Neděle 20. června 2021, svátek má Květa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. června 2021 Květa

Autobusy z dálnice D1 nahradíme vlaky, říká Jančura. Míří i do Německa

  17:00
Na českých silnicích začíná být husto. O klienty se perou soukromí dopravci i stát. Šéf RegioJetu Radim Jančura říká, že naučí lidi z Moravy jezdit do Prahy vlakem. „Uvolněné autobusy přesuneme na německý trh, kde jsou zajímavější marže,“ vysvětluje. V novém jízdním řádu bude vypravovat vlaky mezi Prahou a Brnem až desetkrát denně.

Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura | foto: Yan Renelt, MF DNES

V minulých letech se Radimu Jančurovi podařilo zvítězit nad jinými autobusovými dopravci u části komerčních meziměstských linek a jeho žluté autobusy s nápisem Student Agency se staly symbolem pohodlného cestování. Teď však musí jeho RegioJet sám bojovat s příchodem agresivní konkurence.

Chystá se proto více zaměřit na oblast železniční dopravy. V příštím roce navíc plánuje rozjet vlastní podnik na vnitrostátní autobusovou dopravu v Německu. 

„Vždycky jsem chtěl podnikat jen v Česku a na Slovensku, měl jsem filozofii být raději nejlepší doma než průměrný ve světě,“ říká Radim Jančura. A dodává: „Situace na evropském dopravním trhu se ale rychle mění kvůli příchodu obrovsky silného spekulativního kapitálu. My na to musíme reagovat expanzí do zahraničí.“

Konec výmluv na „vyšší moc“. RegioJet dá slevu, i když zpoždění nezavinil

V novém jízdním řádu budete vypravovat vlaky mezi Prahou a Brnem až desetkrát denně. Neubere vám to cestující v autobusech na stejné trase?
Ano, je to logické a částečně s tím počítáme. Chceme Moraváky více naučit jezdit do Prahy vlakem. Je to přibližně stejně rychlé jako po dálnici, ale pohodlnější a také jistější, D1 bude rozkopaná ještě tři roky a i potom zůstane sázkou do loterie, kdy se při dopravní nehodě úplně zastaví provoz. Vlaky jsou všude ve světě brány jako luxusnější a dražší způsob dopravy, jenom v České republice zaplatíte za autobus i vlak stejně. My navíc zatraktivníme dopravu z Brna tím, že tam nabídneme zákazníkům s naší jízdenkou parkování aut zdarma, podobně jako to máme třeba v Ostravě, Olomouci, Zábřehu a dalších městech, kam se sjíždějí cestující vlastními vozy z celého regionu. Šli jsme touto cestou mimo jiné i proto, že nám České dráhy neumožnily, abychom zákazníkům k naší jízdence prodali také jízdenku na jejich regionální návazné spoje, a my jsme řešili, jak je co nejjednodušeji dostat k našemu vlaku. Nabízet parkování zdarma je trend, který se osvědčil, a v budování bezplatných parkovišť budeme pokračovat.

Kde ale vyčarujete v centru Brna tolik parkovacích míst?
V centru Brna je už opravdu nezískáme. Zřizujeme však novou zastávku Brno-Židenice, kde právě takové parkoviště nabídneme. Budou tam stavět téměř všechny naše vlaky včetně mezinárodních, které pokračují do Vídně nebo Bratislavy. Navíc je tato stanice skvěle dosažitelná také pro obyvatele okolních obcí, i pro ně bude jednodušší jet do Prahy naším vlakem.

Co uděláte s uvolněnými autobusy z trasy Praha–Brno? Máte je na bankovní úvěry a musí tedy vydělávat.
Uvolněné autobusy s největší pravděpodobností vrhneme na německý trh, kde v příštím roce pod hlavičkou naší nové dceřiné firmy plánujeme více rozšířit vnitrostátní autobusovou dopravu. V Německu je jízdné v autobusech podstatně vyšší než v České republice. Banky, které nám financují autobusy, s tímto řešením souhlasí. Ostatně naše současná linka Praha–Drážďany–Berlín je naší nejúspěšnější.

Jak se na vás dívá německá veřejnost? Nedávný příchod českého Leo Expressu na vnitrostátní vlakovou linku Berlín–Stuttgart tamní média vítala.
I my zaznamenáváme pozitivní reakce, němečtí cestující nemají rádi monopol, a proto jsou naše šance zajímavé. V Německu pětadevadesát procent linek ovládl jediný dopravce, a ceny teď šly dost nahoru. Mimochodem, podobný scénář by mohl hrozit i u nás. My však Němcům nabízíme až o třetinu levnější jízdenky a k tomu stejný servis, který znáte z České republiky.

Kdo vám bude jízdenky v Německu prodávat a jaké linky zvažujete?
Využíváme tam stávajících provizních prodejců jízdenek a místních portálů. I v Německu budeme většinu jízdenek prodávat přes internet. U našich sousedů nejsou autobusové linky nijak regulované, ale kde všude plánujeme jezdit, to je právě předmětem analýz a plánujeme to zveřejnit později.

