Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

ČSA jsou pro mě beznadějný případ, říká bývalý šéf aerolinek

  12:47
Miroslav Kůla je posledním šéfem ČSA, za jehož působení byl tuzemský státní dopravce v zisku. Šance na přežití jedněch z nejstarších aerolinek na světě nevidí po další velké redukci flotily a propouštění jako vysoké. „ČSA jsou pro mě stále srdeční záležitost, ale mám pocit, že je to už beznadějně ztracená firma,“ říká.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých aerolinií, za kterého dopravce vydělával. Nahradil ho Jaroslav Tvrdík. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Co říkáte další redukci flotily a počtu zaměstnanců?
Slyšel jsem poznámky, že to už nejsou aerolinky, ale aeroklub. Myslím, že to není dobrá cesta. Měl jsem zásadu, že firma musí růst. Když ne, tak je to konec. I po 11. září jsme nepatrně rostli a pořídili další letadlo. Současný stav nemůže nikam vést, je to takové pomalé umírání. Je smutné, že už je Travel Service větší než ČSA. Myslím, že obě firmy nakonec nějak splynou.

Mluvíte o potřebě růstu, na druhou stranu ČSA velmi doplatily na obří expanzi po vašem nástupci Jaroslavu Tvrdíkovi…
To byl extrém, myslel jsem pozvolný růst. Ne koupit desítky letadel a pak přemýšlet, kam s nimi budu létat. Právě působení Tvrdíka je myslím základ všech problémů v ČSA. Nezlepšil to ani další management. Nechápu dodnes, proč například za pana Lašáka (nástupce Tvrdíka, pozn. redakce) firma využila opci u Airbusu a objednala další letadla. V té době už museli vědět, že jich mají zbytečně moc a létají vysoce ztrátové linky.

ČSA se dlouho orientovaly na sovětský trh, ten teď ale klesá. Kam jinam by měly létat?
To je ten základní problém. Východní trhy byly určitě zajímavé, ale není rozumná politika mít všechna vajíčka v jednom košíku. Když dojde k potížím, je to pak na hospodaření cítit mnohem více. Bohužel se ukazuje, že nemají v podstatě kam létat jinam. V Evropě je obrovská konkurence, všechny zajímavé ziskové linky jsou dávno obsazené. Otevírání linek probíhalo u ČSA bez koncepce a jakékoliv přípravy. Něco se otevřelo a zase zrušilo. To vše přináší obrovské ztráty.

Nově letos ČSA spouští linku z Hamburku do Göteborgu, kde nikdo dosud nelétá. Je to cesta, na kterou se mají ČSA zaměřit?
Nemohu to posoudit, neznám data o počtech lidí, kteří mezi oběma městy cestují. Ale pokud je tam potenciál, divím se, že tam už dávno nelétá Lufthansa nebo SAS.

Miroslav Kůla

Ostřílený manažer Českých aerolinií, který působil ve státním dopravci třicet let na různých pozicích. Začínal jako technik. V letech 1999 až 2003 byl ředitelem ČSA. Dopravce se za jeho působení musel vyrovnat se snížením počtu cestujících i letů po teroristických útocích v USA 11. září 2001. Kůlu, který je dnes už v důchodu, v roce 2003 vystřídal Jaroslav Tvrdík.

Kdybyste dostal nabídku řídit znovu ČSA, přijal byste ji?
V žádném případě. Je to sice moje srdeční záležitost, ale je to pro mě beznadějný případ. Nejen kvůli ztrátám. Ztratila se vnitřní kultura, lidé na stejných postech se několikrát už vyměnili. Netuším, jakou strategii s tím mají. Hodně mě zklamal Korean Air, čekal jsem, že budou aktivnější a ve skutečnosti nedělají prakticky nic. Ale není se co divit, jejich investice se rovná jejich hodinovému obratu.

Jaké mají ČSA šance na přežití?
Netroufám si to hodnotit. Stále doufám, že se dožijí stovky a byl bych nerad, kdyby zanikly. Ale koukat na to živoření je hrozné.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Úsporný tarif má lidem ušetřit až 9000 korun, řešení pro firmy se hledá

Prostřednictvím takzvaného úsporného tarifu na energie by mohly domácnosti, které topí plynem nebo elektřinou, dostat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Základní úrok ČNB zvýšila na sedm procent. Je nejvyšší od roku 1999

Bankovní rada České národní banky oznámila další zvýšení základní úrokové sazby. Tentokrát sáhla po razantním zvýšení o...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Během pandemie v letecké dopravě propouštěli, teď jim pracovníci chybí

Odvětví letecké dopravy se nachází v krizi. Po celé Evropě totiž letištím i aeroliniím chybí obrovské množství...

Ve světě chybí přepravní kapacity. Staré lodě přesluhují a vydělávají

Narušení světového obchodu během koronavirové pandemie a nedostatek nových přepravních lodí vyhnal ceny kontejnerové...

Aerolinky se učí létat levně, i tak turisty čeká krušné léto, říká expert

Rozstřel Davy turistů, kteří se po covidovém omezení chystají letos ve velkém na dovolenou, narážejí na kapacity letišť i...

České dráhy nabízejí zpáteční lístek na vídeňské letiště, nejlevnější za 600 Kč

Vlakový dopravce České dráhy spustil ve spolupráci s rakouskými spolkovými drahami prodej zpátečních jízdenek z Brna na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...