Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Regulovat železnici chce i bývalý šéf ČD Zelený, hlásí se čtyři lidé

  • 16
Ze čtyř kandidátů bude příští týden vybírat komise šéfa zcela nového úřadu, který má dohlížet nad českou železnicí. Podle zjištění iDNES.cz jsou ve hře i na železnici známá jména: například někdejší generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený nebo bývalý šéf Drážního úřadu Pavel Kodym.

Informaci o Zeleného kandidatuře potvrdily zdroje iDNES.cz, Zelený na dotaz neodpověděl. Kodym, který aktuálně pracuje na Českých drahách, svůj zájem potvrdil.

Zelený se snažil neúspěšně dostat jako člen ČSSD do Senátu, naposledy řídil České dráhy v době, kdy byl na ministerstvu dopravy Zdeněk Žák. Po svém bývalém zaměstnavateli chce sedm milionů korun jako odstupné, soud ale zatím nepravomocně jeho požadavek odmítl.

Dalšími kandidáty je někdejší šéf Dopravního vzdělávacího institutu (dceřiné společnosti Českých drah) Jan Bitter, který aktuálně pracuje na ČD Cargo. O post hlídače české železnice se uchází také Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold potvrdil, že do uzávěrky přišly čtyři nabídky. Jména ministerstvo nechce zatím zveřejňovat i kvůli tomu, že obálky má výběrová komise otevírat příští týden. Sedí v ní zástupci ministerstva, Drážní inspekce a Drážního úřadu.

Práce bude mít nový úřad dost

Vznik Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře schválili poslanci, Česko ho musí zavést kvůli nařízením Evropské komise. Současný spor o kapacitu pro vlaky na lince Praha - Brno mezi Českými drahami a RegioJetem ukazuje, že práci bude mít.

Nový úřad bude sice patřit k nejmenším v zemi, jeho vytvoření však bude znamenat velký nápor práce. Šéf by pod sebou měl mít 15 až 25 úředníků, kteří mají přijít částečně z Drážního úřadu a Drážní inspekce.

Hlavní náplní by mělo být řešení sporů, zda nebyl některý dopravce poškozen při přidělování dopravní cesty. Ještě nedávno by takové spory nemusely být. Jenže dopravců přibylo, zejména na hlavní trase, a současně roste i nákladní doprava, a tak je čím dál obtížnější se na koridor vejít. Typickou ukázkou jsou tratě Praha-Brno nebo Praha-Ostrava.

Úřad přitom podle zákona nedostane do pravomocí jen železnici, ale má řešit i případné spory na letišti a také kontrolovat cenovou politiku majitelů infrastruktury, tedy v Česku hlavně Správy železniční dopravní cesty a Letiště Praha.

Ministerstvo chce jméno nového šéfa přinést do vlády do konce roku a úřad má zahájit činnost v prvním pololetí roku 2017, dosud nemá ani sestavený rozpočet.