jako by se národy rozhodly věc ignorovat. Pravděpodobnost změny klimatu, před kterou dnes varuje již většina vědců, je přitom vysoká. V případě překročení limitů (celkově je odhad toho, co planeta vydrží asi 2,9bilionu tun) stoupne teplota o 2 °C. Nezdá se to jako něco zásadního, ale důsledky mohou být velké. Takže buď je ta analýza špatně, a to je pro nás dobře, nebo je dobře, a pak je to zlé. A bylo by dobré se „pojistit“, tedy dělat reálná opatření.

Aféra dieselgate

A existuje něco, co by mohlo svět od takového vývoje odklonit?
Pokud jsou varování správná av Paříži se nic zásadního nedohodne, tak snad jedině velká ekonomická krize Číny. To by ale musel tamní těžký průmysl výrazně zpomalit. To se již stalo v EU, kde finanční krize způsobila recesi, a tím klesly emise. Kromě krize Číny tomu mohou pomoci technologie snižující spotřebu energie, třeba chytré měřáky či elektromobily. A také technologie vyrábějící energie bez skleníkových plynů, třeba střešní soláry a větrníky kombinované s bateriemi. Na technologii, kterou lidi budou chtít nejen proto, že řeší klima, ale hlavně proto, že to bude levnější, bych asi spoléhal nejvíc. Tam míří Amerika.

Evropští politici se přitom předhánějí v tom, kdo přijde s ambicióznějšími cíli v oblasti ochrany klimatu.
Evropa má největší systém na obchodování emisí. Nikde jinde na světě neexistuje něco srovnatelného. Jenže v systému emisních povolenek ETS je nyní přebytek asi dvě miliardy tun CO2, což zhruba odpovídá evropské roční spotřebě. Proto jsou povolenky levné, takže stejně ke snižování výroby ze „špinavých“ zdrojů příliš nemotivují. V EU sice máme tento nástroj v ruce, ale moc ho nepoužíváme. Je to takové drahé evropské papírování bez větších důsledků.

Je kvůli klimatickým ambicím evropských politiků výroba elektřiny z uhlí už odepsaná?
Teď určitě ne. Uhlí by bylo odepsané ve chvíli, pokud by se cena jedné povolenky dostala někam mezi 30 až 50 eur za tunu. Ale pokud zůstane pod 15 eury, což vypadá nejméně na dalších pět let, pozice uhlí ve výrobě elektřiny zůstane neotřesená. Je pořád levné.

Je výhodné, když stát finančně podporuje zelenou energetiku?
Všichni víme, jaký problém tu způsobila podpora solárních elektráren. Ale podívejte se do světa, jde to dělat i jinak. Takové SolarCity Inc. průkopníka nové energetiky Elona Muska je smysluplné. Už dneska mají přes jeden gigawatt výkonu, jako jeden temelínský blok. Ale pozor – většina z toho je na střechách rodinných domů nebo na firemních halách, parkovištích nebo v poušti, kde nic neroste. Ne jako tady v Česku na polích a loukách, kde to dává mnohem menší smysl.

Ani v USA by to však nešlo bez podpor?
Mají ale mnohem lepší systém podpory. Jde o úlevy na daních za investice do zelené energetiky. Místo placení federálních daní můžete investovat do soláru na něčí (nebo své) střeše a úřad to uzná jako zaplacené daně. SolarCity to za vás postaví a provozuje. Investoři mají jasné podmínky a oni rozhodují, který projekt podpoří, nikoliv přímo stát. Díky tomu jsou dotace demokratičtější a efektivnější. A také u nich funguje net-metering, tedy že se platí jen rozdíl mezi spotřebovanou elektřinou a tím, co pošlete do sítě. Tady nic takového není, když posíláte přebytky do sítě, dostanete jen směšnou částku, zatímco když z ní berete, tak platíte plnou cenu. A navíc se chystá platba za jistič, která rozvoj střešních solárek spíš zbrzdí.

Energetický regulační úřad argumentuje, že platba za jistič má zabránit tomu, aby si odběratelé rezervovali víc kapacity, než potřebují. Proč je to špatně?
Přestanou vás odměňovat za to, že spotřebováváte méně. Když odebírám méně elektřiny, nechci platit jako ten, kdo topí pánu bohu do oken. Když budete mít oba stejnou velikost jističe, zaplatíte stejně. Navíc je možné, že tento přístup zkomplikuje stavbu solárních panelů s doplňkovými bateriemi v rodinných domech – tedy tam, kde je toto naprosto nejrozumnější. Když dáte panely na střechu místo na pole, má to hned několik přínosů. Chladíte střechu, nezatěžujete síť, protože většinu elektřiny spotřebujete přímo v místě výroby, a neničíte životní prostředí.

Vstoupit do diskuse (254 příspěvků)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Michl vedle Masaryka? Guvernér na výroční bankovce nebude, rozhodl po kritice

Česká národní banka připravuje k 100. výročí založení Národní banky...

Česká národní banka chystá speciální bankovku ke 100. výročí založení Národní banky Československé (NBČ). Bude mít hodnotu 5 000 korun a ponese jako první české platidlo holografický přítisk. Na...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Brněnská D1 měla mít dávno tři proudy v každém směru, přiznal šéf silničářů

Středeční uzavření dálnice D1 u Psářů kvůli změně značení a zprovoznění...

