Dispečeři z Prahy vyškolí kolegy z Malty. Kromě prestiže to i vynáší

  11:00aktualizováno  11:00
Čeští řídící letového provozu získali další kontrakt na školení svých evropských kolegů. Po dispečerech z Bosny a Hercegoviny budou školit dispečery z Malty. Výcvik představuje pro Řízení letového provozu stále významnější zdroj příjmů. Loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Řízení letového provozu, operátor | foto: Řízení letového provozu ČR

Podobně jako v předchozím případě půjde o tříletý projekt, během nějž vycvičí čeští dispečeři několik desítek nováčků z ostrova ve Středozemním moři. Vyškolení dispečerů pro Bosnu představovala pro takzvané české výcvikové středisko CANI (Czech Air Navigation Institute) dosud největší komerční projekt. Zakázka na přípravu 69 řídících provozu vyšla na 200 milionů korun.

Fotogalerie

Školení Malťanů bude o něco méně výdělečné. Jeho konečné parametry však nejsou doposud definitivně stanoveny, uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Bosna totiž potřebovala vyškolit kompletní personál pro zvládnutí navigace letadel nad svým územím, které bylo donedávna kontrolováno ze sousedního Srbska a Chorvatska. V případě Malty, která má vlastní kapacity pro řízení vzdušného provozu, půjde o zaškolení dostatečného počtu nových řídících pro generační obměnu stávajícího personálu.

Výcvik řídících provozu představuje pro ŘLP stále významnější zdroj příjmů. Přestože většinu peněz získává státní organizace z poplatků od letadel za přelet vzdušného prostoru, loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.

Státní podnik s půlmiliardový ziskem

Výkaz příjmů a zisku za loňský rok ŘLP dosud nezveřejnilo, v roce 2016 dosáhly výnosy organizace čtyř miliard korun, z nichž přes devět desetin tvořily poplatky za navigační služby. Celkem státní podnik hospodařil se ziskem 480 milionů korun.

Kromě řídících leteckého provozu školí výcvikové středisko ŘLP například letecké techniky nebo poskytuje jazyková školení posádek letadel a dalšího leteckého personálu. Nejvýnosnější je ale školení dispečerů.

Cena výcviku jednoho řídícího provozu se může mírně lišit. Vždy však vyjde na více než půldruhého milionu korun, a je tak srovnatelná s náklady na výcvik pilota dopravního letadla.

Podle Klímy využívají služeb střediska nejčastěji studenti ze středoevropských zemí, Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. V minulosti školili například řídící provozu z Polska a Německa. Ze vzdálenějších zemí pak například z Gruzie, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu.

Dalším významným zdrojem příjmů je pro ŘLP letka takzvaných kalibračních letounů. Ty umožňují letištím kontrolovat přesnost přístrojů pro navigaci letadel.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Kdo opraví fasádu Fantovy budovy. SŽDC vypsala výběrové řízení

Fantova kavárna na Hlavním nádraží v Praze už prošla rozsáhlou rekonstrukcí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v pátek zahájila výběrové řízení na zhotovitele, který opraví fasádu a střechu...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz