Rok po krachu SkyEurope: dluhy zůstaly, cenu mají už jen modely letadel

  10:48aktualizováno  10:48
Žádný pád letecké společnosti nepostihl Čechy více. Kolaps slovenských SkyEurope, který nastal přesně před rokem, přinesl lidem hlavně vystřízlivění z extrémně levných letenek a stovkám věřitelů zanechal stamilionové manko.

Ilustrační foto. | foto: SkyEurope

Letadla SkyEurope letěla naposledy před rokem 31. srpna. Prvního září aerolinky oficiálně ukončily svůj provoz a nechaly tisíce lidí na letištích po celé Evropě. Skončila tak agónie, která v posledních týdnech existence SkyEurope měla až komický průběh: firma přišla o řadu letadel, nepustili ji na vídeňské letiště, spoje měly obří zpoždění.

Ze SkyEurope nezbylo nic kromě dluhů a naštvaných věřitelů. Materiální upomínkou jsou jen modely jejich letadel, které se v některých aukcích na internetu prodávají i za třicet dolarů. Což je více, než kolik stála řada letenek, kterými se dopravce podbízel, aby vyinkasoval alespoň nějakou hotovost. O něco levněji si můžete pořídit na internetu například kalendář z roku 2005. Skutečná letadla zmizela ve světě, létají například v Turecku nebo Argentině.

Lidé dostali peníze za letenky zpět

Cestující nakonec patří mezi nejméně postižené krachem. S aerolinkami už sice neodletěli, k penězům za letenky se ale nakonec dostali. Pokud si lidé kupovali letenky kartou, banky peníze vracely. Například ČSOB takto peníze vrátila 2 500 klientů, Komerční banka 1 046 klientům, Česká spořitelna řádově tisícům lidí.

"Náklady na vrácení peněz za letenky neseme z velké části my," řekla Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

Konec SkyEurope ale v důsledku pocítili všichni: z trhu zmizely extrémně levné zpáteční letenky v řádu stokorun. Najít zpáteční letenku do tisícikoruny po Evropě z Prahy je teď složitější, i když někdy se například u WizzAir takový tarif najít dá.

WizzAir, který nastupoval do Prahy i kvůli problémům SkyEurope, nakonec svoji expanzi na Ruzyni značně přibrzdil. Nevyhnuly se mu ani potíže, na které sám upozorňoval u svého rivala: časté změny letového řádu, zpoždění i ztrátové hospodaření.

Spoje obsadila konkurence

SkyEurope byly druhým největším pravidelným dopravcem na Ruzyni. Ztrátu zhruba desetiny cestujících Letiště Praha dohnalo. Ostatní dopravci totiž neváhali a většinu linek po zkrachovalcích obsadili. Nejaktivnější v tom byly SmartWings, WizzAir a easyJet. Po SkyEurope nepřežily jen přímé lety z Prahy do některých italských destinací.

Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové díky náhradě jinými dopravci je podíl nízkonákladových aerolinek stejný jako před rokem a pohybuje se kolem 22 procent.

Po SkyEurope však zůstaly obří dluhy. Není divu, firma prakticky za celou svoji existenci nevydělávala. Dluhy se vyšplhaly na 180 milionů eur, majetek nezbyl skoro žádný.

Správce konkurzní podstaty Lubomír Bugáň nakonec uznal pohledávky ve výši 123 milionů eur, ale ani ty firma nikdy nezaplatí. Smůlu tak mají i zaměstnanci, kteří z dlužných výplat neuvidí téměř nic. Firma nemá ani na to, aby zaplatila konkurzního správce, soud tak konkurs zrušil.

Mezi věřiteli je i Letiště Praha, kterému SkyEurope dlužily za necelý měsíc, tedy řádově několik milionů korun. Poslední šéf SkyEurope Nick Manoudakis ještě po krachu mluvil o tom, jak by pod stejnou značkou chtěl založit nové aerolinie. Nakonec působil v Air Slovakia, které rovněž zkrachovaly. Kroky managementu zkoumala i slovenská policie, dosud ale vyšetřování neuzavřela.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Past na přetížené kamiony. První pokuty za tuny navíc padnou v červnu

Místostarosta Havlíčkova Brodu Libor Honzárek označil současnou dopravní...

Šest z deseti kamionů jezdí v Česku naložených více, než je povoleno. Jedno přetížené nákladní vozidlo přitom podle...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Najdete na iDNES.cz