Ministerstvo dopravy se rozhodlo nejprve poslat do Bruselu do Úředního věstníku EU oznámení o plánu uzavřít s RegioJetem smlouvu. To v praxi znamená, že běží roční lhůta, po jejímž skončení teprve k uzavření smlouvy může dojít.
Podle mluvčího ministerstva Tomáše Neřolda je takový postup v souladu se zákony. "Vedle zákona o veřejných zakázkách zde ministerstvo zohlednilo především zákon o veřejných službách v přepravě cestujících," vysvětlil Neřold.
Podle majitele RegioJetu Radima Jančury nemají s takovým postupem problém. V příštích týdnech by totiž mělo dojít k podpisu smlouvy o smlouvě budoucí. "Na základě té už objednáme vlaky u výrobce," řekl Jančura. RegioJet slibuje nasazení polských vlaků Pesa Link II, které už v Česku používají České dráhy pod označením RegioShark. "Potřebujeme smlouvu každopádně co nejdříve, aby se vlaky stihly vyrobit," řekl Jančura.
Odbory jsou stále ostře proti
Proti plánu ministerstva však bojují stále železniční odboráři. "Z veřejně dostupných zdrojů jsme si udělali analýzu, jak RegioJet funguje. Vyzveme ministra, aby smlouvu nepodepisoval, protože je u RegioJetu riziko, že své závazky nesplní," řekl šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.
Naráží tak na ztrátu RegioJetu v prvním roce ostrého provozu. Dosud se RegioJet v Česku pohybuje v ryze komerčním prostředí, v případě rychlíků Ostrava - Olomouc bude mít však jistý příjem od státu. Podle Pejši by neměl stát podepisovat ani smlouvu o smlouvě budoucí. Proti liberalizaci české železnice hlavní železniční odbory dlouhodobě bojují.
Zadání smlouvy RegioJetu vzbudilo ohlas kvůli tomu, že ministerstvo soutěž na rychlíky zrušilo poté, co muselo kvůli nesplnění podmínek vyřadit společnost Arriva vlaky. "Společnost RegioJet nebyla vybrána náhodně, ani účelově. Kdyby soutěž nemusela být zrušena, Regiojet by se v nabídkovém řízení stal vítězem, protože nabídl nejnižší cenu a zároveň splnil všechny požadavky," řekl Stanjura.
Dráhy se soutěže nezúčastnily. "Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť tím dáváme jasně najevo, že železnici chceme liberalizovat. Zdravý rozum jsem upřednostnil před přílišnou byrokracií," zopakoval ministr Stanjura.
Upravený harmonogram soutěží na dálkové vlaky má vláda projednat do konce června.