Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Rejdaři mluví o konci vodní dopravy, lodí v Česku ubývá

  10:00aktualizováno  10:00
Na počasí jsou rejdaři závislí jako zemědělci. Když zaprší, lodě po Labi projedou. Když ne, s nadsázkou řečeno drhnou o dno. Letos je to zlé, říkají. Lodě většinu času kotvily v přístavech a lidé v oboru mluví o konci vodní dopravy. Rejdaři potřebují stavbu stupně v Děčíně, stát ale místo toho investuje v Přelouči.

Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Počet nákladních lodí, které po Labi jezdí, kvůli špatné splavnosti loni klesl na historické minimum. Změnit situaci může jen vybudování plavebního stupně v Děčíně, ale ten stále nemá patřičná povolení. „Konec nákladní vodní dopravy u nás není daleko. Obor vodní dopravy se dostává na hranu totální likvidace,“ varuje šéf Svazu vodní dopravy Milan Raba.

Svaz si na nesplavnost Labe stěžuje dlouho, dopravci prodávají své lodě, aby vyrovnali ztráty, loděnice přicházejí kvůli nesplavnosti Labe o kontrakty. Špatné podmínky rejdařů ilustruje i letošní statistika, plně splavná byla řeka za prvních šest měsíců jen 54 dní. Po zbytek dní lodě nepluly vůbec nebo jen částečně.

Katastrofické zprávy o stavu rejdařů přitom přicházejí v době, kdy stát chystá další miliardové investice do labské vodní cesty. Jednou z velkých akcí, které se nyní rozbíhají, je plavební stupeň Přelouč, kde Ředitelství vodních cest proinvestuje přes dvě miliardy korun.

INFOGRAFIKA: Rejdaři na Labi

Jenomže jez v Přelouči zajistí provoz jen mezi Kolínem a Pardubicemi, pro splavnost k německé hranici chybí plavební stupeň v Děčíně. „Děčín je podmínkou pro to, aby investice do labské cesty měly smysl,“ říká šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Celkovou hodnotu plavební cesty analytici v dnešních cenách oceňují na 160 miliard korun.

Díky obří investici v Děčíně by měly lodě projet od německé hranice až do Pardubic. Jenže projekt se řeší přes dvacet let a stále nemá všechna povolení, proto se nezačne stavět dříve než v roce 2019.

Do té doby budou rejdaři, pokud přežijí, odkázáni na to, zda prší hodně, nebo málo. Flotila pro Labe je navíc unikátní, jde hlavně o nízkoponorová plavidla, která po Evropě už téměř neplují.

Rejdaři vidí naději v ANO

Do debat o budoucnosti vodní dopravy vstoupil poprvé veřejně i největší zákazník rejdařů v Česku – výrobce hnojiv Lovochemie, patřící do holdingu Agrofert. Na semináři ve Sněmovně řekl člen představenstva firmy Miloslav Spěváček, že potenciál vodní dopravy je ohromný, ale nevyužitý. Podle něj přesun nákladu na železnici nebo silnici znamená vyšší náklady i omezení v prodeji na zahraniční trhy, zejména do Německa.

„Jistotu, že lodě budou k dispozici vždy, kdy je potřebujeme, nemáme,“ dodal Spěváček. Jako příklad nevyužitého potenciálu zmínil areál Lovochemie v Lovosicích – z 2,6 milionu tun, které areálem prošly, měla vodní doprava jen čtyřprocentní podíl. Jedno velké soulodí přitom může nahradit až 75 kamionů.
Voda navíc pomáhá snižovat ceny jiné dopravy díky konkurenčnímu boji a může také ulevit přetíženým komunikacím podél Labe.

Zastánci vodní dopravy doufají, že díky vstupu hnutí ANO do vlády by se mohl přístup státu zlepšit. „Vodní doprava byla vždy na chvostu zájmu na Ministerstvu dopravy, ale teď cítíme, že se situace mění,“ říká poslanec za Ústecký kraj Jaroslav Foldyna (ČSSD).

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Havlíčkovo panoptikum a Hřibovy palce zkomplikovaly stavbu okruhu

Oslavný tweet ministra dopravy Karla Havlíčka k vydání nepravomocného územního rozhodnutí ke stavbě běchovické části...

Dálnice D3 povede přes Posázaví. Hotovo by mohlo být v roce 2028

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) si stojí za tím, že dálnice D3 na jih Čech by měla vést přes Posázaví. Řekl to...

Vlakové spojení na Slovensko se omezí, kvůli opatřením klesl zájem

Provoz některých mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem bude omezen, rozhodnutí se dotkne zhruba 18...

RegioJet ukončí své spoje na Slovensku, nedohodl se s ministerstvem

Železniční dopravce RegioJet v pondělí ohlásil, že na Slovensku zahájil přípravy hromadného propouštění a ukončení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...