Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Stát chce vědět, kde jsou zácpy. Desítky tisíc aut dostanou čip

  5:55
Propojená síť sto padesáti tisíc aut má odhalit dopravní kolony. Informace se budou scházet v Národním dopravním informačním centru. Online data se aktualizují každou minutou a řidičům přinesou nejnovější údaje o provozu na silnicích. Oproti informacím z podobně zaměřených aplikací komerčních firem budou data podle Ředitelství silnic a dálnic ověřená a garantovaná.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Přestože data ze systému mají být přístupná veřejnosti, ŘSD neplánuje provozovat autonavigaci. V první řadě totiž mají sloužit státní správě například při vyhodnocování efektivity dopravních staveb, nebo městům, která podle množství projíždějících vozidel mohou například efektivněji nastavovat intervaly na světelných křižovatkách a tím omezit dopravní zácpy.

Intenzita provozu

  • Třináct procent činí nárůst dopravy na českých silnicích mezi roky 2010 až 2015.
  • Měření provádí ŘSD v pětiletých cyklech. Naposledy se uskutečnilo na 6 000 úsecích všech tříd silnic a dálnic. Zvýšení se týká prakticky všech silnic bez rozdílu tříd.
  • Rozdíly mezi dálnicemi a silnicemi nižší třídy jsou v množství projíždějících kamionů. Zatímco u vozidel nad 3,5 tuny vzrostla intenzita provozu na dálnicích o 21 procent, na silnicích třetí třídy to bylo pětiprocentní zvýšení.
  • Osobních vozidel na dálnicích proti roku 2010 přibylo o deset procent.

Ve výběrovém řízení na zajištění zmíněné 150tisícové flotily aut a provozu systému na pět let zvítězil výrobce dopravní telematiky, společnost Vars Brno, která systém státnímu ředitelství silnic dodá za 267 milionů korun. Druhý v pořadí, sdružení firem O2, CCS a Secar Bohemia nabídlo vlastní systém za 345 milionů.

„Informace o dopravní situaci putující z vozidel v pohybu by měla doplnit stávající data plynoucí ze stacionárních dopravních sčítačů do devíti měsíců po podpisu smlouvy. Nejpozději by systém měl začít fungovat se startem stavební sezony příští rok na jaře,“ uvedl mluvčí ředitelství silnic Jan Rýdl. Informace o tom, že se před nimi například hromadí množství aut, mohou řidiči získat na internetové stránce dopravniinfo.cz nebo ve stejnojmenné mobilní aplikaci.

Typickým vozidlem, které bude do systému dodávat informace, je služební vůz zařazený do flotily firemních aut vybavených palubní jednotkou pro kontrolu pohybu.

Bedlivě střežená data

Které konkrétní firmy budou do státního dopravního systému informace dodávat, ŘSD neví. Veškerá data musí totiž být anonymizovaná, aby nebylo možné určit konkrétní vozidlo a místo jeho pohybu. Předem je dané pouze to, že 75 procent dat do systému plyne od osobních aut a zbylých 25 procent od vozů nákladních. To odpovídá skladbě vozidel na silnicích.

Data o provozu zpracovávají silničáři už od roku 2013, kdy ve spolupráci s Vysokou školou báňskou v Ostravě vytvořili takzvaný RODOS, což byla zkratka pro rozvoj dopravních systémů, který sbíral data ze spolupracujících autonavigací, z průjezdů kamionů pod mýtnými branami nebo z informací od operátorů o pohybu mobilních telefonů. Nejprve na dálnici D1 a později se systém rozšířil na zbytek dálniční sítě a na rychlostní komunikace.

Už tehdy silničáři slibovali, že tyto údaje poskytnou věrný obraz dopravní situace na českých komunikacích. Nový systém má být o mnoho přesnější, protože bude dostávat řádově více dat.

V současnosti data z ostravského Národního dopravního informačního centra bezplatně využívá policie, integrovaný záchranný systém nebo úředníci ministerstva dopravy. Čísla o průjezdu vozidel totiž umožňují odhalovat, které úseky silnic představují úzká hrdla, a kde bude do budoucna nutné stavět nové silnice.

Systém dokáže rovněž zpětně vyhodnotit, kolik vozidel se například po dostavbě obchvatu města přesunulo z původní trasy na novou silnici. Online data z provozu tak mohou být dalším zdrojem informací k plánování dopravní výstavby. Hlavním zdrojem je pravidelné sčítání dopravních intenzit, které se provádí v pětiletých cyklech. Naposledy se množství vozidel v dopravních proudech zkoumalo v roce 2016. 

Toto sčítání se i v současnosti provádí ručně. Pracovníci, takzvaní sčítači, fyzicky sedí u dálnic a silnic a dělají čárky za projetí každého vozidla. Na rozdíl od předešlých let, kdy se průjezdy jednotlivých vozidel zaznamenávaly klasicky tužkou na papír, papírové záznamy nahradily elektronické pořízené na tabletech.

Největší intenzita provozu je dlouhodobě na dálnici D1 u Prahy, nebo na plzeňské D5 rovněž u výjezdu z hlavního města. Dálnicí D1 u pražského Chodova projelo při předloňském sčítání 99 300 vozidel za den. Úsekem D5 z Prahy ke sjezdu na desátém kilometru 57 100 aut.

Kolona kvůli uzavřenému tunelu Blanka (04/2018)

  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

RegioJet ukončí své spoje na Slovensku, nedohodl se s ministerstvem

Železniční dopravce RegioJet v pondělí ohlásil, že na Slovensku zahájil přípravy hromadného propouštění a ukončení...

Tisíce mostů v Česku jsou ve špatném až havarijním stavu

V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III....

Do pěti let vzniknou čtyři desítky přístavů. Většina ve středních Čechách

Ještě do konce roku se začnou stavět nová přístaviště v Mělníku, Čelákovicích nebo Nymburku. Rostoucímu počtu zájemců o...

Rychlodráha do Drážďan dostala zelenou. Ale jen bez odbočky do Mostu

Chystané vysokorychlostní spojení z Prahy do Drážďan dostalo první důležité razítko. Plán na propojení české a saské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...