Podobně jako v předchozím případě půjde o tříletý projekt, během nějž vycvičí čeští dispečeři několik desítek nováčků z ostrova ve Středozemním moři. Vyškolení dispečerů pro Bosnu představovala pro takzvané české výcvikové středisko CANI (Czech Air Navigation Institute) dosud největší komerční projekt. Zakázka na přípravu 69 řídících provozu vyšla na 200 milionů korun.
Školení Malťanů bude o něco méně výdělečné. Jeho konečné parametry však nejsou doposud definitivně stanoveny, uvedl mluvčí ŘLP Richard Klíma. Bosna totiž potřebovala vyškolit kompletní personál pro zvládnutí navigace letadel nad svým územím, které bylo donedávna kontrolováno ze sousedního Srbska a Chorvatska. V případě Malty, která má vlastní kapacity pro řízení vzdušného provozu, půjde o zaškolení dostatečného počtu nových řídících pro generační obměnu stávajícího personálu.
Výcvik řídících provozu představuje pro ŘLP stále významnější zdroj příjmů. Přestože většinu peněz získává státní organizace z poplatků od letadel za přelet vzdušného prostoru, loni příjmy ze školení dle odhadů poprvé přesáhly sto milionů korun.
Státní podnik s půlmiliardový ziskem
Výkaz příjmů a zisku za loňský rok ŘLP dosud nezveřejnilo, v roce 2016 dosáhly výnosy organizace čtyř miliard korun, z nichž přes devět desetin tvořily poplatky za navigační služby. Celkem státní podnik hospodařil se ziskem 480 milionů korun.
Kromě řídících leteckého provozu školí výcvikové středisko ŘLP například letecké techniky nebo poskytuje jazyková školení posádek letadel a dalšího leteckého personálu. Nejvýnosnější je ale školení dispečerů.
Cena výcviku jednoho řídícího provozu se může mírně lišit. Vždy však vyjde na více než půldruhého milionu korun, a je tak srovnatelná s náklady na výcvik pilota dopravního letadla.
Podle Klímy využívají služeb střediska nejčastěji studenti ze středoevropských zemí, Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu. V minulosti školili například řídící provozu z Polska a Německa. Ze vzdálenějších zemí pak například z Gruzie, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu.
Dalším významným zdrojem příjmů je pro ŘLP letka takzvaných kalibračních letounů. Ty umožňují letištím kontrolovat přesnost přístrojů pro navigaci letadel.