Řidiči autobusů stávkovat nebudou, vedení BusLine ustoupilo

  15:50aktualizováno  16:22
Lidé v Libereckém a Královéhradeckém kraji už se nemusí bát stávky řidičů autobusového dopravce BusLine. Řidičům se nátlak vyplatil - vedení ustoupilo a nebude snižovat mzdy a osekávat sociální výhody. Dohodnutý kompromis vychází z loňské kolektivní smlouvy.

Generální ředitel dopravní společnosti BusLine Tomáš Roubiček stojí vedle prvního čínského autobusu v ČR Yutong. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

BusLine je třetí největší dopravce v zemi. Někdejší ČSAD Semily kromě dvou zmíněných krajů v poslední době expandoval také do jiných krajů, například Ústeckého nebo Jihomoravského.

Odborový svaz dopravy v Jablonci vyhlásil stávkovou pohotovost kvůli zkrácení mezd i dovolené. Řidiči tak budou mít stejně jako loni pět měsíců dovolené, hodinová sazba zůstane na loňské úrovni, rozdíl za leden už firma lidem doplatila.

"Všichni si uvědomujeme, že ekonomická krize s sebou přináší problémy, na které musely zareagovat v podstatě všechny společnosti v České republice. Další skutečností je, že nás objednatelé, zejména kraje, tlačí ke snižování cen za kilometr. Pokud chce naše společnost zůstat mezi ostatními dopravci konkurenceschopná, nemůže si v současnosti dovolit zvyšování nákladů, a to včetně mezd," vysvětlil generální ředitel Tomáš Roubiček.

Odboráři jsou s výsledkem jednání spokojeni. "Dosáhli jsme toho, co jsme chtěli," řekl ČTK zástupce jablonecké odborové organizace Jiří Kuchyňka. Podpisem nové kolektivní smlouvy je podle něj stávka definitivně zažehnána. Stávková pohotovost zatím ale trvá. "V pondělí se sejde odborová organizace, aby ji odvolala, v tuto chvíli je to už ale jen formalita," uvedl Kuchyňka.

Podnik s miliardovým obratem zaměstnává 900 pracovníků

Situaci ve společnosti BusLine pozorně sledoval i Liberecký kraj. "Firma je největším dopravcem v kraji, stávka by mohla způsobit velké problémy," poznamenal hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). BusLine zajišťuje městskou dopravu v Jablonci a České Lípě a zhruba čtvrtinu městské dopravy v Liberci.

Autobusy BusLine zajišťují také více než polovinu linek regionální autobusové dopravy v Libereckém kraji. Firma je ale významným dopravcem také v sousedních krajích Ústeckém a Královéhradeckém, jezdí i na jižní Moravě nebo ve středních Čechách. Jablonecké středisko BusLine bylo ještě v roce 2010 samostatným podnikem ČSAD Jablonec. Firma se spojila s ČSAD Semily a od 12. prosince 2010 působí na trhu pod názvem BusLine.

Podnik s miliardovým obratem zaměstnává 900 pracovníků, z toho je zhruba 700 řidičů. Ve firmě působí čtyři odborové organizace. "Tři z nich byly připraveny návrh nové kolektivní smlouvy podepsat, proti se postavil jen Jablonec," poznamenal Roubiček.

Návrh nové kolektivní smlouvy počítal podle Roubička se změnou pohyblivých složek mezd, které měly řidiče víc motivovat k úspoře pohonných hmot nebo nákladů na opravy. To jsou právě v Jablonci slabá místa, náklady na opravy a pohonné hmoty v přepočtu na kilometr jsou tam vyšší než v ostatních 13 střediscích firmy.

Podle odborářů jsou ale důvodem starší autobusy. Roubiček to popírá. "Průměrné stáří autobusů pro příměstskou dopravu v Jablonci je sedm let, třeba v Rokytnici mají vozy starší, přesto jsou tam náklady nižší," dodal ředitel. Právě na tuto oblast se proto podle něj vedení v Jablonci zvlášť zaměří.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz