Sobota 28. listopadu 2020, svátek má René
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. listopadu 2020 René

RegioJet chce od Flixbusu odškodné za nekalé praktiky, požaduje osm milionů

  16:00
Firma Radima Jančury vyčíslila cenu opatření proti „predátorským“ cenám německého dopravce. Flixbus vstoupil před dvěma roky na český trh s ambicí stát se jedničkou. Konkurenční RegioJet však namítá, že si cestu k tomuto cíli zjednodušuje nekalým způsobem. A požaduje odškodné osm milionů korun.

Autobusy Flixbus a Regiojet | foto: iDNES.cz

Zhruba rok měla podle RegioJetu německá firma, která se sama označuje za světovou jedničku v autobusové dopravě, českým zákazníkům nabízet ceny hluboko pod náklady. Vyčíslení škod zahrnuje přizpůsobení cen zelenému dopravci a další provozní kroky, jimiž se RegioJet snažil udržet své cestující. Částka přitom podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje nezapočítává ušlé zisky způsobené tím, že část cestujících přešla k Flixbusu.

RegioJet, který patří podnikateli Radimu Jančurovi, spor se zeleným rivalem označuje jako boj o své přežití na českém trhu. Po vytlačení žlutých autobusů by podle něj nastal podobný scénář jako v Německu, kde Flixbus po nákupu konkurenčních Eurolines ovládl trh a začal plíživě zdražovat.

První krok v soudním sporu o miliony korun však nezačal dobře. V poslední z předžalobních výzev totiž RegioJet vypočítal minimální férové ceny pro konkrétní trasy, což si představitelé Flixbusu vyložili jako pokus o dojednání kartelové dohody a antimonopolní úřad jim dal za pravdu. Přestože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže stížnost dále prověřovat nebude, šéf českého Flixbusu Pavel Prouza jeho vyjádření už nyní považuje za trumf v začínajícím soudním sporu.

„Vyzvali nás, abychom upravili ceny, aby z jejich pohledu odpovídaly férovým cenám,“ řekl MF DNES Prouza. Materiál obsahoval minimální ceny pro pětici páteřních tras z Prahy do velkých krajských měst bez jakékoliv kalkulace nebo ceny za kilometr. Jejich výše ale odpovídala zhruba nejlevnějším cenám, které na těchto relacích konkurence nabízí, dodal šéf tuzemské pobočky Flixbusu. To v případě trasy mezi Prahou a Brnem vychází zhruba na 170 korun. Jízdenky zeleného dopravce jsou ale běžně i o stokorunu levnější.

Flixbus a RegioJet v číslech

  • 350 tisíc spojů vypraví Flixbus denně.
  • 7 milionů cestujících přepravil loni RegioJet svými autobusy.

Podle kalkulací RegioJetu, které si firma nechala posvětit odborným posudkem, nejsou náklady Flixbusu nižší než u žlutých autobusů. Stevardky a kávu zdarma, kterou do autobusové dopravy v Česku zavedl právě RegioJet, podle Ondrůje kompenzují jiné položky, které má naopak dražší konkurence.

„RegioJet nemusí do svých nákladů rozpočítávat vysoké náklady na provoz centrály v Mnichově, vysoké náklady z fungování mezinárodní firmy usazené na výrazně dražších trzích, stejně jako 30procentní poplatek, který Flixbus dopravcům účtuje za využívání jejich rezervačního systému,“ uvedl Ondrůj.

Konkurent si však za svými cenami stojí. Přistoupení na návrhy RegioJetu by podle Prouzy znamenalo poškození zákazníků.

Spor jako přes kopírák

Čí výklad je správný, není jednoduché posoudit. Jedním z důvodů je to, že Flixbus navzdory povinnosti zveřejňovat hospodářské výsledky tuto informační povinnost dlouhodobě neplní.

Za podobné chování vůči konkurenci, které nyní připisuje Flixbusu, už ale byla Jančurova firma v minulosti potrestána. Za vytlačení autobusů společnosti Asiana z linky mezi Prahou a Brnem v rozmezí let 2007 a 2008 dostala od antimonopolního úřadu pětimilionovou pokutu. „Šlo o cílenou a záměrnou likvidaci, nikoliv o konkurenční boj,“ uvedla spolumajitelka poškozené společnosti Šárka Litvinová. Žlutý dopravce podle ní nasazoval nepřiměřeně nízké ceny na spoje, které se časově kryly s odjezdy autobusů Asiany.

Ta jako náhradu po RegioJetu požadovala nejprve 23 milionů korun. Na sklonku loňského roku jí soud zatím nepravomocně přiznal náhradu necelých 12 milionů. RegioJet ale nikdy vinu neuznal a tvrdí, že linka byla vždy v zisku.

Nynější cenová přetahovaná je pro cestující výhodná, zato rozpad konkurenčního prostředí by ceny jízdenek zvýšil.

Fotogalerie

Podobným vývojem prošel domácí trh Flixbusu v Německu. Na něm firma, za kterou stojí například investiční skupina General Atlantic nebo výrobce automobilů Daimler, během tří let vyrostla v dominantního dopravce s více než 95procentním podílem na trhu. Během této doby se cena jízdenek zvýšila v průměru o více než 18 procent, tvrdí s odkazem na studii berlínského analytického institutu Iges Ondrůj.

  • Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

OSA má zaplatit 11 milionů pokutu. Vybíral poplatky v hotelech bez hostů

Ochranný svaz autorský dostal pokutu 10,67 milionu korun od Antimonopolního úřadu za neoprávněné vybírání poplatků....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

České dráhy instalují do vlaků dávkovače dezinfekcí

České dráhy začaly do svých vlaků instalovat dávkovače s dezinfekcí. Namontují je do desítek svých vozidel, které denně...

Soukromých dálnic přibude, další na řadě je alternativa k brněnské D1

Premium První tuzemský dálniční PPP projekt ještě není hotov, přesto ministerstvo dopravy už chystá další mnohamiliardovou...

Šéfa Českých drah nejspíš čeká odvolání. Havlíček chce schopnější vedení

Vedení Českých drah (ČD) čekají podle serverů Zdopravy.cz a Lidovky.cz další personální změny. Současného předsedu...

Boeingy 737 MAX získaly povolení, mohou se vrátit do provozu

Americký Federální úřad pro letectví povolil obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX. Ta se musela loni v březnu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...