Brněnská D1 zůstane přetíženou dálnicí i při dostavbě severní alternativy v podobě dálnice D35. Zpětně se tak ukazuje jako chyba, že se už před lety při rozsáhlé rekonstrukci nerozšířila na...

Dvacet hodin v letadle bez mezipřistání. Qantas ukázal revoluční airbus

Aerolinky Qantas ukázaly revoluční airbus, létat má komerčně létat od roku...

Australská letecká společnost Qantas odhalila první snímky svého letadla Airbus A350-1000, které bude přepravovat cestující ze Sydney do Londýna a New Yorku bez mezipřistání. Do komerčního provozu je...

Hlasujte, které projekty získají podporu v programu ČSOB pomáhá regionům

Advertorial
ČSOB pomáhá regionům

Nové vrtačky do dětské dílny, bezbariérový přístup do kulturního centra, aktivity pro seniory nebo třeba výlety pro děti. I takové projekty může podpořit právě váš hlas v podzimní vlně programu ČSOB...

14. listopadu 2025

Český vynález pomůže sklárnám, díky nanopovlaku ušetří miliony

Laboratoř na ČVUT, kde se nanopovlakují sklářské formy (listopad 2025)..Martin...

Nový český vynález má šanci ušetřit průmyslovým sklárnám přes 50 milionů korun ročně. Jde o speciální keramický nanopovlak na formy na sklo, který je nyní v pilotním provozu v kyjovské sklárně...

14. listopadu 2025

Nechte nám korunu. Firmy se eura bojí, víc je pálí obří papírování a drahé energie

Premium
ilustrační snímek

Od nové vlády firmy chtějí především snížit podle nich přebujelé papírování, zajistit levné a spolehlivé zdroje energie nebo zrychlit ospalou výstavbu. Naopak v otázce eura se vyjádřilo kladně jen 26...

14. listopadu 2025

Brusel přehodnocuje dopravu na známé pěší zóně, cyklistům omezí vjezd

Pěší zóna Pietonnier v Bruselu (13. března 2020)

Hlavní město Belgie se rozhodlo omezit jízdu na kolech v pěší zóně Piétonnier. Důvodem jsou stále častější konflikty mezi chodci a cyklisty. V oblasti, která byla slavnostně otevřena v roce 2015,...

13. listopadu 2025

Poškozených rozvodů plynu přibývá. Pozor na rizikové rekonstrukce, varuje distributor

Poškozená plynová přípojka společnosti GasNet (13. listopadu 2025)

GasNet, největší distributor zemního plynu v České republice, upozorňuje stavebníky a majitele nemovitostí na nutnost dodržovat při rekonstrukcích a sanacích domů zásady bezpečné práce. Každoročně...

13. listopadu 2025

Z Paříže do Berlína vyjede nový noční vlakový spoj. Nahradí rakouský Nightjet

Noční vlak European Sleeper, který spojuje Brusel, Amsterdam a Berlín. (23....

Z Paříže do hlavního města Německa bude od března 2026 jezdit nový přímý vlakový spoj. Nizozemský vlakový dopravce European Sleeper to oznámil ve středu. Noční spoj bude jezdit v úterý, čtvrtek a...

13. listopadu 2025  16:15

Česká národní banka nakoupila kryptoměny. Utratila za ně milion dolarů

Velký vzor. K odkazu prvního československého ministra financí Aloise Rašína...

Česká národní banka (ČNB) poprvé ve své historii nakoupila digitální aktiva. Investice vyšla banku na milion dolarů, v přepočtu necelých 21 milionů korun. Kryptoměny banka nezařadila do svých...

13. listopadu 2025  13:41,  aktualizováno  15:55

Brusel zahájil vyšetřování Red Bullu. Vadí mu strategie s velikostí plechovek

Red Bull

Evropská komise zahájila antimonopolní vyšetřování rakouského výrobce energetických nápojů Red Bull. Komise, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, prověří podezření, že se společnost...

13. listopadu 2025  12:27,  aktualizováno  14:28

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

13. listopadu 2025  11:10

Penny odešlo ve věku 232 let. Ve Filadelfii skončila ražba nejmenší americké mince

Schránka prázdných mincí čeká na to, až se z nich stanou poslední centy ražené...

Dlouhý úpadek jedné z nejznámějších mincí světa skončil ve středu ve Filadelfii. Tamní mincovna totiž skončila s ražbou amerického jednocentu. Příčinou byla podle ministerstva financí jeho...

13. listopadu 2025  10:55

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nenalétněte módním „eko“ trendům a fixujte energie na 3 roky, říkají experti

Vysíláme
Hosty Kulatého stolu na téma Budoucnost cen energií jsou (zleva) David...

Podle energetických expertů je rozumné využít současné nižší ceny energií a zafixovat si je na delší období – zejména proto, že nový systém emisních povolenek ETS2 může ceny opět zvýšit. U kulatého...

13. listopadu 2025  10:15

Brusel připravuje plán nové obchodní dohody s USA, chce zavést systém kvót

Místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič na tiskové konferenci po...

Evropská unie se Spojeným státům chystá předložit návrh plánu pro novou fázi obchodní dohody. Iniciativa přichází před schůzkou eurokomisaře pro obchod Maroše Šefčoviče s jeho americkým protějškem...

13. listopadu 2025  10:04
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.