Test „zelených autobusů“. S dojezdem podle jízdního řádu moc nepočítejte

Pokud se vrátíme k českému trhu, nebojíte se příchodu konkurenčního FlixBusu, za kterým stojí silný mezinárodní kapitál, jejž mimo jiné vlastní i Uber?
Máme co do činění s predátorským kapitálem, který nás přišel vymazat z trhu. Já ale věřím, že nám zákazníci zůstanou věrní a že svoji pozici v České republice udržíme, podobně jako se to třeba podařilo Seznamu v globální konkurenci Google. Byli bychom první dopravce v Evropě, kterému by se povedlo odolat. Momentálně nám dokonce na linkách, kde soupeříme s FlixBusem, mírně roste počet cestujících, ale na to nespoléháme. Množina lidí, kteří jsou zvyklí jezdit autobusem, se příchodem konkurenta příliš nezvětší. Mimochodem, stále nám patří jen osmatřicet procent českého autobusového trhu, na většině linek s námi nikdy nepřestala jezdit konkurence a nám to nevadí.

Už máte představu, kterých soutěží na provozování železničních tratí se zúčastníte?
Zúčastníme se všech soutěží na dálkovou dopravu. A také většiny soutěží na regionální dopravu, které stát a kraje vyhlásí v příštích letech. Dopravní náklady dokážeme výrazně zlevnit. Dnes u některých dálkových vlaků dostává tradiční dopravce ke stokoruně od cestujících ještě další tři stokoruny od státu v podobě dotací, přestože by tyto vlaky stát dotovat nemusel. Na dalších tratích jsou dotace nepřiměřeně vysoké. Tam, kde dnes jezdíme našimi dálkovými vlaky, jezdíme bez dotací, a přesto je naše železniční doprava mírně zisková, i když to považuji za malý zázrak. A to přitom hodně investujeme. Naše wi-fi připojení ve vlacích je nejpropracovanější na trhu.

Budete mít na své rozsáhlé železniční plány dostatečný kapitál?
RegioJet rostl organicky, co jsme na konci roku vydělali, to jsme další rok zase investovali, takže naše kapitálové možnosti jsou omezené. Ale pro železniční projekty samozřejmě jednáme s investičními partnery, zvažujeme i využití externího kapitálu, který po skončení projektu zase odejde. Chci si však ve firmě nadále udržet stoprocentní podíl. To na druhou stranu neznamená, že musím být osobně u všeho. Obrazně řečeno, mám kvalitní manažerský tým, na poradě jsem nebyl možná deset let a vše důležité řeším po telefonu.

A jak se daří vašemu prodeji letenek?
Tento segment plynule roste. Přibývá Čechů, kteří tráví letní dovolenou ve střední Evropě a v zimě si pak dopřejí dovolenou v exotice. Letí tam nejen s cestovkou, ale i sami, letenky si koupí u nás. V jejich retailovém prodeji máme kolem dvou třetin českého trhu. Pozoruhodnou skupinou zákazníků jsou v poslední době senioři z větších českých měst, kde jsou vysoké školy. Postupně se z nich stávají novodobí cestovatelé. Někteří z nich teď v září pronajímají své byty studentům a odlétají na zimu například na Mallorku nebo do Chorvatska, kde u moře stráví celou chladnou sezónu. Na léto se pak vracejí zpátky do České republiky.

Autor:
  • Nejčtenější

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...

Ronaldo odsunul láhve Coca-Coly. A akcie společnosti se propadly

Portugalský fotbalista Cristiano Ronaldo během pondělní tiskové konference odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly, podal...

Už jen drobné úpravy. Podívejte se do českého Primarku den před otevřením

Irský módní řetězec Primark připravil slavnostní otevření na 17. června, redakce iDNES.cz však do prodejny nahlédla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třicítka žen žaluje pornografický web za zneužití videí. Majitelé se brání

V Kalifornii podalo 34 žen žalobu na pornografický portál Pornhub za zveřejnění videí, na nichž byly oběťmi sexuálního...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Dobíječky zejí prázdnotou. Řidiči elektroaut je dobíjejí doma nebo v zaměstnání

Premium Elektromobil není jen městské vozítko, vyvrací přetrvávající zkratku historicky první průzkum Centra dopravního výzkumu...

Obce musí platit za dopravu. Pokud tak neučiní, autobus k nim nepřijede

Obce se musí více podílet na financování veřejné dopravy, požaduje Středočeský kraj. Řada měst za autobusové a vlakové...

Maledivy a Karibik do deseti hodin. Čedok představil Airbus do exotiky

Několikahodinové zkrácení letů do vzdálených dovolenkových destinací v Dominikánské republice na Madagaskaru, na Kubu...

Rodí se další logistická krize. Na jihu Číny se kvůli covidu zasekly přístavy

Premium Lodní kontejnerová doprava je kvůli pandemii opět pod tlakem. Na jihu Číny, kde se nacházejí nejvytíženější nákladní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...