Dispečeři z Prahy vyškolí kolegy z Malty. Kromě prestiže to i vynáší

  11:00aktualizováno  11:00
Čeští řídící letového provozu získali další kontrakt na školení svých evropských kolegů. Po dispečerech z Bosny a Hercegoviny budou školit dispečery z Malty. Výcvik představuje pro Řízení letového provozu stále významnější zdroj příjmů. Loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Řízení letového provozu, operátor | foto: Řízení letového provozu ČR

Podobně jako v předchozím případě půjde o tříletý projekt, během nějž vycvičí čeští dispečeři několik desítek nováčků z ostrova ve Středozemním moři. Vyškolení dispečerů pro Bosnu představovala pro takzvané české výcvikové středisko CANI (Czech Air Navigation Institute) dosud největší komerční projekt. Zakázka na přípravu 69 řídících provozu vyšla na 200 milionů korun.

Fotogalerie

Školení Malťanů bude o něco méně výdělečné. Jeho konečné parametry však nejsou doposud definitivně stanoveny, uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Bosna totiž potřebovala vyškolit kompletní personál pro zvládnutí navigace letadel nad svým územím, které bylo donedávna kontrolováno ze sousedního Srbska a Chorvatska. V případě Malty, která má vlastní kapacity pro řízení vzdušného provozu, půjde o zaškolení dostatečného počtu nových řídících pro generační obměnu stávajícího personálu.

Výcvik řídících provozu představuje pro ŘLP stále významnější zdroj příjmů. Přestože většinu peněz získává státní organizace z poplatků od letadel za přelet vzdušného prostoru, loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Státní podnik s půlmiliardový ziskem

Výkaz příjmů a zisku za loňský rok ŘLP dosud nezveřejnilo, v roce 2016 dosáhly výnosy organizace čtyř miliard korun, z nichž přes devět desetin tvořily poplatky za navigační služby. Celkem státní podnik hospodařil se ziskem 480 milionů korun.

Kromě řídících leteckého provozu školí výcvikové středisko ŘLP například letecké techniky nebo poskytuje jazyková školení posádek letadel a dalšího leteckého personálu. Nejvýnosnější je ale školení dispečerů.

Cena výcviku jednoho řídícího provozu se může mírně lišit. Vždy však vyjde na více než půldruhého milionu korun, a je tak srovnatelná s náklady na výcvik pilota dopravního letadla.

Podle Klímy využívají služeb střediska nejčastěji studenti ze středoevropských zemí, Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. V minulosti školili například řídící provozu z Polska a Německa. Ze vzdálenějších zemí pak například z Gruzie, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu.

Dalším významným zdrojem příjmů je pro ŘLP letka takzvaných kalibračních letounů. Ty umožňují letištím kontrolovat přesnost přístrojů pro navigaci letadel.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Zdanění leteckého benzinu by zdražilo letenky v Evropě

Ilustrační snímek

Zdanění leteckého paliva, kerosenu, v Evropské unii by přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent, přičemž...

Najdete na iDNES.cz