Rok po krachu SkyEurope: dluhy zůstaly, cenu mají už jen modely letadel

  10:48aktualizováno  10:48
Žádný pád letecké společnosti nepostihl Čechy více. Kolaps slovenských SkyEurope, který nastal přesně před rokem, přinesl lidem hlavně vystřízlivění z extrémně levných letenek a stovkám věřitelů zanechal stamilionové manko.

Ilustrační foto. | foto: SkyEurope

Letadla SkyEurope letěla naposledy před rokem 31. srpna. Prvního září aerolinky oficiálně ukončily svůj provoz a nechaly tisíce lidí na letištích po celé Evropě. Skončila tak agónie, která v posledních týdnech existence SkyEurope měla až komický průběh: firma přišla o řadu letadel, nepustili ji na vídeňské letiště, spoje měly obří zpoždění.

Ze SkyEurope nezbylo nic kromě dluhů a naštvaných věřitelů. Materiální upomínkou jsou jen modely jejich letadel, které se v některých aukcích na internetu prodávají i za třicet dolarů. Což je více, než kolik stála řada letenek, kterými se dopravce podbízel, aby vyinkasoval alespoň nějakou hotovost. O něco levněji si můžete pořídit na internetu například kalendář z roku 2005. Skutečná letadla zmizela ve světě, létají například v Turecku nebo Argentině.

Lidé dostali peníze za letenky zpět

Cestující nakonec patří mezi nejméně postižené krachem. S aerolinkami už sice neodletěli, k penězům za letenky se ale nakonec dostali. Pokud si lidé kupovali letenky kartou, banky peníze vracely. Například ČSOB takto peníze vrátila 2 500 klientů, Komerční banka 1 046 klientům, Česká spořitelna řádově tisícům lidí.

"Náklady na vrácení peněz za letenky neseme z velké části my," řekla Klára Pačesová z tiskového centra České spořitelny.

Konec SkyEurope ale v důsledku pocítili všichni: z trhu zmizely extrémně levné zpáteční letenky v řádu stokorun. Najít zpáteční letenku do tisícikoruny po Evropě z Prahy je teď složitější, i když někdy se například u WizzAir takový tarif najít dá.

WizzAir, který nastupoval do Prahy i kvůli problémům SkyEurope, nakonec svoji expanzi na Ruzyni značně přibrzdil. Nevyhnuly se mu ani potíže, na které sám upozorňoval u svého rivala: časté změny letového řádu, zpoždění i ztrátové hospodaření.

Spoje obsadila konkurence

SkyEurope byly druhým největším pravidelným dopravcem na Ruzyni. Ztrátu zhruba desetiny cestujících Letiště Praha dohnalo. Ostatní dopravci totiž neváhali a většinu linek po zkrachovalcích obsadili. Nejaktivnější v tom byly SmartWings, WizzAir a easyJet. Po SkyEurope nepřežily jen přímé lety z Prahy do některých italských destinací.

Podle mluvčí Letiště Praha Michaely Lagronové díky náhradě jinými dopravci je podíl nízkonákladových aerolinek stejný jako před rokem a pohybuje se kolem 22 procent.

Po SkyEurope však zůstaly obří dluhy. Není divu, firma prakticky za celou svoji existenci nevydělávala. Dluhy se vyšplhaly na 180 milionů eur, majetek nezbyl skoro žádný.

Správce konkurzní podstaty Lubomír Bugáň nakonec uznal pohledávky ve výši 123 milionů eur, ale ani ty firma nikdy nezaplatí. Smůlu tak mají i zaměstnanci, kteří z dlužných výplat neuvidí téměř nic. Firma nemá ani na to, aby zaplatila konkurzního správce, soud tak konkurs zrušil.

Mezi věřiteli je i Letiště Praha, kterému SkyEurope dlužily za necelý měsíc, tedy řádově několik milionů korun. Poslední šéf SkyEurope Nick Manoudakis ještě po krachu mluvil o tom, jak by pod stejnou značkou chtěl založit nové aerolinie. Nakonec působil v Air Slovakia, které rovněž zkrachovaly. Kroky managementu zkoumala i slovenská policie, dosud ale vyšetřování neuzavřela.

Autor:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Aerolinky reagují na nátlak aktivistů. Investují miliardy do zelených paliv

British Airways, Aer Lingus, Iberia a další giganti letecké přepravy přislíbili minimalizaci a výhledově i úplné...

Demonstrace nepomáhají. V Německu roste počet leteckých pasažérů

V Německu navzdory protestům hnutí Fridays for Future (Pátky pro budoucnost), které upozorňuje na nutnost omezit emise...

O dva tisíce míst víc. České dráhy se připravují na pietu za Gotta

V souvislosti s pietními akcemi k uctění památky zpěváka Karla Gotta posílí České dráhy na konci tohoto týdne vybrané...

Čeští obchodníci chtějí nové emisní poplatky a omladit vozový park

Několikatisícové poplatky za registraci starých a neekologických vozidel chce opět zavést Svaz obchodu a cestovního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz