České dráhy bojují s výlukami. Náhradní autobusy zdražily dvojnásobně

  5:00aktualizováno  5:00
Českým drahám letos kvůli největšímu počtu výluk v historii české železnice výrazně vzrostou náklady na náhradní autobusovou dopravu. V řadě případů budou náhradní autobusy pro dopravce nakonec dražší než provoz vlaků. Dočasné komplikace mají ale zlepšit a zrychlit cestování po tuzemské železnici.

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

„Všechny výluky ještě nemáme autobusy pokryté, ale náklady jdou určitě do stovek milionů korun,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Smlouva s ministerstvem dopravy nepočítá, že by stát vícenáklady na výluky drahám proplácel. Správa železniční dopravní cesty letos plánuje na železnici prostavět 40 miliard korun, nejvíce v historii. Důvodem je snaha maximálně dočerpat evropské peníze.

Na první pohled by se mohlo zdát, že České dráhy na autobusové dopravě ušetří. Od státu a krajů dostávají většinou kolem 100 až 120 korun za každý ujetý kilometr vlaku, zatímco cena u autobusů bývá kolem třiceti korun. Podle Českých drah jsou ale náklady nakonec vyšší: většinou je totiž potřeba více autobusů najednou.

Nejde přitom jen o náklady na autobusy: dráhy potřebují kvůli výlukám i více strojvedoucích nebo průvodčích či vlakvedoucích. Zatímco dříve stačila na jízdu vlaku jedna souprava, kvůli výluce jsou potřeba dvě včetně personálu. „V důsledku změny řazení vlaků jsou zvýšené nároky kladeny i na technické složky, například posunovače nebo vozmistry,“ dodal Štáhlavský. Další lidé musí koordinovat provoz při výlukách. 

Sehnat autobusy je pro České dráhy čím dál větší problémem

Dopravci se navíc o přesných termínech výluk dozvídají relativně krátce před omezením. Řada původně naplánovaných výluk se totiž posouvá, například kvůli problémům s výkupy pozemků nebo odvoláním se neúspěšných soutěžících. „Vzhledem k množství staveb jsou pak podklady obecně k dispozici s minimálním předstihem,“ dodal Štáhlavský. Přehled o výlukách mají České dráhy na svém webu nebo Twitteru. 

Oproti minulosti dochází k nahrazování autobusy na delších úsecích, aby nemuseli lidé tolik přestupovat. Zejména dlouhodobé výluky ale mívají vliv i na tržby za jízdné, lidé utíkají například do vlastních aut.

Kvůli výlukám musely České dráhy posílit i své kontaktní centrum. Oproti jiným letům narostl počet dotazů za první čtvrletí o 70 procent. „Situaci v současnosti zvládáme, nedochází k vážnějším problémům, nicméně k nárůstu přesčasové práce skutečně dochází, a proto jsme přijali i preventivní opatření v oblasti čerpání dovolených a pracovního volna,“ dodal Štáhlavský. 

Letošní výluky se týkají navíc i tras, kde jezdí hodně lidí a jeden autobus nestačí. Například mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové nebo Pardubicemi a Hradcem Králové. Sehnat autobusy místo vlaků je pro České dráhy čím dál větší problémem, zejména v oblastech, kde se staví nejvíce. 

Například na Královéhradecku musel dopravce zajistit 50 autobusů najednou. Převis poptávky se projevuje na cenách. Vedlo to v posledních měsících až ke stoprocentnímu nárůstu nabídkové jednotkové ceny za kilometr od dopravců ucházejících se o náhradní dopravu.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Rýn vysychá. Evropská dopravní tepna se možná stane nesplavnou

Náklad na řece Rýn v Kolíně nad Rýnem, Německo (28. listopadu 2018)

Rýn, jedna z nejdelších evropských řek a důležitá přepravní tepna pro mnoho různých druhů zboží, již možná brzy nebude...

Najdete na iDNES.cz