Qatar Airways v pasti: sankcemi přišly o zákazníky, musí létat oklikou

  12:00aktualizováno  12:00
Sankce, které v posledních dnech uvalily některé arabské země na Katar, dopadají tvrdě hlavně na tamního národního dopravce, společnost Qatar Airways. Aerolinky přišly o velkou část zákazníků, navíc musí do řady destinací létat mnohem delší trasou.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Katarský dopravce se teď může cítit podobně jako izraelský El-Al. Pro něj je vzdušný prostor Arabského poloostrova zapovězený už dlouho, a tak při letech do jihovýchodní Asie musí létat také jinak než přímou trasou, například přes Saúdskou Arábii.

Bahrajn, Egypt, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty nyní zavřely vzdušný prostor pro katarská letadla, která tak musí pro řadu tras zvolit jinou cestu (o sankcích proti Kataru se dočtete více ve zprávě a analýze). Největší zdržení nabírají při letech do Afriky – letadlo musí z Dauhá letět kolem poloostrova, přes pevninu může jen v Ománu.

Například let z Dauhá do súdánského Chartúmu běžně trvá kolem tří hodin a dvaceti minut, jak ukazuje Flightradar24.com. Po zavedení sankcí let trvá už téměř šest hodin, protože letí velkou oklikou.

06.června 2017 v 18:52, příspěvek archivován: 07.června 2017 v 12:09

Qatar Airways flights to Africa are those most affected by overflight ban. QR1323 added 2 hr 20 min of flight time. https://t.co/TOJRV46jSQ https://t.co/oDCkRlY5vh

Kromě zpoždění je to pro dopravce i další komplikace v podobě vyšších nákladů na palivo. Zdržení se týká i některých letů do Evropy, například do Atén nebo Říma.

Pro dopravce je ale nejcitelnější zákaz letů do některých zemí, zejména pak do Saúdské Arábie. Dopravce musel do země vypravit už několik evakuačních letů pro uvázlé cestující v této zemi, při nichž letadlo muselo letět přes Omán a muselo se jednat o jiného než katarského dopravce. Do Saúdské Arábie běžně vypraví přes padesát letů denně, což je desetina letového řádu.

Šéf aerolinek Akbar Al Baker kvůli krizi odcestoval z velkého shromáždění mezinárodního sdružení dopravců IATA v mexickém Cancúnu zpět do Kataru. IATA vyzvala vlády okolních zemí, aby vzdušný prostor znovu uvolnily.

VIDEO: Katarské aerolinky se v současnosti ocitly ve stejné situaci, v jaké jsou ty izraelské dlouhodobě - musí složitě oblétávat území znepřátelených zemí arabského poloostrova.

Opatření přichází v době, kdy aerolinky z oblasti Perského zálivu bojují s poklesem zisků i úbytkem cestujících, přitom mají objednány desítky nových strojů. Spekuluje se tak o tom, že za sankcemi může být i zájem jiných dopravců z okolních zemí, především Emirates. Qatar Airways loni přepravily přes třicet milionů pasažérů, v nákladní dopravě pak patří mezi desítku největších na světě.

Qatar Airways patří podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy k zákazníkům s nejvyšší meziroční dynamikou nárůstu objemu provozu v českém vzdušném prostoru, jen za duben provoz stoupl o padesát procent. „Uvidíme, jaký bude mít současný blokáda vliv na trasování přes Česko. Zatím je předčasně říkat, zda to povede k posunu tratí přes Evropu,“ dodal Klíma.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Sloužily, až dosloužily. Ryanair vyřadil z provozu tři Boeingy 737

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dočasně vyřadila z provozu tři stroje Boeing 737 NG kvůli prasklinám na...

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta....

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz