Qatar Airways v pasti: sankcemi přišly o zákazníky, musí létat oklikou

  12:00aktualizováno  12:00
Sankce, které v posledních dnech uvalily některé arabské země na Katar, dopadají tvrdě hlavně na tamního národního dopravce, společnost Qatar Airways. Aerolinky přišly o velkou část zákazníků, navíc musí do řady destinací létat mnohem delší trasou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Katarský dopravce se teď může cítit podobně jako izraelský El-Al. Pro něj je vzdušný prostor Arabského poloostrova zapovězený už dlouho, a tak při letech do jihovýchodní Asie musí létat také jinak než přímou trasou, například přes Saúdskou Arábii.

Bahrajn, Egypt, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty nyní zavřely vzdušný prostor pro katarská letadla, která tak musí pro řadu tras zvolit jinou cestu (o sankcích proti Kataru se dočtete více ve zprávě a analýze). Největší zdržení nabírají při letech do Afriky – letadlo musí z Dauhá letět kolem poloostrova, přes pevninu může jen v Ománu.

Například let z Dauhá do súdánského Chartúmu běžně trvá kolem tří hodin a dvaceti minut, jak ukazuje Flightradar24.com. Po zavedení sankcí let trvá už téměř šest hodin, protože letí velkou oklikou.

06.června 2017 v 18:52, příspěvek archivován: 07.června 2017 v 12:09

Qatar Airways flights to Africa are those most affected by overflight ban. QR1323 added 2 hr 20 min of flight time. https://t.co/TOJRV46jSQ https://t.co/oDCkRlY5vh

Kromě zpoždění je to pro dopravce i další komplikace v podobě vyšších nákladů na palivo. Zdržení se týká i některých letů do Evropy, například do Atén nebo Říma.

Pro dopravce je ale nejcitelnější zákaz letů do některých zemí, zejména pak do Saúdské Arábie. Dopravce musel do země vypravit už několik evakuačních letů pro uvázlé cestující v této zemi, při nichž letadlo muselo letět přes Omán a muselo se jednat o jiného než katarského dopravce. Do Saúdské Arábie běžně vypraví přes padesát letů denně, což je desetina letového řádu.

Šéf aerolinek Akbar Al Baker kvůli krizi odcestoval z velkého shromáždění mezinárodního sdružení dopravců IATA v mexickém Cancúnu zpět do Kataru. IATA vyzvala vlády okolních zemí, aby vzdušný prostor znovu uvolnily.

VIDEO: Katarské aerolinky se v současnosti ocitly ve stejné situaci, v jaké jsou ty izraelské dlouhodobě - musí složitě oblétávat území znepřátelených zemí arabského poloostrova.

Opatření přichází v době, kdy aerolinky z oblasti Perského zálivu bojují s poklesem zisků i úbytkem cestujících, přitom mají objednány desítky nových strojů. Spekuluje se tak o tom, že za sankcemi může být i zájem jiných dopravců z okolních zemí, především Emirates. Qatar Airways loni přepravily přes třicet milionů pasažérů, v nákladní dopravě pak patří mezi desítku největších na světě.

Qatar Airways patří podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy k zákazníkům s nejvyšší meziroční dynamikou nárůstu objemu provozu v českém vzdušném prostoru, jen za duben provoz stoupl o padesát procent. „Uvidíme, jaký bude mít současný blokáda vliv na trasování přes Česko. Zatím je předčasně říkat, zda to povede k posunu tratí přes Evropu,“ dodal Klíma.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz